Младото поколение е с най-силна воля за предприемачество, разкрива международно проучване

Раждат ли се хората предприемачи или стават такива впоследствие? И кое ги кара да започнат свой собствен бизнес? Тези въпроси бяха поставени от Световния доклад на Amway за предприемачеството за 2014 г. (AGER) –  годишно изследване, което отразява обществените нагласи към състоянието на самостоятелната заетост в целия свят. Тазгодишният доклад изследва обучението по предприемачество.

Уникален по своя обхват и регулярност, Световният доклад на Amway за предприемачеството (AGER) насърчава глобалната дискусия за предприемачеството и повишава информираността относно значимата роля, която предприемачите играят в съвременните икономики. Новаторското първо изследване е осъществено през 2010 година под името Европейски доклад за предприемачеството на Amway, а след това се разширява със Световния доклад на Amway за предприемачеството за 2013 г., обхващащ 24 страни. Тазгодишният доклад обхваща рекордните 38 пазара, с интервюта лице-в-лице или по телефона, проведени с 43,902 мъже и жени на възраст между 14-99 години. 

„Предприемачите играят важна роля в развиващите се икономики“, казва председателят на Amway Стив Ван Андел. „Те създават работни места, насърчават конкуренцията и помагат на общностите да растат и процъфтяват. Така както бизнес средата се променя през годините, се променят и причините, поради които хората решават да започнат собствен бизнес. Надяваме се, че този доклад ще засили дискусията за предприемачеството и ще доведе до по-задълбочено разбиране на това, което може да се направи с цел насърчаване и по-добра подготовка на повече хора по целия свят да стартират свой собствен бизнес.“ 

Основни данни за 2014 г.

Световният доклад на Amway за предприемачеството (AGER) разкрива, че предприемачеството е високо ценено по целия свят. Ето и някои от основните данни, посочени в проучването. 

Човек може да стане предприемач

С убедителните 63 процента, анкетирани в световен мащаб са съобщили, че вярват, че предприемачеството може да се учи. Тези на възраст под 35 години демонстрират най-силна убеденост (70 процента), докато мъжете и жените са почти на същото мнение, със съответно 64 и 63 процента.

Младото европейско поколение с най-силна воля за предприемачество

Един поглед към резултатите от Европейския съюз показва, че няма съществени различия по отношение на  повечето аспекти в сравнение със средните световни показатели. Като цяло, 63% от анкетираните и 70% от “поколението Y”  в Европа смятат, че не се раждаш предприемач, а по-скоро ставаш такъв. Европейците също споделят положителното отношение към предприемачеството (73%) и потенциала за самостоятелна заетост (38%), както останалата част от света. Сравнението на тези резултати с процента на хората, които са участвали в обучения по предприемачество обаче  показва голямо разминаване: едва всеки пети анкетиран посочва, че вече е участвал в такава програма. Тези данни не са различни и за поколението Y, въпреки, че то има още по-положително отношение към предприемачеството (80%) и по-силна воля за започване на бизнес (49%). Независимо от този силен интерес, само 23% от младите респонденти са участвали в съществуваща възможност за обучение по предприемачество.

Образованието по предприемачество в ЕС: Възможности за усъвършенстване

Мнението на респондентите в Европейския съюз е разпределено равномерно относно отношението им към предлаганото обучение по предприемачество в училищата, университетите и другите институции, като например правителствени програми или частни фирми в съответните страни. 43 процента от анкетираните смятат, че то е по-скоро задоволително, а други 43 процента – че е по-скоро незадоволително. Освен това, 33% от респондентите, които са по-скоро доволни, посочват, че обучението трябва да бъде подобрено. По този начин, само 10% от анкетираните в Европейския Съюз са напълно доволни от предлаганото обучение по предприемачество. Анкетираните под 35 годишна възраст са малко по-позитивни, но въпреки това не са убедени: докато 48% оценяват съществуващото обучение по предприемачество като общо взето задоволително, отново едва един от десет смята, че то е достатъчно. Относно отговорните институции, обучението по предприемачество трябва да се провежда в училищата (38%), в специални start-up програми на неправителствени организации, търговски камари, или правителствени програми (33%) и в университети (29%). При отговорите на младите анкетирани, се наблюдават известни различия, като те отдават по-голяма важност на университетите и ги оценяват като малко по-важни от специалните start-up програми, които класират на второ място. По отношение на най-важните аспекти от обучението по предприемачество, средно респондентите от ЕС и хората под 35 годишна възраст в ЕС смятат, че от най-голямо значение са „основните бизнес умения“ (45%), следвани от „лидерските и управленските умения“ (36%) и „предприемачеството на практика“ (35%). Тези резултати показват, че европейците споделят същите виждания, които са констатирани и на глобално ниво. 

Свобода и реализация 

При класирането на причините защо избират да станат предприемачи, 46 на сто от анкетираните в световен мащаб, заявяват „независимост от работодател, искам сам да си бъда шеф“, докато 43% посочват „себереализация, възможност да реализирам собствените си идеи.“ Както и в Световния доклад на Amway за предприемачеството (AGER) от 2013 г., тези два фактора категорично надделяват над причините, свързани с доходите. Респондентите на възраст между 14-34 години показват дори още по-голяма убеденост в това, като 50% от тях посочват именно тези два фактора като водещи. Важно е също така да се отбележи, че колкото по-ниска е икономическата производителност на глава от населението в дадена страна, от толкова по-малко значение е самостоятелността като двигател за предприемачеството.

„Младите поколения са най-оптимистично настроени за предприемачество“, добавя президентът на Amway Дъг Девос. „Доклада посочва големият им потенциал. Ние трябва да използваме това ключово прозрение, за да продължим с насърчаването на предприемаческия дух и да създадем глобална култура, която да  разгърне възможностите на младите хора.“ 

Партньорът на Amway и председател по „Стратегия и организация“ към Техническия университет в гр. Мюнхен, Германия (TUM), д-р Изабел M. Велпе е съгласна с това твърдение. „Насърчаването на предприемачеството подкрепя развитието на националните икономики – предприемачите предлагат идеи, които обогатяват нашето общество и живота ни. Политиците трябва да се възползват от тази възможност и да стартират обучение по предприемачество, насочено към по-младите поколения.“

Световният доклад на Amway за предприемачеството за 2014 г. (AGER) е изготвен от Amway, в партньорство с председателя по „Стратегия и организация“ към Училището по мениджмънт на Техническия университет в гр. Мюнхен, Германия (TUM). Материалите за научното изследване са събрани от Асоциацията за защита на потребителите, гр. Нюрнберг, Германия от м. април до м. юли 2014 г. Резултатите са споделени с академичната общност, включително и с 38-те академични съветници по доклада AGER  и всички заинтересовани страни, академични и обществени институции. За повече информация, моля, посетете AmwayEntrepreneurshipReport.com.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *