На 11 септември миналата (2010) година бе проведена поредната годишна конференция за предприемачи и желаещи да стартират собствен бизнес от Масачузетският технологичен институт. Масачузетският технологичен институт (на английски: Massachusetts Institute of Technology, по-известен със съкращението MIT) е американски частен университет в Кеймбридж, Масачузетс в непосредствена близост до Бостън. Основан е през 1861 година. Университетът е едно от най-елитните висши училища в света в областта на техниката и технологиите.
Конференцията Startup Bootcamp 2010 бе посетена от над 1200 души и гледана онлайн средно от 1500 души (като на моменти гледаемостта достига 2500) цели да срещне предприемачите и хората с желание да стартират собствен бизнес с вече успели собственици на компании и бизнес ангели готови да финансират подобни начинания. На нея Jason L. Baptiste научава интересни уроци за това как да стартираме и развием собствен бизнес. Самият Jason L. Baptiste е предприемач който списва собствен блог и е основател на няколко компании. По-долу предоставяме впечатленията му под формата на директни съвети, които той е извлякъл от участниците в събитието. Мотото на събитието е било „Стартирането на компания е по-лесно от колкото може да си представите“ и ето какво са казали на него.
Chris Wanstrath (GitHub) – Вашите клиенти са най-добрият екип по продажби
Историята зад GitHub ни показва колко уникално може да бъде всяко начинание което разчита на обратна връзка от страна на потребителите си. Под потребители нямаме предвид задължително клиенти, или хора които плащат за даден продукт/услуга а по-скоро такива които я ползват и са готови да помогнат за нейното развитие и усъвършенстване. Github стартира като малък проект и прераства в настоящият си огромен размер основно като използва своите потребители като канал за разпространение и продажба.
Създайте продукт който да прави потребителите ви щастливи.
Ако вашият продукт прави щастливи потребителите ви, те ще се приобщят към неговата идея и това ще допринесе за изключително силната му популяризация. GitHub помага на разработчиците на софтуер да показват публично и споделят техния код и по този начин да придобиват допълнителни знания, и умения. По този начин хакерите споделят своите постижения с останалите.
Изградете услуга за повече хора!
Изградете продукт който да се възползва от закона на Metcalfe и да позволи на вашия продукт да расте заедно с потребителите които го ползват. Основното правило на закона Metcalfe e възможността продукта да расте заедно с хората, които го ползват. Това означава, че не трябва да се намалява неговата полезност при увеличаване на броя потребители, които го ползват.
Отделете време за директна връзка с вашите клиенти.
Винаги е добра идея да се срещате от време на време лично с вашите потребители. Със сигурност електронната поща, телефонните разговори и съобщенията в twitter са полезни за обратната връзка, но те изключват личната заангажираност, която е от изключително значение. Ако имате възможност да отделяте време за разговори с вашите клиенти езика на тялото и откритият ви стил на комуникация с тях ще ви помогне да направите по-добре впечатление, като в същото време ще може да разберете по-добре техните нужди и желания.
Mick Mountz – Търсете финансиране от вашите клиенти (Kiva Systems)
Kiva Systems са финансирали техният продукт още докато са го разработвали с помощта на реални негови потребители. Това е и причината някои да предпочитат стартирането на компания в бизнес към бизнес сферата (B2B), понеже пазара често предлага да намерите средства за развитието на компанията си чрез ранните и клиенти които имат нужда от вашия продукт.
Основният ви приоритет трябва да е финансирането от клиенти.
Намирането на капитал за стартиране на бизнес чрез ангел или фонд за рискови инвестиции може да се ползва винаги, но те не са природна даденост. За сметка на това финансирането чрез клиентите ви е кръвта на всяка компания. Това е като да продавате стоки на консигнация – ако успеете да поддържате достатъчно дисциплина така че да печелите пари директно от вашите клиенти, още отначалото ще имате стабилно финансово рамо.
Клиентите ви осигуряват много повече придобивки от постъпленията
Потребителите ви плащат за вашите продукти и услуги, но освен това ви снабдяват и с безценна информация. От тях може да разберете кое работи отлично и кое не работи както трябва. Не трябва да измисляте гениален продукт, който да разбие всички в бранша. Просто създайте прототип и го представете бързо пред потенциалните ви клиенти. Обратната връзка от тях още в началните етапи на развитие е много по-ценна от наливането на средства в екипи за усъвършенстване и развитие на продуктите и услугите ви.
Ayr Muir (Clover Food Lab) – Опознайте своите клиенти
Clover Food Lab използват психологически трикове за да разпознават успешно желанията и нуждите на своите потребители. Бързата адаптация към обратната връзка от клиентите им и опита да вникнат дълбоко в начина им на мислене им позволява да стигнат до заключения и решения, за които не биха се сетили по друг начин.
Влезте в техния ум
Ayr Muir – един от основателите на Clover Food Lab е започнал работа в Burger King за да получи пълна картина за бизнеса с хранителни продукти. Това е предприемачески трик подобен на метода по който работят актьорите, когато трябва да се въплътят в непозната за тях роля. Не се притеснявайте да си изцапате ръцете. Само по този начин може да разберете болките на вашите клиенти и да осъзнаете от какви точно продукти и услуги се нуждаят.
Експериментирайте, Проваляйте се, Учете се, Повтаряйте всичко отново и отново.
Според Ayr предприемачите трябва да експериментират много неща и да го правят изключително бързо като извличат съотвените поуки. Много неща могат да се провалят в началото и това е нещо напълно нормално. След придобиването на известен опит, целите трябрва да се усложняват постепенно, като бизнесмените се опитват да научат колкото се може повече за средата в която работят. Понякога е толкова важно да знаеш какво НЕ трябва да правиш, колкото и да знаеш какво трябва да правиш.
George Bell (Excite/General Catalyst) – Градете в дългосрочна перспектива
George е рисков инвеститор във фонда General Catalyst, като преди това е бил CEO на Excite.
Корпоративната култура ще ви позволи да устоите
Създаването на добра фирмена култура в дългосрочна перспектива ще ви помогне да издържите като стартираща компания. Силната култура прави работната среда увлекателна, което позволява на хората в нея да растат заедно с фирмата и да не ви изоставят заради по-примамливи предложения.
Слушайте внимателно!
Слушайте внимателно вашите служители и изграждайте продукта около техните идеи. Най-вероятно имате своя визия като основател, но свяка компания може да има от три до четири основатели максимум. Освен тях трябва да изградите компания, която да работити със стотици и дори хиляди хора вътре в нея. Слушайки не само вашите служители, но и пазара вие трябва така да позиционирате бизнеса си, че да издържи на теста на времето. Първоначалната ви идея впоследствие може да не звучи толкова актуално, но ако следите пазара, ще бъдете приготвени за такова развитие на събитията.
България:
Как да откриваме, отсяваме и отглеждаме идеи, с какво си заслужава да се захванем, на къде отива светът и как да яхнем по-добрата вълна – това са част от въпросите, които ще бъдат засегнати по време на първата лекция от инициативата StartUP Bootcamp на StartUP Foundation. Темата на първото събитие е „Thinking Out Of The Box: Перспективите пред нас!“, a домакин ще бъде Стани Милев, главен ентусиаст в StartUP фондацията и упорит предприемач. Лекцията ще започне в петък, 3 юни. от 18:30 ч. в сградата на Телерик, на бул. Александър Малинов 33, в София.