Едва ли има нещо по-важно за всеки стартиращ, а и наложил се на пазара предприемач от марката на продукта, които предлага. Както пише в дебелите книги по маркетинг, именно марката прави даден продукт или услуга разпознаваем сред много други на пазара и в крайна сметка определя дали компанията ще просъществува дълго, или ще остане временно явление. Затова е странно колко малко са предприемачите, които си правят труда да запазят този ценен фирмен актив. И не рядко се случва след като са работили усилено, точно когато бизнесът потръгне, някоя голяма компания с по-солидни финансови възможности, а и с по-добри юристи да съхрани първа набиращата популярност марка.
Затова първата, задължителна и най-важна стъпка за всеки прохождащ предприемач би трябвало да е да провери, дали
марката, която е създал вече не е регистрирана
под някаква форма – подобна или дори същата. Най-лесният начин това да стане е чрез Интернет страницата на българското Патентно ведомство. Малцина знаят, че подобна институция изобщо съществува, а още по-малко че поддържа електронен регистър, който позволява да се направят доста подробни справки за марките, които в момента са запазени в България.
Накратко тук ще се опитаме да поясним как точно става това. Първата стъпка е да се влезе в сайта на органзацията. Вдясно, около средата началният прозорец има банер с надпис за търсене в BPO On-line. На практика чрез тази система може да получите актуална информация за публикуваните заявени и регистрирани по национален ред
промишлени дизайни и марки.
И нещо, което е не по-малко важно. През нея можете също така да направите справка за заведените и приключили производства пред отдел „Спорове“ на Патентното ведомство. Актуалността на информацията се гарантира от факта, че тя се извлича от вътрешните бази данни на институцията и се обновява в реално време.
Вариантите за търсене са няколко.
Първият от тях е елементарно търсене по наименование. Използването на тази услуга се осъществява от заглавния екран на системата, чрез въвеждане на текст за търсене в текстово поле, наречено “Бързо търсене” и натискане на бутона в дясно на него (или клавиш Enter).
Например ако напишете KFC ще разберете, че притежател на добре позната марка за бързо хранене е Kentucky Fried Chicken International Holdings, Inc., US, Kentucky, Louisville, 40213, 1441 Gardner Lane. Освен това се показва нейното графично изображение – в случая усмихнатият бял чичко с папионката на черен фон, датата на регистриране и срока на действието й, както и Класове по Ницката класификация.
Освен това търсенето може да се извършва според точно съвпадение с въведената дума или израз, по наименования, които съдържат в себе си въведената дума или израз или само сред регистрираните марки.
Втората опция, която дава далеч повече варианти за намиране на обекта е
разширеното търсене.
За да използвате тази услуга е достатъчно да щракнете върху прозореца. Тя предлага далеч повече опции за търсене. Най-лесният начин е да се търси по наименование на марката, като и тук можете да използвате пълното наименование, а при търсене по сходство – да се зададе част от името и да се маскира със символите, посочени в информационното поле. Отделно може да се търси и за незащитени елементи на дадена марка – отново по същия начин като гореописания.
Допълнителните екстри са търсене по библиографски данни:
входящ номер на заявката,
дата на заявяване, регистров номер, дата на регистрация, покровителствен срок, страна на произход.
Още една допълнителна възможност е търсенето по класификационни индекси. В това число влизат класове на стоки и/или услуги в съответствие с Международната класификация на стоките и услугите, кодове на образните елементи в съответствие с Международната класификация на образните елементи (Виенска класификация)
На четвърто място е дадена възможност да се търси по име и или адрес на собственика. И при тази опция разнообразието е доста сериозно – може да се издирва по фамилия на физическото лице или фирменото
наименование на юридическото лице,
по адрес и град. И тук е в сила правилото, че може да се използва пълното име на фирмата или фамилията на лицето, както и да се зададе част от него и да се маскира посредством символите, посочени в информационното поле.
Последната опция е да се търси дадена марка според публикацията за регистрация. Тук става дума за № на бюлетина – година на публикация. Възможно е също комбиниране на отделните критерии за търсене с оглед конкретизирането му за ограничаване и на количеството на очакваните резултати.
Върхът на сладоледа обаче е
достъпът за регистрирани потребители. BPO-onlinePro е услуга с разширен достъп, чрез която получавате достъп и до данни за промишлени дизайни със строго професионална насоченост като например – подробни данни за историята на вписванията в Държавния регистър, данни за решения по отказани, прекратени, заличени и оттеглени заявки за промишлени дизайни, както и подробности във връзка с вземането на решения по спорове за промишлени дизайни. До преминаването на тази част от услугата в платен режим на достъп, като регистрацията се извършва само от служителите на Патентното ведомство, срещу определено заплащане. Затова не трябва да се учудвате, ако се опитвате да намерите възможност за регистрация на Интернет страницата на патентното ведомство, а такава всъщност липсва.
Който и вариант за търсене да използвате, след задаване на критериите в резултатите можете да видите
пълните библиографски данни
за заявените и регистрирани промишлени дизайни и марки, както и данни за евентуално вписаните лицензионни договори и тежести (обезпечения и включване в маса на несъстоятелността), както и за промишлените дизайни.
Друг важен съвет, който ще си позволим да ви дадем е да внимавате с търсенето на кирилица и на латиница. Някои марки фигурират на различни езици. Например, Coca Cola има регистрация и на български и на латиница, като най-старите са от 1970 година и е доста любопитно да се видят, особено за по-младите читатели. Ако обаче напишете „Кей Еф Си“ на български, няма да ви излезе абсолютно нищо.
Оттук натам, всеки сам може да експериментира с търсенето и впрочем може да се натъкне на много любопитни резултати. Но в това ще можете да се убедите сами.