Престижното жури на конкурса “The Venture – WIN THE RIGHT WAY” за България отличи четири проекта от общо 127 подадени предложения до крайния срок за участие – 9 януари 2015 г. Сред отличените са иновативни бизнес идеи, които мислят за всички и допринасят за повишаването на социална отговорност и грижа. Chivas Regal, като организатор на инициативата ще помогне на най-добрите бизнес идеи да започнат социалната промяна, а една от тях може да бъде осъществена в България.
През есента на 2014 Chivas Regal обяви награден фонд от $1 000 000 и предизвика предприемачи от 14 страни да представят своите идейни концепции, да се състезават помежду си и накрая да защитят не само своя бизнес план, но и да убедят националното и международното жури в социалния ефект от тяхната дейност. Българските участници се съревновават с колегите си от Китай, Бразилия, Мексико, Чили, Колумбия, Япония, Южна Африка, Тайланд, Украйна, Уругвай, САЩ, Великобритания и страните от Персийския залив. Страната ни се нарежда на четвърто място по брой на подадени заявки в световен мащаб.
Вижте още: $1 млн. за най-добрия социален предприемач в България и още 13 страни по света
Младите предприемачи от България не чакат промяната, а са готови да я започнат веднага. Това е един от основните критерии на локалното жури, състоящо се от Елица Панайотова – изпълнителен директор на „София тех парк”, Павел Езекиев – изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, Галя Прокопиева – изпълнителен директор на „Икономедия”, Манол Пейков – издател и собственик на издателска къща „Жанет 45”, Боян Бенев – млад предприемач и Мирослава Симова – управляващ директор на „Pernod Ricard” за България и наблюдател в журито. За да стигнат до тук, подбраните идеи трябваше да покриват критериите на журито – да имат яснa цел, съвпадаща с ценностите на Chivas Regal, идеята им да е подходяща за конкретния пазар, да е във финансовите възможности на инициативата, както и дали има юридически препятствия и готовност за действие, какви са стимулите, възможностите, екипа и осъществените проекти до този момент.
Четирите проекта и техните идейни генератори успяха да спечелят българското жури със своята находчивост и стратегически подход. Демир Тончев се класира със своя „Arthesis” – персонализирани покрития за протези, произведени с 3D принтер във форма на липсващия крайник. Помага на претърпелите злополука да се почувстват отново пълноценни. „Small foot” e проектът на Евгени Недялков, които чрез надуваеми обувки за сняг ще улесни предвижването в планински условия. Своята ефективност те доказват при преходите и спасителните операции през зимния сезон. Безпилотните летателни апарати за доставки доведоха Свилен Рангелов до полуфинала с проекта „Dronamics”, които намалява цената на доставките на лекарства, храна и други необходими продукти в труднодостъпни райони. Дамата сред номинираните Надежда Савова-Григорова се пребори до тук с „Bread Houses Network” – пекарни, които обучават и наемат безработни. Пекарните ще органзират готварски събития за хора в неравностойно положение и деца лишени от родителска грижа.
Вижте още: Откриха бюро за подкрепа на социални бизнес идеи в betahaus
Сред всички полуфиналисти ще бъде избран само един финалист на специална церемония на 9 февруари 2015 г., който ще продължи по пътя за да се състезава за част от наградния фонд от $1 000 000. Финалистите от 14-те страни ще представят идеите си пред международното жури. То ще разпредели $750 000 от общото финансиране, а останалите $250 000 зависят от гласовете на широката аудитория. Всеки желаещ ще може да гласува посредством crowdfunding платформата IndieGogo и да даде своя глас за своя проект фаворит. За да бъде осъществена идеята, която цели да помогне на обществото, тя трябва да бъде подкрепена от него.