Александър Александров
Когато обмисляме в кой сегмент да започнем бизнес, едно от важните условия е да открием ниша, в която конкуренцията или липсва, или е малка. Второто ключово изискване е все пак да очакваме известен интерес от страна на потенциалните клиенти. Защото в крайна сметка може да се окаже, че не случайно във въпросния сегмент няма други играчи. Истината е, че дори и да инвестираме в скъпо пазарно проучване, само времето може да покаже дали дадена нова пазарна ниша е печеливша, или не, без значение как ни изглежда първоначално. Аз лично обичам да давам примера с интернет търсачката Yahoo!, създадена от Джери Янг и Дейвид Фило, за да могат да търсят информация за следването си и без в началото никой да е очаквал проектът да се превърне в сериозен глобален бизнес. В следващите редове ще опиша пет по-стари или по-нови бизнес идеи, които може би имат потенциала да се превърнат в печелившо начинание, а общото между тях е, че просто в момента липсват у нас.
Авто кино
Авто киното е един доста стар бизнес модел, развиван от десетилетия в САЩ и други страни по света. Вероятно всички сте гледали поне един американски филм, в който главните герои разговарят, целуват се или се сбиват с някого по време на такава прожекция на открито. У нас първото и единствено подобно кино е открито през юли 2005 г. в близост до София и се нарича „Под звездите“. То е разполагало с 200 паркоместа и е предлагало редица екстри, като например възможност зрителите да чуват озвучаването направо в касетофона на колата си, на определена честота. По една или друга причина обаче, днес киното не функционира и България остава без подобен развлекателен комплекс на открито. Това разбира се не означава, че авто киното не може да бъде печеливш бизнес. Още повече, че през последните години броят на автомобилите у нас се увеличи значително и може би с излизането от кризата потребителите биха подкрепили с парите си един такъв нестандартен проект.
Главното предимство на авто киното е, че неговият създател не трябва да инвестира в скъпо струващи сгради, седящи места, осветление и много други задължителни за традиционните киносалони артикули. Достатъчно е да разполага с гола поляна, да изгради самия екран за прожекции, както и да осигури прожекционна и озвучителна техника. А освен от билети, той може да печели и от редица странични дейности, като продажба на напитки, пуканки или аксесоари, рекламни услуги и др. Един сериозен проблем пред подобно начинание може да се окаже нарастналата конкуренция на новите киносалони в моловете, но пък при силен маркетинг и ПР, авто киното може да се окаже предпочитано от потребителите екзотично място за забавление.
Турнири по джитбол
Джитбол представлява един относително нов и много атрактивен спорт, който съчетава елементи от футбола и волейбола. Играчите са разделени на отбори по двама или трима души и играят на игрище, наподобяващо волейболното, като целта на всеки отбор е да изпрати топката в полето на другия. За разлика от волейбола обаче, тук за целта се използват крака, глава и рамене, а играта с ръце е забранена. Ако играчите са особено добри, джитболът може да се окаже изключително атрактивен спорт, включвайки задни и странични ножици, забиви с глава и други акробатични елементи, познати от филмите за нинджи. Въпреки голямата му атрактивност и енергиен заряд, обаче у нас този спорт все още не е развит организационно. Липсват спортни клубове, първенство и федерация, посветени на него, а турнири се провеждат изключително рядко. Най-често джитболът се практикува от професионалните футболисти – при тренировка или просто за забавление.
Създаването на национална верига от турнири по джитбол може да се окаже доста печелившо начинание, особено ако се изчака моментът на излизане от кризата, когато много компании отново ще търсят алтернативни възможности да рекламират своите продукти или услуги. Като всеки непрофесионален турнир и тук бизнес моделът включва приходи от такси за участие, реклама или различни видове спонсорство, а не е невъзможно с подобен проект да се участва и за финансиране по някоя младежка или друга програма. Турнирите могат да бъдат и изцяло брандирани, по подобие на непрофесионалните футболни първенства на Каменица или Ариана. С идването на лятото, броят на спортните мероприятия ще се увеличава, включвайки състезания по стрийтбол, футбол в зала и др. Все пак джитболът има не малки шансове да се пребори за вниманието на здители и участници. Просто защото хората обичат новите неща и търсят всяка възможност да разнообразят живота си.
Училище по логика
Може би изглежда странно, но въпреки своето огромно значение, логиката е сред най-подценяваните науки в България. Тя се изучава повърхностно в някои средни училища и по-задълбочено във факултетите по математика и информатика на висшите училища, но в контекста на тези науки. Затова пък никак не е странно, че често чуваме около нас твърдения, които просто са лишени от логичност и въпреки това много от познатите ни продължават да държат на тях. Да вземем за пример прогнозирания край на света през 2012 г. Все по-често се изненадвам, когато интелигентни хора около мен твърдят, че „щом маите са предрекли, значи може би ще стане нещо“, въпреки абсолютната липса на логика в подобно твърдение. Често се бъркат основни принципи, като това да различаваме факти от мнения, да осмисляме нещата в тяхната цялост и без да добавяме нищо от себе си, да не вярваме на мнение, само защото то се подкрепя от повече хора и др.
Подобни примери в ежедневието ни са изключително много и може би за едно частно училище по логика би имало много работа. Имам предвид учебен център, насочен към масовия потребител, а не към специализирани аудитории, като програмисти или математици. Разбира се, не можем да сме сигурни, че такова училище би намерило клиенти, още повече предвид високото самочувствие на българите и повсеместното им убеждение в собствената правота. Завършването на обучение по логика обаче би могло да увеличи сериозно способността ни да вземаме правилни решения, създавайки определени навици за осмисляне на различни твърдения и тяхната оценка. Лично аз съм убеден, че ползата от подобен курс би могла да бъде голяма за всеки от нас, както в работата или бизнеса, така и в личния живот и съм първият, който би се записал на такова обучение. Може би освен подходящи учители, ключова инвестиция при създаването на такъв проект ще бъде силният маркетинг, който да популяризира идеята за курсовете по логика и да обучава пазара за нуждата от тях.
Училище по оцеляване
Способността за оцеляване в различни кризисни ситуации става все по-важна през последните години, предвид увеличаващия се брой бедствия, кризи, автомобилни катастрофи и други заплахи. Въпреки безспорната важност на способността да оцелеем (все пак става въпрос за нашия живот или този на близките ни), у нас малко хора мислят по тази тема и повечето предпочитат да се успокояват с нелогичното твърдение, че „то на мен точно няма да ми се случи“. У нас липсва учебен център, посветен на различните аспекти на оцеляването, а обучение в тази сфера се извършва главно в специализирана среда, като специалните части в армията и полицията, медицинските служители, даващи бърза помощ, или частните охранителни структури. Отделни аспекти от оцеляването се засягат в курсовете при взимане на шофьорска книжка, но те са изключително кратки и недостатъчни.
Училището по оцеляване би могло да намери клиенти сред по-активните и динамични хора, занимаващи се със спорт, такива с рискови професии или просто желаещи да бъдат подготвени за различни кризисни ситуации. Обучението може да включва преподаване на умения за оказване на първа помощ, за защита при земетресение, при радиационна или химична заплаха, някои правила за действие при пожар, способности за оцеляване извън цивилизацията (в гора, пустиня, в морето след корабокрушение, в снежна буря) и др. Вероятно и цената на такива курсове ще варира от евтино базово обучение, залагащо предимно на теорията, до скъпи курсове, включващи осигуряване на съответното оборудване.
Сайт за пенсионери
Българските пенсионери са доста голяма част от населението и все повече от тях се престрашават да започнат да използват компютри. Представете си един сайт, който включва достъпно написани съвети за това как един пенсионер да се възползва от различни полезни услуги в мрежата, как да говори с внука си по skype, как да разгледа Барселона през Google Maps, да прочете последните новини, да си пусне любимия сериал по iptv.bg или как да използва Google и Wikipedia. Към базовите съвети за работа с мрежата, могат да бъдат добавени новини за възрастни хора (увеличаването на пенсиите, на парното, последното събиране на Съюза на пенсионерите), както и друга полезна информация, интересуваща същата аудитория – например за градинарство или за цените на стоките в най-големите пазари. С малко повече чувство за хумор може да бъде добавен и форум „На опашката“, или пък блог за недоволстване от „днешната младеж“. При всички случаи пенсионерите представляват една огромна аудитория, която обаче остава подценена от интернет предприемачите. Вероятно основни конкуренти на подобен пенсионерски сайт биха били съществуващите и днес вестници, насочени към възрастните хора. В сравнение с тях обаче интернет предлага доста повече възможности за информационни услуги, интерактивност, комуникация между читателите, а и не на последно място – всичко може да е напълно безплатно.