В България има интерес към конференцията за споделяне на добри идеи TED – това показа второто българско събитие с марката TEDxBG, което събра над 600 човека (близо два пъти повече от миналата година) под мотото „Идеите, които си струва да споделяме“ миналата събота. Още в края на миналата година бяха изкупени 550 билета и имаше само още 40 бройки от ценните хартийки, но дни след това и те бяха продадени. Конференцията се проведе в зала Rainbow Plaza, в София, близо до бившия София Ленд. Златен спонсор беше NEVEQ, сребърни спонсори – Първа инвестиционна банка и софтуерната компания Telerik, медийни партньори – вестниците Капитал и Дневник, а технически партньори – минерална вода Devin и Special Events Group.

Конференциите TED

са световноизвестен формат за споделяне на идеи, който е създаден в САЩ преди 25 години. Името е съкращение от Technology Entertainment Design, но днес темите на събитията обхващат много повече обществени сфери. TED дава възможност на световно-известни учени, дизайнери и културни иноватори да споделят идеите си със света за 18 минути. Сред презентаторите на конференциите в САЩ са били Бил Гейтс, Ал Гор, Джейн Гудал, Сергей Брин, Джеймс Камерън, Боно и дузина нобелови лауреати.

Програмата TEDx

е създадена с цел разширяване на този успешен формат, чрез организирането на местни, самоинициирани събития, сходни с TED. Българската версия се нарича TEDxBG, където x=самостоятелно организирано TED събитие. TEDxBG включва известни български презентатори от сферата на наукатa, изкуството, технологията, журналистиката, дизайна и устойчивото развитие. Организаторите подходиха оригинално при разделянето на сесиите, обособявайки следните панели: Да опиташ света; Създатели; Провокатори и Разказвачи. Конференцията обаче предложи много повече възможности за нетуъркинг, както по време на паузите между сесиите, така и на вечерното TEDxBG afterparty, което се проведе от 21:00 ч. същия ден, в клуб Culture Beat.

Лекторите

на TEDxBG бяха повече от разнообразни – от фотографи, през мениджъри на софтуерни компании, до първия български импровизационен театър – ХаХаХа Импро Театър. Майкъл Браун е автор на филми, изкачил пет пъти връх Еверест и убеден, че приключенията и правенето на филми са страхотен начин да накараш децата да оставят компютрите, да излязат навън и да се захванат с нещо творческо. Йордан Жечев е творчески директор на рекламна агенция ДДБ София и най-младият творчески директор извел агенция до №1 в България, а Явор Джонев е съосновател на най-голямата група български софтуерни компании – Сирма Груп и инициатор на гражданско сдружение „Ново училище“, което цели да преобразува българската образователна система. Ивайло, Петър, Златин, Тони и Леонид работят сериозно върху това да са неподготвени. Те са част от първата група за импровизационен театър в България – „ХаХаХа“, създадена в средата на 2009 г. Една година и над 40 представления по-късно, техният девиз „Всичко си е супер“ е все по-популярен. Момчетата вярват, че принципите на импровизационния театър могат да се прилагат във всяко креативно начинание, а едно простичко „да и…“ може да промени възприятието ни за света.

Включването на България на световната TED – карта може би не е толкова знаково за голяма част от населението. За по-предприемчивите и инициативните обаче конференциите с тази марка са със статут на религия и провеждането на второто събитие у нас даде на мнозина надеждата, че страната ни малко по малко излиза от негативизма, шуробадженащината и ограничения светоглед, приемайки ценностите на общества, задвижвани от споделянето на идеи и решения.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *