Въпросите които всеки предприемач трябва да си зададе

Напоследък се появяват все повече хора, желаещи да стартират собствен бизнес.  Тази тенденция е положителна, но много често младите предприемачи съвсем не знаят с какво им предстои да се сблъскат в реалността. Блогът за предприемачи OnStartups е събрал колекция от наистина важни въпроси, които всеки бъдещ бизнесмен трябва да си зададе.
 
Наистина, личният опит е изключително ценен, но това не трябва да ни спира да черпим и от опита на другите. Особено когато стаа дума за бизнес начинания, които са изключително сериозни. Затова ако не искате да сте от стартиращите компании, които скоропостижно си отиват от пазара, без да постигнат нещо значимо, може да разгледате най-важните въпроси, на които трябва да си отговорите преди да стартирате собствен бизнес.
 
1. Как да разпределим дяловете в компанията?
Много хора започват съвместен бизнес с приятели, за да споделят освен работата, приходите и разходите (които в началото може да са значителни). Това остава открит въпроса за разпределението на дяловете в съдружието. От икономическа гледна точка е много трудно да се отговори на този въпрос, макар от математическа реално дяловете да не надвишават 100%. За съжаление правилния отговор рядко е „дяловете да се разделят по-равно между съдружниците“.
 
2. Как ще се вземат решенията?
Това често е свързано с броя на дяловете, но не е задължително всеки да участва спрямо тях. Може да има дялове с право на глас и такива без. Удачно е да се гласува доверието на един или няколко от по активните съдружници, които да взимат решенията за целия колектив. Трябва да се реши какъв вид решения ще се взимат от тези хора и какви не (например оперативни или стратегически).
 
3. Какво ще правим ако някой реши да напусне компанията?
Въпроса е наистина неприятен за обсъждане предвид факта, че се стараем да започнем съвместен бизнес, а не да го развалим. Въпреки това, той е доста актуален по отношения на очакванията и постиженията на отделните съдружници. В процеса на развитие на една компания има добри и лоши времена (напомня ли ви за брака 🙂 и е възможно един или дори няколко от съдружниците да не са щастливи от развитието на ситуацията или просто да не влагат достатъчно усилия в работата си. Затова е добра идея да се обмисли как може да се справим с подобен казус още преди да възникне, за да не се налага впоследствие да се спъва работата, когато нещата започват да потръгват.
 
4. Може ли някой от нас да бъде уволнен? От кой?
При малките компании от приятелски кръгове често се допуска грешката твърде много хора да имат дялове и да се опитват да управляват фирмата. Тези две неща трябва да са до колкото е възможно по-ясно разграничени, за да не се налага изключване на част от съдружниците поради твърде голямо превишаване на правомощията им. Стартиращата компания трябва да има разработен механизъм за деликатно изключване от управлението на някой от съдружниците, ако това е правилното нещо, което трябва да се направи. При появата на нов съдружник на мястото на изключения е добре да се знае дали се присъединява при същите условия при които е бил стария, или как ще се разпределят неговите отговорности и задължения, предвид, че част от работата вече е свършена.
 
5. Какви са личните ни цели свързани с фирмата?
Въпреки, че се сменят с течение на времето, е добре, поне отначало, да се знаят целите на всеки от съдружниците в дадена компания. Дали искат да натрупат опит в нова сфера, да се опитат да управляват, да спечелят много пари за кратко време, или просто да развият и продадат даден бизнес. Тези неща е важно да се обсъдят между всички и да се заявят ясно и открито без недомлъвки. Защото ако един от съдружниците иска да инвестира дългосрочно в бизнес модел, който да предаде на децата си, а друг предпочита да направи бърз удар с огромна възвращаемост на вложените средства и след това да напусне и това не е ясно от самото начало, то подобна компания трудно ще устои на предизвикателствата. Не забравяйте че целите на дружеството са различни от личните цели и очаквания на всеки един от хората в него. А самата фирма е хората които работят за нея.
 
6. Това ли ще е основната дейност на всеки от нас?
Много от конфликтите между съдружници са породени от несъразмерното им участие в бизнеса. Хората са различни, не всеки има достатъчно време, опит, ресурси, средства или възможност за да участва наравно в общото начинание. Но е важно да се определи, кой ще запази работата си, докато бизнеса потръгне, и кой ще се посвети изцяло на новата компания. Ще работи ли някой от съдружниците и по други начинания, защото това ще отнема от времето му за фирмата? Този въпрос е изключително важен за успеха на компанията и до голяма степен е свързан с първия въпрос за разпределянето на дяловете. При новите компании всичко е доста субективно. Не винаги може да се оцени ясно, кой какво прави за една фирма. Дали някой само говори и в крайна сметка нищо не върши, докато другите не се изтъкват, но мъкнат на гърба си цялата отговорност? За да не попаднете в капана на стартиращите компании, обмислете този въпрос задълбочено преди да откриете разминаването между идеите ви за компанията и реалността.
 
7. Каква част от първоначалния план не подлежи на промяна?
Не всички бизнес компании се нуждаят от промяна на плановете си в периода на растеж и развитие. Само тези, които искат да оцелеят и успеят. Въпреки това е възможно да има елементи от първоначалния план, които част от съдружниците не желаят да изменят при никакви обстоятелства. Това е потенциална опасност за конфликт между партньорите. Например ако ролята във фирмата на даден от съдружниците е намаляла значително, но той не желае да се преразпределят дяловете, заради стари заслуги, е възможно да се получи патова ситуация. Избягването на подобни бъдещи проблеми донякъде е възможно чрез предварителния им анализ. Ако разполагате с план, уточнете кои моменти подлежат на промяна, и кои не, независимо от обстоятелствата, които могат да възникнат.
 
8. Какви договори сключваме с компанията?
Всеки от съдружниците може да има допълнителен договор към общата фирма (различен от този за капиталовото им участие). Например един може да е управител, втори счетоводител, трети служител и т.н. Важно е предварително да се знае кой каква роля ще изпълнява в бъдещата фирма и какви ще са условията по договора. Както съветват американските предприемачи добра идея е да се сключат договори между съдружниците да не развиват конкурентна на компанията дейност. При разрастването на бизнеса е добре да се има предвид кой може да стане подизпълнител на част от работата (с друга собствена компания) и при какви условия, това ще е приемливо за останалите съдружници.
 
9. Кой ще инвестира пари в компанията и при какви условия?
Липсата на финансиране е сериозен препъни камък по пътя на предприемача. В началото, е много вероятно един от съдружниците да инвестира лични средства в развитието на компанията. Най-логичното споразумение между партньорите е да се делят разходите и приходите. Въпреки това неизменно ще изникне момента, когато един плаща за належащите операции от собствения си джоб, а останалите впоследствие му събират и възстановяват разходите. Добра идея е да се знае, кой ще бъде този човек и дали може да си позволи да играе по този начин и как ще се възприемат средствата които той инвестира от останалите участници. Дали парите ще бъдат ликвиден заем, или ако сумата нарастне ще може да се конвертира към допълнително дялово участие? Как ще се компенсира „банката“ на фирмата за безусловното му спонсориране на бизнеса?
 
10. Какви заплати ще си плащаме? Кой ще ги променя?
 
Това е изключително трудно решение, поради разликата в начина, по който хората възприемат заплатите. За някои може да е от значение да получават голяма сума пари още в началото, което евентуално може да увреди или забави развитието на бизнеса. Докато други са склонни да рискуват да работят дълго време при минимална заплата с цел бъдещи печалби за компанията. Проблем възниква и от източниците на финансиране на фирмата, въпреки, че на теория за определянето на заплатите не би трябвало да се взема под внимание откъде идват парите. В случай, че един от участниците инвестира лични средства (предния въпрос) това би могло да доведе до сериозен конфликт при определяне нуждата и размера на заплатите както за съдружниците, така и за потенциалните служители.
 
11. Какво да правим с печалбата?
Има два възможно пътя – веднага да се разпределя като дивидент пропорционално на дяловото участие или да се инвестира в бъдещото развитие на фирмата. Това уточнение е много важно да се направи преди да се появят истинските приходи. Защото хората имат различно виждане за това дали искат да развиват една компания или искат да печелят от нея колкото е възможно повече. Добра идея е процентно да се разпределят приходите – например част от тях да се реинвестира в компанията, а останалата да се изплати под някаква форма на съдружниците. Много хора отлагат това решение, докато стане актуално и действат на принципа „ще му мислим, когато ни дойде до главата”, което не е правилно в никакъв случай. Не може да чакате нещата да се случат от само себе си.
 
12. В кой е плана за измъкване?
 
Този въпрос е тясно свързан с петия. Преди да се стартира реализацията на идеята, и след като са установени усилията които всеки ще вложи в компанията, е добре да се направи и стратегия за излизане от пазара. В случай, че нещата не се развият по подходящия начин, или за определеното време, или приходите са по-малко от разходите (често срещан проблем при възникващи компании от всички области) ще бъде чудесно ако има опция за прекратяване на дейността. Отговора на този въпрос може да бъде много болезнен впоследствие след влагането на неимоверни количества лично време (което не може да се възстанови), средства и емоционална обвързаност от страна на съдружниците. Затова е важно да се знае отначало при какви условия компанията трябва да прекрати дейността си, още преди тя да е започнала.

Независимо от това колко сте мотивирани и постоянните съвети, които ви предлагаме за да започнете свой бизнес, не трябва да подценявате нито един от отговорите на гореописаните въпроси. Може би именно от него ще зависят бъдещите ви успехи или провали. Очакваме коментари по темата и вашите отговори на тези въпроси на info@newbusiness.bg и NewBusiness.bg.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *