Александър Александров
„Една година стартъп е равна на десет години университет“ – този цитат на съоснователя на софтуерната компания „Бианор“ Костадин Йорданов ни посреща, когато отваряме сайта http://startup-bg.org/ на Фондация Start Up. Той напълно съвпада с атмосферата в работата на тази млада организация, без аналог в българския неправителствен сектор, която от няколко години се опитва да подтикне младежите у нас да стартират собствен бизнес. От сайта научаваме, че на 21 и 22 ноември в столичния Университет по архитектура, строителство и геодезия ще се проведе Startup Conference 2009 – тазгодишното издание на станалата вече традиционна национална конференция за предприемачество.
Форумът се организира за трета поредна година от фондация Start UP. Вече е станало традицията всяка година събитието да се провежда в различен университет като до момента домакини са били Университета за национално и световно стопанство и Техническия университет – София. Очаква се то да събере над 500 човека – предприемачи, студенти, бизнес ангели, инвеститори и изпълнителни директори на водещи компании, както и представители на масмедиите. Целта на конференцията е
да пробуди предприемаческия дух,
да покаже на хората как да стартират и развият собствен бизнес, а не на последно място и да спомогне за съвместното изграждане на екосистема от стартиращи фирми, посочват организаторите. А ако съдим по успешно проведените предишни издания на форума, бихме добавили, че това вероятно ще се случи.
Новото тази година е, че екипът на Start Up Foundation ще даде възможност по време на конференцията подбрани стартиращи фирми от всички бизнес сектори да се представят пред обществеността, включително и пред немалко потенциални инвеститори (бизнес ангели, представители на фондове и компании). „На Startup Conference 2009 даваме сцена на всички стартиращи фирми на фаза идея или вече работещи, които търсят финансиране, клиенти, партньори или просто популярност“ – обяснява Валентин Алексиев, който е създател и ръководител на организацията. Начинаещите бизнесмени ще могат да се представят, като направят т.нар
elevator pitch
в рамките на 3 мин и 3 слайда. Всеки предприемач, който желае да участва, трябва да попълни онлайн формуляр на сайта на конференцията http://www.startupbg.com. Участието на презентиращите фирми е безплатно, но не всички кандидати, които подадат заявление, ще получат възможността да участват – организаторите си запазват правото да осъществят предварителен подбор на предложенията „Позволени са само четири слайда. Първият слайд ясно трябва да показва името на компанията и името на презентатора. На него можете да добавите и контактна информация. Останалите 3 слайда можете да ги използвате както желаете. Препоръчваме ви да се фокусирате изключително върху вашия продукт или услуга, защото имате само 3 мин, за да кажете на аудиторията какво правите“ – обясняват организаторите. Презентациите ще бъдат записани на видео и ще бъдат излъчени на живо по Интернет. Читателите, които искат да придобият по-ясна представа какво означава elevator pitch, могат да погледнат видеото на адрес: http://startupbg.com/2009/pitch/.
Networking
Освен представянето на свежи идеи пред публика, от Start Up Foundation поставят акцента и върху възможността посетителите на конференцията да създадат и разширят своята мрежа от бизнес контакти. Очакването на събитието да присъстват голям брой потенциални инвеститори прави тази възможност особено интересна. „Пишете ни с какви хора искате да се запознаете и какви интереси имате и ние ще ви свържем“ – казват организаторите и добавят, че биха могли също да публикуват съобщения на сайта на конференцията (http://startupbg.com/2009/news/), където всеки посетител ще може да ги види.
В рамките на Startup Conference 2009 успели предприемачи и бизнес ангели
ще споделят своя ценен опит
и ще покажат какви са основните стъпки, през които трябва да преминат хората при реализирането на своите бизнес идеи. Част от лекторите са Сашо Дончев, основател и изпълнителен директор на Овергаз; Боян Бенев, избран за „Най-добър млад предприемач във Великобритания за 2007 година”; Борис Колев, спечелил приз за “Най-добър млад предприемач на Европа за 2007″ в класацията на Business Week Worldwide; Уляна Винчева, основател и Управител на „Дентал Трибюн България“; Славомир Славов, основател и Директор на „Кода“; Владислав Янков, основател и Мениджър продажби на 3DC.
Млади предприемачи ще разкажат как са решили да стартират свои бизнес идеи през 2009 година, но са се провалили. Въпреки това те
отново планират да стартират
нови бизнеси. Освен това ще се проведе специална сесия „Майки-предприемачки”, на която няколко жени ще споделят как успяват да управляват своя бизнес и да бъдат добри майки. Тази инициатива е особено любопитна, тъй като майките често разполагат със свободно време и същевременно ентусиазъм да правят нови неща, но в България липсват каквито и да било инициативи за подкрепа и развитие на потенциала на тази млада група от населението. Точно обратното, запознати неотдавна разказаха пред NewBusiness.bg, че майките са абсолютно пренебрегвана група, когато става въпрос за банково финансиране и отношението на банковите служители към тях понякога е сравнимо с това към най-неплатежоспособните слоеве на населението. По темата ще говорят Жюстин Томс, експерт по онлайн маркетинг и онлайн медии, Марина Стефанова, съосновател и управител на Консултантска къща “Стратегии” и Деница Богоева, основател и директор на DTex Style.
Сред темите на конференцията
тази година ще бъдат също: Speed Networking; Свободата, Санчо! (Сава Димитров, Съосновател и Директор, Ruthmann Bulgaria); 7 провалени бизнеса – истински истории на млади предприемачи (Даниел Стоянов и Десислава Чочева, основатели на motorsport.bg; Александър Свердлов, консултант по мрежова сигурност, както и Любомир Петров, нарекъл себе си сериен предприемач :); Студенти-предприемачи – от бизнес среща на лекция и обратно (Борис Колев, съосновател и генерален мениджър на JT International и Димитър Караманчев, съосновател и управител на MakeSense): Какво се случва зад кулисите на стартъп, 10 дни преди да стартира (Анжелика Петрова, Соня Атанасова и Стани Милев, съоснователи на бъдещия стартъп); Изграждане на боен екип (Иван Гойчев, технически директор на Ezsearch); От А до… малко след Я – създаване и успешно реализиране на идеи
(Боян Бенев, основател и изпълнителен директор на Benev Limited); Привличане на бизнес ангели (Васил Величков) и др.
Предишните издания на Startup Conference 2009 вече събраха стотици млади хора, много от които си тръгнаха
заразени с ентусиазма
на Вальо и останалите момчета и момичета от отбора на организаторите. А фактът, че тазгодишното издание на конференцията ще е първото в разгара на глобалната криза и че желаещите да стартират бизнес повече от всякога имат нужда от подкрепа, прави провеждането на събитието още по-важно от всякога. Нещо повече – броят на участниците, които ще се съберат на 21 и 22 ноември в УАСГ, до голяма степен ще бъде нещо като лакмус за настроенията на българските млади предприемачи и увереността им в успеха на техните начинания в трудните времена. При целия ентусиазъм на организатори, студенти, изпълнителни директори и бизнес ангели, големият липсващ си остава държавата, която все още не е направила почти нищо за да подкрепи създаването на екосистема за стартиращи фирми у нас. Спорно е обаче доколко това е добре или зле, защото ако се върнем към първите стъпки в бизнеса на бизнес лидери в САЩ, като Стив Джобс, Сергей Брин и Лари Пейдж, стартирали своите проекти в гаражи, едва ли някъде ще открием държавна подкрепа. Просто защото почти всички значими предприемачески успехи се дължат преди всичко на енергията, която влагат техните основатели, както и на способността им да увлекат останалите след себе си.