Какво липсва на предприемачите в България? Идеи – не. Българите сме достатъчно изобретателни и иновативни хора, и мнозина могат да се похвалят, че са открили не една и две перспективни идеи за бизнес. Пари? Мнозина биха отговорили, че именно това е техният проблем, но истината е, че източници на свободни пари също има не малко под формата на бизнес ангели, фондове и други дялови инвеститори, различни стартъп програми и др. Не парите са проблемът на българските кандидат – предприемачи, а липсата на вяра в собствените им способности, убеждението, че успехът няма да застигне точно тях, че „Те нещата не стават просто така“ и за да успееш, трябва непременно да имаш връзки или да ти помогне друг субективен фактор.
Оптимизмът е важна съставна част от предприемаческата култура
и именно той е онази съставка, която изглежда през последните близо двадесет години на преход си остава неразвита сред много от българските предприемачи. Мнозина живеят с убеждението, че успехът не е предназначен за тях и по този начин сами си създават една негативна реалност, която постепенно ги обгръща.
Именно популяризирането на предприемаческата клутура и на възможностите за старт на собствен бизнес са сред целите на конкурса Награда Empower за млади предприемачи. Състезанието, чиято първа награда е 100 000 лв., на практика предизвиква всеки от нас поне да се запита: „Аз мога ли изобщо да създам собствен бизнес?“ и „Как да развия една идея и да я превърна в детайлен бизнес план?“.
Организатор на инициативата е Empower United – нестопанска организация, чиято мисия, според официалния сайт е „да създава възможности за българските граждани и компании
да реализират пълния си потенциал.“
Гаранция за успеха на проекта е фактът, че зад него стои не кой да е, а Том Хигинс, председател на фондация Empower United и бивш мениджър на Българо-американския инвестиционен фонд (БАИФ), който беше в основата на провеждащия се няколко години конкурс за най-добър млад предприемач. Тази инициатива, която вероятно е била най-популярния проект за подкрепа на предприемачеството у нас през отминалото десетилетие, имаше за цел да провокира млади хора да кандидатстват с бизнес планове. Тогава обаче първата награда беше 6 000 щ. долара.
„Нашата визия е да станем най-предпочитания и доверен партньор на хората с неограничен потенциал и отдаденост на успеха, както и да им помогнем
да осъществят своите амбициозни цели
чрез поощряване и насърчаване. Ние работим в партньорство със спомоществователи от бизнеса, правителството и цялото общество за създаването на възможности в България чрез образование, професионално и личностно развитие. Ние сме отдадени на каузата за развитието на култура на партньорство, прозрачност и динамични иновации“ – се посочва на сайта на Empower Unit.
Целта на организацията е да създаде уникален устойчив модел на партньорство между частния сектор, правителството и образователните институции, който да се превърне в бъдещия глобален модел за развитие и финансиране на иновативни бизнес идеи и технологии. Привличайки партньори фондацията възнамерява да работи за въвеждане на най-добрите световни практики и новаторски методи в полза на развитието на образованието, възпитанието на лидерски и предприемачески умения и професионалната квалификация на младите българи. Empower United дава възможност на хората да почерпят знания и умения и да изградят необходимите нагласи за да могат да създават иновации, да вземат информирани решения и да вдъхновяват себе си и околните за устойчиво развитие и растеж. „По този начин помагаме на страната ни да създаде най-добрата образователна система в света и да се нареди до най-динамичните и предприемчиви световни икономики“ – посочват още от Empower United. Сред нейните партньори са българското правителство, редица общини, университети, медии, бизнес организации, както и социално отговорни местни и международни компании, стартиращи бизнеси, неправителствени и социални организации.
Наградата Empower
представлява ежегоден (считано от 2010 г.) конкурс за млади предприемачи, който има за цел да съдейства на талантливите български младежи да разгърнат своя пълен потенциал чрез подпомагане стартирането на реален бизнес, базиран на иновативни идеи. Организаторите се надяват това да допринесе не само за просперитета на българската икономика, но и за разрешаване на някои от най-предизвикателните проблеми в световен мащаб.
Основната цел на Наградата Empower е да поощри състезанието между най-предприемчивите млади българи, които имат иновативни идеи и желание да стартират собствен бизнес. Това е в унисон с държавната политика за насърчаване на предприемачеството и за създаване на благоприятна среда за устойчив разтеж на стартиращите компании.
Всеки, желаещ да се бори за наградата Empower трябва да представи своята идея за
нов или съществуващ от скоро бизнес,
развита като бизнес план. Възрастовата граница за участие в конкурса е 35 години. Най-големи шансове имат идеи, които освен бизнес предимства имат елемент на иновация, както и потенциал за значимо влияние върху обещството или икономиката. Шестте критерии за участие са именно иновативност, обществена полза, практичност, оформление на документите, екип и дългосточна заангажираност.
Освен първата награда от 100 000 лв., участниците ще могат да се борят за още два приза, както и за специална „зелена награда“. В допълнение към паричната награда, победителите ще имат възможност да се възползват от практически съвети от страна на опитни професионалисти.
„Нашата основна цел е да насърчим предприемаческото и бизнес мислене, както и да стимулираме развитието на икономиката. Със своя
фокус върху иновациите,
наградата Empower поощрява стартирането на компании, които ще променят българското общество, а защо не и да имат глобален ефект. Всяко голямо постижение в света е започнало като една идея. Нашето послание към хората е да се целят високо, но да започнат с малко. Това е една от тайните на големия успех“ – казва Томас Хигинс.
Партньори на Наградата Empower са JobTiger, Центъра за предприемачество и управленско развитие (СЕЕD), и Асоциацията за подпомагане на академичната общност (АПАО). Медийни партньори на инициативата са вестник Дневник, Дневник.бг, Дир.бг и телевизия EBF.
Неотдавна дори министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков потвърди подкрепата на ръководеното от него министерсто за конкурса. „Като институция, която е отговорна за развитието на бизнес средата и подкрепя реализацията на младите хора в бизнеса, воденото от мен министерство е сериозно заинтересовано от идеите за развитие на устойчива програма, която да се превърне в глобален модел за финансиране на иновативни идеи“ – пише министърът в официално писмо в подкрепа на Наградата Empower.
Какво предстои?
Процедурата по кандидатстване за Наградата Empower ще бъде обявена в самото начало на февруари. Тогава, всички предприемачи, които имат желание да се включат в състезанието, ще могат да изтеглят формуляра за кандидатстване от интернет страницата на Empower United и да започнат да работят по своите бизнес планове. Крайният срок за предаване на кандидатурите е юни 2010. Бизнес плановете ще преминат през три кръга на оценка от жури от успели предприемачи и професионалисти.
През следващите месеци ще бъдат проведени поредица от разяснителни дискусии, които ще бъдат напълно достъпни за младите предприемачи и ще имат за цел те да бъдат обучени относно създаването на бизнес план и развитието на бизнес, откриването на финансиране, сформирането на екип и др. Първата от поредицата срещи ще бъде на 1 февруари 2010 г. от 18:00 часа, в Модерен Театър София, където бъдещите кандидати ще могат да обменят идеи и да се срещнат със съмишленици и потенциални партньори. Участието е безплатно, но изисква предварителна регистрация онлайн. В срещата ще участва заместник министърa на икономиката Евгени Ангелов, както и известни бизнес лидери от различни сектори, които ще разкажат за своя път към успеха. Тогава ще бъдат обявени и подробности за условията за участие в конкурса за Наградата Empower.