Александър Александров

Един от най-добрите начини да придобием ново умение е като наблюдаваме достатъчно често човек, който вече го притежава и попиваме неговите думи и действия. По този начин ние оставяме подсъзнанието си да съхранява всеки незабележим детайл в поведението на въпросния човек, без дори да осъзнаваме това. А независимо дали го усещаме, или не – всички действаме на база на моделите, записани в подсъзнанието ни, по-известни като навици. И обикновено възприемаме тези модели от хората, с които общуваме най-често. Всъщност тези принципи на невролингвистичното програмиране са известни от столетия и са се запазили до днес в народната поговорка: „С какъвто се събереш, такъв ставаш“.
Може би именно това е обяснението за днешната популярност на понятието „ментор“ в средите на младите бизнесмени, които искат да натрупат определени познания в сферата на маркетинга, продажбите, управлението на хора, на парични потоци и др.

ключови за една компания дейности.

У нас тази концепция за предаване на предприемачески опит тепърва набира популярност, а и във все още младата ни пазарна икономика липсват достатъчно опитни бизнесмени, които да отговорят на нуждата от обучение на младите собственици на фирми. И въпреки, че този проблем си остава с пълна сила и в бъдеще, едно своеобразно решение е предложено от Европейският съюз, чиято администрация се опитва да отговори на други две предизвикателства. Първото е, че днес цели 51% от младите европейци са заявили интереса си да вървят по пътя на предприемачеството, но много малко от тях реално тръгват по него, а второто – че едва 8% от малките и средни предприятия в Общността развиват международна дейност в друга европейска страна.
Отговорът на ЕС е програмата

Еразъм за млади предприемачи,

която се очаква да промени тези негативни за цялата икономика тенденции. Всеки гражданин на ЕС, който иска да започне собствен бизнес, но усеща, че все още няма достатъчно опит в тази сфера, може да се включи в програмата, която ще финансира гостуването му за няколко месеца на по-опитен предприемач от друга страна на Стария континент. Инициативата се финансира от Европейската комисия и функционира чрез повече от сто партньорски организации в страните – членки, чиято дейност се координира от Асоциацията на европейските търговско – промишлени палати.
„Много се радвам да видя, че Еразъм за млади предприемачи стартира. Нейните цели – да подпомага

отключването на бизнес потенциала,

да създава нови възможности и да спомогне за по-доброто използване на вътрешния пазар, са по-актуални от всякога в контекста на днешната икономическа криза“ – посочва при старта на програмата заместник – председатлят на Европейската комисия Гюнтер Ферхойген.
Освен, че предлага възможност за обмяна на опит, програмата Еразъм за млади предприемачи улеснява и достъпа до нови пазари, както и намирането на потенциални бизнес партньори. Също така тя поощрява изграждането на мрежи между хората на бизнеса и малките и средни предприятия. За по-опитните предприемачи пък инициативата е възможност да развият нови търговски връзки и да научават повече за пазара в друга страна от ЕС.
Целта на програма Еразъм за млади предприемачи в крайна сметка е оказване на

подкрепа за стартиращите бизнеси

и малките фирми и по-успешно начало на проектите им, което отдавна е определено за ключов приоритет с оглед развитието на икономиката на ЕС. Друга важна цел е обмен на информация по отношение на основните препятствия и предизвикателства при стартирането и развитието на малък бизнес, както и възможността участниците да получат информация от първа ръка за особеностите на други национални пазари в рамките на ЕС. „Трябва да се отчете и фактът, че програмата позволява създаването на много полезни контакти“ – добавя Анна Найденова, Координатор проекти в ИКТ Клъстър, който е една от трите партньорски организации по програмата в България. На практика Еразъм за млади предприемачи предоставя на собствениците на малки фирми не само информация, но и потенциален партньор за стъпването на един нов пазар.

Кой може да участва?

Двата типа участници в програмата са начинаещи предприемачи (които създават своята компания в момента или развиват бизнеса си от скоро), както и такива с опит, които биха споделили част от познанията си с първите. Процедурата за кандидатстване не е сложна – достатъчно е желаещият да попълни форма в Интернет и да се свърже с някоя от партньорските организации в своята страна. Много важна част е представянето на бизнес план на английски език. След това кандидатът се среща с представители на партньорите, като целта на тази стъпка е да се избегне финансирането на „екскурзианти“, които реално не се интересуват от обучението по предприемачество.
Според Анна Найденова, сред кандидатстващите у нас се наблюдава желание да придобият опит в чуждестранна бизнес организация, но все още не са се появили български кандидати за приемащи предприемачи. В ИКТ Клъстър са си поставили за цел да направят 10 – 12 обмена на предприемачи, като до този момент броят на кандидатите е десетина, а само един от тях е одобрен. Може би е време българските младежи да се замислят по-дългосрочно за последиците от начина, по който ще прекарат лятото. Защото ако целта е просто да се сдобият с джобни пари, вероятно и временна заетост по черноморските курорти е добра алтернатива, но ако се стремим да постигнем нещо повече с живота си, обучението по предприемачество при вече успял бизнесмен може да се окаже безценно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *