Предложения за промени в процедурата по стартиране на бизнес

За подобряване на бизнес средата у нас е необходимо да се намали времето за обработка и регистрация на документи в Търговския регистър от сегашните 5 работни дни до 1 работен ден, на мнение е експертът от Института за пазарна икономика Калоян Стайков. Според него трябва да се премахнат и задължението за внасяне на минимален капитал в банка, както и следните документи: Образец от подпис, Декларация за забрана за конкурентна дейност и Декларация, с която управителят декларира, че отговаря на изискванията на закона за управител на фирма.

„Има много аспекти на бизнес средата, които могат да бъдат подобрени, но за постигането на сериозен и стабилен ефект е необходим систематичен подход, а не спорадични дейности тук и там, каквито обикновено виждаме от управляващите“, посочва Калоян Стайков. Той дава за пример Естония, където предприемачът не е задължен да внася капитала в банка, ако той не надвишава 250 хил. евро. По този начин се избягва времето и разходите, свързани с откриване на нова сметка в банка, но собствениците в дружеството стават лично отговорни до размера на техния дял от невнесения капитал. 

У нас процедурата по стартиране на бизнес е сравнително праволинейна и добре описана, но включва 10 заявления, удостоверения и декларации. Едно от тях е удостоверение за внесен капитал в банка, което е свързано с допълнително време, за да се отиде на място до банката, и допълнителни разходи – при 2 лв. минимален капитал банковите такси за откриване на сметка са до 10 лв. След това с нотариално заверен образец от подпис, удостоверение от банката и всички останали документи управителят на компанията отива на място в Агенцията по вписванията. Подаването на документите може да стане и по електронен път, ако лицето разполага с личен електронен подпис.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *