Личният асистент играе изключително важна роля в организацията на бизнеса, обхващайки всички онези задачи, за които мениджърът не може да си позволи да мисли, фокусиран в основната си дейност. Често обаче малките фирми и стартиращите предприемачи не могат да си позволят наемането на личен асистент и се налага да вършват всичко сами.
Ваня Османлиева изглежда е намерила решение на този проблем. Неотдавна тя създава фирмата Virtual Assistants, която предлага изнесени административно – секретарски услуги на всички, които имат нужда от тях, но не могат да си позволят асистент на заплата. Компанията вече се радва на немалък брой клиенти, търсенето на услугите й нараства, а преди около месец тя се класира и на финала на състезанието по предприемачество 3Challenge, организирано от студентския клуб Start It Smart.
Ето и интервю с Ваня пред NewBusiness.bg, посветено на нейната фирма, плановете й за бъдещето и визията, която има за предприемачеството у нас:
ВЪПРОС: Как ти хрумна да създадеш Virtual Assistants?
ОТГОВОР: Преди около две години попаднах на интересна дискусия в LinkedIn. Темата беше „Какво е Виртуален Асистент и с какво ви помага?”. Видях доста коментари на хора, които имаха лични виртуални асистенти и бяха много доволни от работата, която те вършеха от разстояние вместо тях.
Вдъхнових се от тази професия, понеже предлага доста предимства: може да се извършват разнообразни административно – секретарски услуги и много други бизнес услуги, без да се налага физическо присъствие в офис. Бях секретарка и Личен асистент вече от доста време, а повечето работни задачи изпълнявах предимно на компютър с Интернет и по телефон. Реших, че да бъда Виртуален Асистент е идеалната работа за мен.
Дадох си сметка, че обичам работата си прекалено много и съм се специализирала на едно по-високо ниво. Тогава се запитах какво бих правила, ако в един момент се налага да обслужвам много клиенти. И така основах компанията, като подбрах и наех екип от Виртуални асистенти, които са специализирани професионалисти в различни дейности и сфери на бизнеса.
ВЪПРОС: Би ли разказала какво предлага фирмата?
ОТГОВОР: Компания Virtual Assistants предлага административно – секретарски услуги от Личен Виртуален асистент. В същото време се грижим за положителния имидж и изтънчен индивидуален бизнес стил на нашите клиенти.
Изготвяме разнообразна документация – формална кореспонденция, доклади и резюмета, писане на статии, новини и презентации, съобразени с най-високите бизнес стандарти, етикет и протокол.
Организираме и бизнес графици, като уговаряме срещи с високопоставени личности, координираме събития, бизнес пътувания и екскурзии, правим различни ВИП резервации.
Извършваме и някои по-специфични административни задачи: проучване на пазара за най-добра услуга или продукт, съобразно критериите на клиента, сравнение на получените оферти за най-добро съотношение цена / качество, въвеждане на информация в база данни, напомняния и съобщения, отговаряне по телефон на името на компанията на клиента, услугата сканиране и изпращане по и-мейл, архивиране, копиране и принтиране на документи.
Понякога изпълняваме и лични задачи за наши клиенти, като например: плащане на сметки, избор на уникални подаръци и предложения за изненади, както и пазаруване на по-специфични продукти.
Освен това, във Virtual Office Club, където е ситуиран офиса ни, идват хора, които се нуждаят от почасово ползване на офис и престижен имидж.
ВЪПРОС: Кои са основните предимства, които получават вашите клиенти?
ОТГОВОР: Всеки от нашите клиенти получава Личен виртуален асистент, който е на разположение по всяко време. Той е отдаден и подкрепя клиента в неговия бизнес, както и в личния му живот. Ние позволяваме на клиента да пести административни разходи от заплата и осигуровки, наем на офис и свързаните с него консумативи. Той заплаща само за извършената работа на базата на брой работни часове и конкретни специфични услуги.
Съобразно това, екипът ни от Виртуални асистенти е мотивиран, ние обичаме работата си и винаги даваме най-доброто от себе си, за да постигнем желаните резултати от клиента. Целим да му осигурим комфорт навсякъде и по всяко време, като му дадем възможност да спести скъпоценно време и да се концентрира върху своите приоритети в живота.
ВЪПРОС: Как се развивате до сега и кои са вашите клиенти?
ОТГОВОР: Компанията ни се развива доста добре. Вече използваме специално разработен софтуер от компания Chain Solutions, който ни помага да осигурим качество и бързина на обслужването, както и лесна и сигурна комуникация с клиентите ни. Интересът към виртуалните услуги, които предлагаме нараства и хората започват да ги приемат като съвсем нормални.
Наши клиенти са предприемачи, стартиращи компании и фрийлансъри, заети бизнесмени – мениджъри и изпълнителни директори, както и международни компании с представителства в България. Личният Виртуален асистент извършва богата гама от специализирани услуги, които изискват по-висока професионална и образователна квалификация и специализация.
ВЪПРОС: Какви са плановете ти за бъдещето?
ОТГОВОР: Планирам да създадем франчайз и да открием представителства на Virtual Assistants в още няколко съседни държави. Смятам, че е добре да позволим разрастването на компанията да се случва постепенно и по естествен път. В процеса на постигането на тази цел, следваме планираните стъпки и етапи и ще се радвам в най-скоро време да споделим хубавите новини.
ВЪПРОС: А какви са очакванията ти за развитието на предприемаческата среда у нас през следващата година?
ОТГОВОР: Имам доста оптимистична нагласа. Напоследък се срещам с все повече предприемачи от различни възрасти – от 20 годишни до хора над 50 години. Виждам, че всички те искат да постигнат нещо сами и да се развиват и живеят в България. Все повече хора имат идеи за бизнес и усещам, че голяма част от тях упорито търсят пътища за реализирането им.
Позитивното тук е, че има доста успели предприемачи – бизнесмени, които са ентусиазирани да бъдат ментори и да споделят опита си със стартиращите сега предприемачи. Аз самата се консултирам с ментори, за което ми съдейства клуба на предприемачите „Start It Smart” от Софийски университет.
Тук е мястото да благодаря на всички, които ме подкрепят. В резултат на взаимодействието между ментори и предприемачи се получава една среда с невероятно силен положителен заряд, където всеки е с отворен ум, може да научи нещо ново, да се развие и да стане по-успешен в това, което прави. Много се радвам, че съм част от всичко това и ще „предам нататък” наученото в подходящия момент.
ВЪПРОС: Като един от финалистите на втория кръг от състезанието за предприемачи 3Challenge, какво би препоръчала на българите, които искат да стартират свой бизнес?
ОТГОВОР: Нека бъдат по-смели, по-активни и отдадени на това, което правят. Важно е да обичат това, с което се занимават, да обръщат внимание на детайлите и да са перфекционисти. Нека мислят положително и не позволяват никой да им попречи или да ги откаже от целите, които искат да постигнат.
Изцяло подкрепям хората, които стартират свой бизнес. Добре е да опитат да използват всички възможности, които виртуалната среда предлага, както и ресурсите, до които имат достъп във физическата реалност. Комбинацията с подходящите контакти с хора, знания и умения, постоянство и търпение ще им помогне да постигнат желаната цел.
Изключително мното се радвам, че има уебсайт, като вашия, в който насърчавате предприемачите да стартират бизнес и популяризирате предприемачеството. Определено помагате на всички с полезната информация, която публикувате и в същото време показвате интересни възможности и насоки за развитието на бизнес. Зная, че каузата си заслужава и желая здраве, успехи, ентусиазъм и положителна енергия на екипа ви и на всички предприемачи!