Преди време, когато пуснахме първите броеве на нашето издание за стартиращи предприемачи NewBusiness.bg, получихме писмо от читател, който между другите препоръчки беше поставил въпроса, защо сме посветили толкова много статии на темата за информационните технологии, за сметка на други сектори. В редакцията на списанието все още сме благодарни на този човек за съветите и препоръките му, но дори и днес – две години след старта на изданието ни – продължаваме да сме убедени, че технологиите трябва да присъстват в много по-голяма степен в изданието ни, от останалите теми.

ИТ секторът е не само един от най-бързо развиващите се сегменти в световен мащаб. Той създава най-много възможности за стартиране на бизнес от малки екипи или отделни предприемачи, без опит във фирменото управление и позволява на тези малки екипи, само за няколко години да се превърнат в компании с десетки служители. Помислете си само какъв потенциал за ръст имат информационните технологии – фирми, като Amazon, Yahoo, eBay, Google, Skype, Facebook и Groupon днес се оценяват на милиарди, въпреки че някои от тях не са съществували преди 15, 10 или дори пет години. Вярно е, че в други сектори, като например петролния, водещите корпорации са десетки пъти по-големи от тях. Но помислете колко десетилетия са трябвали на гиганти като Shevron Texaco, Total или British Petroleum да постигнат сегашния си размер. Днес ние се намираме в период на преход от индустриалната към информационната икономика и това позволява на компаниите, заложили на информационните услуги, да растат с темпове, с които старите енергийни, транспортни и промишлени предприятия никога не са имали шанс.

Съществува обаче една още по-важна причина да изберем да започнем технологичен бизнес. ИТ браншът борави с цифрови продукти, услуги и активи, което означава, че той може да се развива, без да взима предвид физическите разстояния. Т.е. – всеки от нас може да създаде свой бизнес, насочен например към американската аудитория и да печели според тамошните стандарти, а същевременно да си стои в България. Мнозина от вас ползват Facebook – една социална мрежа, създадена от американски студент, която в момента се хоства на хиляди километри от вас. Помислете си – има ли обективна пречка тя да се беше появила в България?

Като казвам, че технологичните стартъпи имат по-голям потенциал за ръст, нямам предвид да се отказвате от начинанията си в други сектори на икономиката. Разбира се вие можете да направите чудесен нов ресторант, успешен магазин за хранителни стоки или приятна кафе-сладкарница. Можете да създадете свинеферма, да развъждате кошери или да отворите работилница за автомонтьори. Това, което казвам е, че тези пазари вече са до голяма степен разпределени, в тях има достатъчно играчи и ще ви е много по-трудно да се наложите, отколкото в нов технологичен сектор, появил се преди броени години или още по-добре – измислен от вас.

Има и още една причина успехът ви да е много по-вероятен в полето на новите технологии: днес повечето големи компании от сектора залагат на бизнес модела на отворените платформи за разработчици на приложения. Така че дори и да не станете новия Apple, Facebook, Google или Microsoft, вие можете да се възползвате от възможностите, които тези компании ви дават и да разработвате приложения за техните мобилни операционни системи, социални мрежи и други платформи. Само преди броени дни Apple, която предлага чудесни възможности на разработчиците да правят приложения за смартфоните iPhone, стартира и магазин за програми за Mac – компютрите си. Google от своя страна също стимулира създателите на приложения за платформата Android, да печелят от тази своя дейност. Сами започнали своето съществуване като гаражни фирмички, тези големи корпорации днес предпочитат да привличат хилядите малки екипи от разработчици по света на своя страна и да се развиват в партньорство с тях.

Ето и няколко технологични сегменти, които според екипа на NewBusiness.bg ще създадат много възможности пред стартъпите през тази година:

  • микроразплащанията тепърва ще се развиват с бързи темпове, позволявайки на доставчиците на съдържание и услуги да монетизират по-лесно дейността си
  • мобилните приложения ще продължават да се налагат като най-бързо развиващия се подсегмент в клетъчните комуникации
  • смартфонът ще се превърне в новата кредитна карта, благодарение на редица нови услуги за мобилно банкиране
  • мобилната реклама тепърва ще става важен фактор за развитие на рекламния пазар в много страни по света
  • социалните медии ще създадат нови начини за пазаруване, които ще променят шопинг – навиците ни

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *