Марвин Ляо, дългогодишен експерт в Yahoo! и други компании от Силициевата долина, както и визионер в сферата на онлайн технологиите и онлайн маркетинга се съгласи да даде интервю за читателите на NewBusiness.bg. Неотдавна той изнесе лекция пред аудиторията на Клуб Investor.BG в София, относно тенденциите в онлайн маркетинга.

 

ВЪПРОС: Г-н Ляо, какви са впечатленията ви от България и онлайн бизнеса в страната след скорошното ви посещение у нас?

 

ОТГОВОР: Впечатлението ми е, че разполагате с много стабилна интернет инфраструктура, висока скорост и голям брой връзки. Виждам, че в страната има страхотни технологични таланти, както и че онлайн бизнесът ви е доста конкурентен и жизнен, с няколко силни локални интернет компании като моите приятели от Investor.BG. Всичко това е много обещаващо и показва, че има огромен потенциал за ръст.

 

 

ВЪПРОС: Какъв би бил вашият съвет към българските технологични стартъпи?

 

ОТГОВОР: Моят съвет е, да отделят време, за да се учат от всички добри примери по света, както и от цялото страхотно познание, което се споделя онлайн (в блогове, новини и т.н.) или на конференции из цяла Европа. Защото дори и да не са специфични за българския пазар, има страхотни уроци и методологии за създаването на собствените им технологични стартъпи, които могат да бъдат научени.

 

Другото нещо, което виждам като обща характеристика на европейските стартъпи: не се фокусирайте само върху продукта, изключвайки всичко останало. Мислете за бизнес модела, приходоизточниците и мислете повече за това, как маркетингът и ПР-ът играят роля за разрастването на вашия бизнес. И разбира се, четете Риес – „The Lean Startup“, която е страхотен учебник на тема, как трябва да мислим за създаването на нашия бизнес.

 

 

ВЪПРОС: Как според вас малка българска компания би могла да стане глобален играч, започвайки от малък пазар като нашия?

 

ОТГОВОР: Преди всичко, убедете се, че предлагате услуга или продукт, който решава реален проблем. В това отношение има страхотна поговорка: продавай пенкилери, а не витамини. Днес виждам прекалено много компании, които продават витамини. Ако решавате реален проблем и имате също така добър дизайн, предлагащ добро потребителско изживяване, ако той е добре локализиран, на много езици и с локализирана поддръжка, мисля, че имате добри шансове да станете глобален или поне регионален играч.

 

 

ВЪПРОС: Каква е визията ви за бъдещето на онлайн индустрията и онлайн маркетинга? Бихте ли споделили с нас, кои са най-значимите тенденции, които трябва да следим?

 

ОТГОВОР: Много съм оптимистично настроен за онлайн индустрията и онлайн маркетинга, и вярвам, че това ще са сферите на растеж на глобалната икономика. Както съм подчертавал в много презентации, важните неща, които трябва да следим са:

 

1) мобилният интернет и ръстът при смартфоните

2) големият обем данни: днес компаниите събират огромно количество данни и с по-добри услуги за анализ те имат възможност да стават по-умни и да доставят по-добри продукти и услуги на потребителите, без значение в коя индустрия са

3) възходът на програмирания маркетинг: голяма част от маркетинга в бъдеще ще се движи от обучаващи се машини и ще е автоматизиран, освобождавайки хората да работят върху голямата стратегическа картина и върху по-креатни задачи

4) продължаваща фрагментация на медиите офлайн и онлайн. В бъдеще ще има дори повече сайтове и услуги от днес. За някои това ще е много вълнуващо развитие, докато за други ще е наистина притеснително.

 

Гледам на тези тенденции като на огромна възможност за хората, които са отворени към познание, гъвкави и подготвени.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *