Захари Димитров
В света на предприемачите има две основни групи – едната притежава средства а другата идеите нуждаещи се от финансиране. Трудността на спойката между двете е определящо за това дали един бизнес ще стартира добре, или ще потъне в дебрите на „добрите идеи, които никога не станаха реалност“…
Ако четете тези редове най-вероятно сте от хората, които имат нужда от свежи средства за да започнат собствен бизнес. Доста често общувайки с предприемачи (или псевдо такива), те изтъкват като основна пречка за стартирането на собствен бизнес липсата на финансиране. И наистина ако се замислите – ако отворите щанд за продаване на хамбургери (или пък нещо друго), след няколко години упорита работа, шанса да излезете на печалба е доста голям. Дали обаче, ще удържите пет години на пазара? Време през което ще трябва да инвестирате всичките си средства, най-вероятно допълнителен заемен капитал (бил той и оборотен), нерви и дори лични взаимоотношения.
От друга страна липсата на финансиране въобще не е пречка. Въпреки, че в момента кредитите от банките наистина се дават на „богоизбрани“, стига да търсите упорито и да успеете да защитите идеята си пред бъдещия ви спонсор има голяма вероятност той да се подкрепи вашия проект.
След като сме се договорили, че имаме наистина интересна идея остава просто да намерим стъпките, които ще увеличат шанса ни да се докопаме до чуждия капитал. Тяхното минаване е лесно, стига да сте ги определили правилно. Mark Littlewood пишещ за мрежата на бизнес лидерите има интересни наблюдения за това какво се е променило през последна година в
очакванията на инвеститорите и бизнес ангелите.
За да продадете правилно вашата идея трябва да се поставите поне за малко от другата страна. Например, ако сте инвеститор, замислете се защо предприемачите искат да предоставят своята идея именно на вас? Ако пък, сте предприемач, трябва да мислите как да накарате инвеститора да избере вашия проект пред тези на останалите конкуриращи се за неговите средства.
Основната част от пъзела е ясна на всички – трябва да имате добра идея, подробно описана в конкретен бизнес план. В него следва да са определени не само колко пари е необходимо да получите, но и печалбата на инвеститора, времето за което по възможност инвестицията ще стана рентабилна, а по възможност и мини анализ на риска за това какво би могло да се обърка. По този начин демонстрирате, че не всеки план е безгрешен и сте мислили как да реагирате, дори ако нещо се обърка.
Това е изключително важено момент и трябва да се обмисли и реализира правилно. Инвеститорите желаят честни разговори. Най-вероятно някога и те са били млади предприемачи с голи идеи и желание да намерят нужното им финансиране за да ги осъществят. Затова когато говорят с вас трябва да ви чувстват близки. Да се успокоят че могат да правят бизнес с вас, не само по време на възход, но и когато нещата не вървят в правилна посока. Цикъла на растеж на даден бизнес, никога не е лесна задача, и
различните хора действат странно при разнообразни обстоятелства.
Много често когато говорите с инвеститор, той може да се опита да ви задава изключително провокиращо въпроси, на които въпреки че звучат безсмислено трябва да отговорите. Целта на този опит за натиск е нагнетяването на стрес у вас. Инвеститора знае, че сте се подготвили добре върху материалите, които му представяте, но това не му пречи да се опита да ви злепостави, за да види как ще реагирате в напечена ситуация. Ако се справите добре, нещата ще бъдат във ваша полза, в случай обаче, че откажете да разисквате темата, или отговаряте вяло, едва ли ще успеете да се преборите за парите от които се нуждаете. Подобна техника се използва и от много интервюиращи по време на интервюта за нова позиция. Особено ако се налага да работите в сфера, където общуването с много и различни хора е ежедневие, като например търговски консултант. Затова винаги имайте предвид, че трябва да сте подготвени да защитите идеята си с всички възможни средства, дори да ви обиждат или неочаквано да сменят посоката на разговора.
Защо връзките са важни
Много хора, отлични инвеститори с богат опит до голяма степен подценяват значението на връзките. Уреждането на работите с познати понякога е единствения начин да успеете да реализирате проекта си. Набирането на средства е изключително сложен и неблагодарен процес. Затова никога не е рано да подготвите почвата за потенциални бъдещи инвеститори. Ходенето по конференции, семинари и симпозиуми е важно. Създаването на познанства и дори приятелства в областта, в която се развивате ви създава име. Инвеститорите предпочитат да работят с познати лица, отколкото да дадат парите си на първия срещнат с „гениална” идея. Не трябва обаче да подценявате и обратната страна на монетата. Опитите ви да се включите на всякъде – да отговаряте на въпроси в интернет дискусионни форуми, винаги да реагирате на събития и да се стараете да привлечете внимание, може да ви изгради облика на псевдо-експерт, знаещ от всичко, но по-малко. Затова трябва да се стараете да влезете в полезрението на доверените мрежи от бизнес ангели, които може да попитате лично за съвет, или за визията им за пазара, в който работите. Не бъдете нагли, просто се дръжте човешки и нещата могат да се наредят във ваша полза. Не забравяйте обаче, че впечатлението, което оставате за себе си, може да бъде едновременно полезно и вредно за бизнеса ви. Навлизането в интересния свят на инвеститорите, може да бъде лесна задача, стига да има кой да ви представи на подходящия човек. Почти както при любовните отношения 🙂
Онлайн мрежи
В интернет вече има достатъчно форуми и мрежи по темата. Някои от тях успяват да съберат големи общества от предприемачи обсъждащи различни проекти и идеи. Подобни микро мрежи или дискусионни групи могат да се открият и във Facebook, LinkedIn, Xing и други подобни социални платформи. Ставайки част от подобна общност може да откриете не само приятели със сходни на вашите проблеми, но и много ценни идеи и съвети. Най-доброто разбира се е, че когато ви приемат за пълноправен член ще имате по-голям престиж не само сред предприемачите, но и сред инвеститорите. За голяма част от тези групи организирането на срещи между предприемачи и инвеститори е регулярно събитие, на което ще може да покажете своите идеи и намерения. Не забравяйте обаче, че участието ви трябва да бъде активно. Не само да отговаряте на чуждите проблеми, но и да споделяте своите собствени, да търсите помощ и сътрудничество. Предизвиквайки по този начин емпатия сте на крачка от личните срещи, където вече единствено от вас зависи дали ще получите желаното финансиране.
Не забравяйте че един проект трябва да е печеливш за всички участващи в него страни, затова ако средствата са единствената ви пречка за да стартирате собствен бизнес потърсете начин да я преодолеете.В случай, че успеете да си изградите име може да прибегнете и към
алтернативни методи за набавяне на средства.
Един от тях е спонсорство от много хора (crowd funding) с малко средства. Голяма част от предприемачите се страхуват да канят бизнес ангели, за да не им вземат бизнеса ако той се окаже успешен. Страхът да се рискува обаче може да попречи на много хора да реализират своите цели. Crowd funding финансирането действа по схемата на взаимните фондове. Когато един човек няма достатъчно средства за да инвестира на борсата, но иска да получи от сумите разигравани там, той може да се обедини с други (често непознати) инвеститори, така че общите им капитали да станат достатъчни за да купуват и продават дялове или акции на предприятия. Финансирането от много хора ви позволява да привлечете множество сравнително малки предприемачи към вашия проект. По този начин едновременно си набавяте необходимия ви капитал и си запазвате контролния пакет, без да се страхувате че останалите съсобственици в един момент могат да решат, че ще се справят и без вашите услуги. Тази идея звучи чудесно на теория, но реализацията и е значително по-трудоемка. Въпреки това, нищо не пречи да създадете сайт в който да изложите желанието си, че искате да стартирате собствен бизнес, необходимите ви средства и да го популяризирате чрез различни групи и свързани сайтове. Например ако решите да стартирате проект в ИТ сферата, има достатъчно форуми и групи за програмисти, където не само може да откриете нужното ви финансиране, но също така и хора, които да се присъединят към проекта ви.
С други думи, кризата и липсата на средства не трябва да ви спират да осъществите мечтите си. Или поне да опитате. Просто трябва да бъдете достатъчно оригинални за да търсите алтернативни решения и да имате поне една щипка късмет!