Синьото мече е нов уеб сайт за продажба на ръчно изработени стоки, както и за подкрепа на различни обществено полезни каузи. Представяме ви интервю с неговата създателка Яна Вичева:

– Би ли представила на кратко сайта Meche.bg?

Сайтът “Синьото мече” е онлайн магазин за ръчно изработени стоки. За момента се предлагат бижута, чанти, шноли, плетени изделия, часовници, а съвсем скоро ще има много нови неща – коледна украса, картички, още предмети за дома – текстилни салфетки, свещници, лампи. Почти всички продукти са уникати. Рециклирането е в основата на изработката на много от стоките. Стараем се да превърнем вече ненужното – в нещо полезно и красиво.

Синьото мече е и място за изява на талантливи автори. Желанието ми е магазинът да обединява хора, които се занимават с ръчно изработени стоки и да им осигурява възможност за реализация на произведеното от тях. Другото важно от концепцията на проекта е, че популяризацията на магазина ще се случва основно чрез полезни инициативи, за които можете да следите в нашия блог.

– Как възникна идеята ти за сайта?

Идеята се роди преди около година. Исках да имам собствено място, на което да продавам резултатите от любимото ми хоби. Запалих се по ръчната изработка във връзка с участието ми в благотворителната организация “Марш на любовта”,  в която доброволци изработват сувенири, бижута, картини, коледна и великденска украса и ги продават на благотворителни базари два пъти годишно. В последствие започнах да правя бижута, различни неща от глина и т.н., които подарявах на приятели. В края на това лято доуточних концепцията, като реших, че ще обединя в едно всички неща, с които обичам да се занимавам – хобито ми да правя ръчно изработени стоки, интересите ми в областта на онлайн маркетинга и работата за добри каузи, защото вярвам, че когато нещата се правят с удоволствие и желание, няма как резултатът да не бъде добър.

– Би ли описала особеностите при стартирането на бизнес с онлайн магазин за ръчно изработени стоки?

За разлика от онлайн магазините, които продават например техника, при ръчно изработените уникати всеки продукт се снима и качва на сайта само за една продажба, което е доста трудоемко. При този вид стоки е важно да бъде добре обмислена и стратегията за достигане до потребителите, тъй като пазарът не е голям. Разбира се, всяко начало е трудно, независимо какъв бизнес стартираш, но определено мога да кажа, че си заслужава – най-малкото заради опита и удовлетворението, че си се престрашил.

– Кои са основните трудности при старта на такъв проект?

Стартирането на онлайн магазин е относително лесно – инвестицията не е голяма, а и поддръжката и управлението на подобен проект е по-опростено в сравнение с  реален търговски обект. Въпреки това като трудности бих отбелязала всички административни дейности – регистрацията на фирма, на касов апарат и т.н., заради които често се случва така, че предприемачът не може да се фокусира върху основните си задължения. Смятам, че тези административни усложнения често се превръщат в пречка, която отказва хората да стартират бизнес.  

– Какви са очакванията ти за следващата година?

Стартирах проекта именно защото вярвам, че има бъдеще както по отношение на формата – онлайн магазин, така и по отношение на съдържането – ръчно изработени стоки. В страните от ЕС, които съм посещавала, несъмнено се наблюдава тенденция за нарастване на търсенето на такъв тип продукти, а това неминуемо (макар и с известни закъснения) се отразява и у нас. 

През следващата година усилията ми ще се концентрирани върху популяризацията на магазина както онлайн, така и чрез събитията, които планирам да организираме заедно с другите автори. Предвид първия месец – очакванията ми са оптимистични и се надявам през следващата година да покрия първоначалната инвестиция по проекта.

– А можеш ли да прогнозираш цялостното развитие на онлайн търговията у нас в близко бъдеще?

По отношение на онлайн търговията – всички статистики говорят еднозначно затова, че все повече хора у нас пазаруват по този начин. Наскоро попаднах на изследване, че през последната година, за разлика от преди, потребителите у нас са купували повече от български онлайн търговци, тоест има повишаване на доверието към българските интернет магазини.  

– Още със старта си, Meche.bg се фокусира върху някои обществени начинания. Какво ще бъде мястото на социалните дейности в проекта ти в бъдеще? Ще ни разкриеш ли какви други обществени инициативи подготвяш?

Както вече споменах, популяризацията на магазина ще се случва основно чрез организиране на общественополезни инициативи и те ще заемат ключово място в работата ми. Още преди официалния старт на магазина организирахме почистване на Борисовата градина, а през пролетта и лятото на следващата година ще продължим с тези инициативи. Планирам също и организиране на събитие за засаждане на дървета. 

В момента работя по една дългосрочна инициатива във връзка с домовете за деца лишени от родителски грижи, която ще стартира скоро, но ще се разгърне по-мащабно в началото на 2012 г. Планирам организирането на посещения в такива домове, като идеята е заедно с другите автори да правим обучения-игри за ръчно изработени изделия. Желанието ми е от една страна да разнообразим ежедневието на децата и да ги зарадваме, а от друга – да ги научим на нещо, което може да им бъде полезно. В някои случаи произведените от децата продукти ще се продават чрез магазина изцяло в полза на конкретния дом. През следващата година всеки ще може да подпомогне инициативата, като дари материали за тези обучения-игри – например стара прежда, скъсан гердан, опаковъчни хартии и т.н. Повече подробности за инициативата ще оповестим скоро в блога на Синьото мече.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *