Захари Димитров

Ползите от социалните мрежи са нещо за което многократно сме писали. С тяхна помощ бизнеса може да открие още една ниша където да съществува и развива своята дейност. Наскоро дори писахме как може да създадете собствена социална мрежа, която да е от полза за компанията ви вместо да забранявате на служителите си да ползват Facebook или Twitter. Тези които се ориентират добре в обстановката вече са една крачка напред.

Значимостта на социалните мрежи е основен фактор и за възникването на компании, които предлагат приложения за различни платформи. Дори в България, където потенциала на различните онлайн платформи не е достатъчно развит, вече има фирми като „Сошъл Борн„, които предлагат помощ за популяризирането на различни марки продукти и услуги в социални мрежи, например чрез създаването на приложения за тях във Facebook.

Twitter манията, все още не е обхванала България, и много хора се двоумят как именно биха могли да използват възможностите на този своеобразен он-лайн пейджър. Когато става въпрос за бизнес обаче, възможностите наистина са много и не е необходимо да сте учили маркетинг за да се сетите как може да впрегнете платформата да работи за вас.

Twitter представлява он-лайн проект, където може да пускате съобщения ограничени до 140 символа. Нещо като статус заглавията във Facebook и Skype, които приятелите ви четат. Опростения интерфейс предлага малко на брой възможности – да публикувате съобщения, линкове към онлайн сайтове, да следите съобщенията на други и да създавате списъци с общи теми, за по-лесно следене на потока от информация. След последните новости е възможността да пренасочите съобщение на друг потребител към вашия поток, така че да достигне до максимално количество хора. Простите неща са наистина гениални. Въпреки ограниченията Twitter има редица допълнения които позволяват публикуването на по-дълъг текст, снимки, клипове и всевъзможни добавки, които обаче не са част от основния интерфейс и работят независимо от него.

И въпреки, че не може да съберете много текст в 140 символа Twitter ви дава опцията да се свържете с потенциални клиенти, да изградите връзки с партньори, да откриете нови съдружници или служители и да разширите мирогледа си без да ставате от компютъра.

Всички тези възможности дават реална представа за това как може да използваме мрежата като поредния комуникационен канал, за да изградим фирмения образ.
Една от най-полезните опции е възможността за
 
получаване на жива реална връзка
 
от потребители на мрежата. Хората в Twitter са активни по свой начин и имат навика да коментират и разпространяват събития подобно на блогърите и например големите форум общности. По този начин може да получите реална оценка, мнения и коментари на различни публикации от вашите последователи, което е с по-голяма вероятност да се случи отколкото създаването на форми за обратни връзки в корпоративния уеб сайт. Създаването и поддържането на правилна комуникация с вашата он-лайн аудитория, може да породи истински идеи за това как да разнообразите или подобрите продуктите и услугите си. Активните потребители на мрежата разполагат с наистина огромни общности от последователи, които могат да разпространяват техните послания на своите приятели и познати.

Размяната на мрежи от последователи може да помогне на компаниите със сходни или допълващи се продукти да развият наистина гъвкава и удобна комуникация със своите потенциални клиенти, която в същото време ще им позволи да модулират правилно отправяните към аудиторията послания. Неофициалния достъп до множество свежи идеи чрез посланията и техните коментари може да помогне за тяхното бързо въвеждане в корпоративния свят, ако наистина си струват.

За момента голяма част от потребителите на Twitter, включително тези в България са наистина активни хора, които могат да бъдат използвани за различни проучвания на техните нагласи относно ваши или на конкуренцията продукти.
 
Привличане на нови клиенти

Разглеждайки мрежите на своите приятели и на различните фирмени профили може да се достигне до неимоверно количество свързани потоци от информация. По този начин може да откриете интересни продукти и услуги, които обикновените потребители да ползват, а компаниите да рекламират. Вече има множество фалшиви акаунти, които подобно на нежеланите спам писма агитират за купуването на даден продукт и услуга. Намирането на истински клиенти обаче чрез обявяването на спецификациите на даден продукт е напълно постижимо.
 
Откриване на партньори
 
Освен за популяризирането на продукти, може да ползвате Twitter за да откриете потенциални партньори или служители. Сърфирайки из любопитните потоци информация споделени от потребителите на платформата е много вероятно да попаднете на човек със сходни или близки на вашите интереси. Предложението ви да работите съвместно, върху някакъв проект може да ви звучи като научна фантастика, но вече не са малко подобни реални случаи. Търсенето на кандидати за работа също е много удобно в Twitter. Наред с използването на специализирани мрежи, всяка по-голяма група от хора с общи професионални интереси ви дава възможност да откриете подходящия човек за нужната ви позиция. Разбира се тук не става въпрос да предложите работа или сътрудничество на всеки от контактите ви в платформата, или да го направите само защото те са там. Това е допълнителна възможност за откриване на подходящ човек, който да използвате, когато ви се наложи. Представете си го като записването на поредното събитие в бележника ви с неща за вършене. Личната среща впоследствие може да не се окаже толкова обещаваща колкото онлайн комуникацията ви е предвещавала, но това не пречи да разширите контактите си.

 Продажба на продукти
 
Поредния канал за реклама дава реална възможност да предлагате различни продукти и услуги и да извършвате истински продажби. Например защо да не ползвате Twitter за да популяризирате например компютърните ви умения, подобно на безплатните обяви които се публикуват в специализираните вестници. Предлагането на различни стоки и услуги с отстъпка може да привлече сериозна аудитория. Отвъд океана, в момента е изключително модерно да се създават продукти и услуги които да се предлагат от определен сайт, или да се продават през платформи като Twitter или блог страниците на техните създатели. Този вид бизнес помага да се премахнат посредниците и вашите стоки да достигнат до клиентите ви реално без оскъпяване. Представете си че сте мебелна фирма, и ви е останало известно количество неизразходвани суровини, които няма да употребите скоро и само заемат място във вашия склад? Защо да не ги предложите за продажба през мрежата, където могат да бъдат закупени най-вероятно и от някой от конкурентите, следящи дейността ви. Но в крайна сметка ще съберете допълнителни средства и ще разчистите склада. А защо не пуснете определен брой талони с отстъпка достъпните само през мрежата за да разпродадете залежалата си стока?

Системното увеличаване на комуникационните канали с вашите партньори и потребители води до повишаване на продуктивността на компанията. Уменията на младите фирми да се възползват от възможностите които предлагат социалните мрежи и платформи от рода на Twitter могат да им помогнат по лесно да навлязат в един твърде конкурентен пазар на стоки и идеи и да разпространят информация за предимствата на техните продукти увеличавайки в същото време знанията си за тяхното усъвършенстване. Ако все още се съмнявате в реалната възможност за печелене на пари сигурно ще останете изненадани от факта че един от най-големите световни производители на компютри Dell са реализирали продажби за над 3 милиона долара през специалния им канал за отстъпки. Разбира се трябва ви ясна визия и стратегия за това как ще ползвате този канал. Скучните и досадни постове едва ли ще привлекат необходимата аудитория и ще генерират достатъчно коментари. Така че както всяко едно бизнес начинание и тази ниша се нуждае от планиране и работа в нея преди да стане печеливша. Въпреки, че за момента не печелим от Twitter, може да ни следвате тук 😉

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *