Време е да спрем да играем в защита. За да се преживее брутална икономическа ситуация като сегашната, всеки предприемач, трябва да отдели поне толкова усилия да укрепи своя бизнес, колкото полага за да намали разходите си. Това означава да се премине в контраатака. Повече поръчки? Нови маркетингови стратегии? Разбира се. Но не за всеки бизнес това ще е достатъчно. Далеч по-добрия вариант е в разширяването на гамата продукти и услуги, които даден предприемач предлага или в промяна на начина, по който те се предлагат на пазара. Ако пък положението е направо трагично, вероятно е необходимо да се преразгледа до основи целият бизнес модел.
Всеки ще си каже, че е твърде рисковано, но не е точно така. Няма нищо, което да е твърде рисковано. Ако не правиш нищо в тази доста сложна ситуация, предоставяш на конкуренцията шанс да ти открадне не само бизнеса, но и цялата набрана досега инерция. Маркъс Мюниц например няма нито един от тези проблеми на главата си.
Нови продукти, нови услуги.
Мюниц е президент на Boxes Etc, компания занимаваща се с продажби на едро на опаковъчни материали в Орландо, Флорида. Докато пазарът се развива добре, Мюниц бързо привиква с това да вижда огромния склад на фирмата претъпкан с нагънати кутии, опаковки, ленти и други принадлежности необходими за търговията с опаковки. Но когато идва рецесията и тя започва да се отразява на бизнеса му, пространството започва да постепенно да се опразва. Тогава Мюниц започва да мисли за варианти как да запълни отново склада си.
Първо той прибавя още няколко продукта към асортимента си и включва почистващи препарати, пълнители с мастило и тонери. Все неща, които преди това клиентите му са поръчвали на друго място. При това предприемачът предлага конкурентни цени плюс удобна доставка. И резултатът не закъснява. Поръчките бързо започват да се натрупват и бизнесът му отново започва да се развива във възходяща посока.
Мюниц също така предлага складово място и дистрибуторски услуги за клиенти, които не разполагат с достатъчно място за техните стоки, пробва се и в редица други области. „Не искам да прозвуча прекалено самоуверено, но мисля че ще успеем да преживеем кризата. Сравнявайки се с останалите ни конкуренти, аз мисля че се справяме много, много добре“, твърди Мюниц.
Нов бизнес модел
Също както Мюниц, Елън Малой няма намерения просто ей така да стои и бездейства, чакайки края на кризата. Дълги години тя работи в Чикаго, като рекламист на ресторантьорската индустрия. Самата Елън казва, че в началото на миналата година бизнесът и буквално се е сринал. Но това съвсем не я отчайва и само за три месеца тя разработва и пуска Интернет страницата си който осъществява връзката между журналисти и ресторантите. Сега вместо да взима на клиентите си месечно между 2500 и 5000 долара, Малой се задоволява с по 750 долара за да бъдат на нейната страница. Логично всеки би попитал – как тогава работи и печели това? Много лесно – отговорът е в обемът.
Със стария си бизнес модел Малой е успяла да „примами“ по малко от дузина клиенти. Но когато сменя стратегията, бройката им бързо нараства и вече е 40. И понеже новият модел е много по-автоматизиран от стария, тя може много лесно да го приспособи още повече.
Малой не крие, че е било много плашещо за нея да предприеме толкова драматична промяна и е била на ръба на това да остане без пари, след като наема програмист, който да помогне с разработката на сайта. Но също така не крие оптимизма си. „Това бе пресметнат, но труден риск. Но вярвам, че печалбите могат да са далеч по-големи“, казва тя.
Разширяване на бранда
Хайди Ганал не прекроява основно своя бизнес модел, но разширява бранда си така, че да обхваща и други пазари. Бизнесдамата е създател на Camp Bow Wow в Боулдър Колорадо. Франчайзингова компания, занимаваща се с грижи и обучителни лагери за кучета. Фирмата се развива доста добре през последните години, но в последните три месеца на 2008-а, нещата започват да се променят чувствително. Приходите от франчайз изведнъж рязко намаляват, но не това е най-големия проблем. След като бизнесът започва да пресъхва, все повече потенциални мераклии за франчайз, започват да се отдръпват, защото им е трудно да съберат около 450 хил. долара първоначална инвестиция необходима за основаване на кучешки лагер.
За да се върне в играта, Хайди създава подразделение „Домашни любимци“ на Camp Bow Wow, което също е франчайзинг, но грижата за любимците е в домовете на клиентите и включва разхождане, фризиране и наглеждане на кучетата, докато стопаните им ги няма или пък са заети с нещо друго.
Цените за подобен „старт-ъп“ са около една трета от тези необходими за целодневен лагер за домашни любимци и варират между 64 хил. и 130 хил. долара, в зависимост от услугите, които се предоставят.
Разбира се разширяването на марката на Ганал съвсем не се оказва лесно начинание. Но тя не се предава. Също като Мюниц и Малой, Хайди е олицетворение на предприемаческия дух, който прави редица собственици на малък бизнес сърцето на всяка една икономика. „Сега е прекрасен момент, човек да огледа своя бизнес и да помисли за възможностите да го направи възможно най-гъвкав и ефективен. Но също така времето е подходящо да се опитат нови неща. Много други фирми се притесняват да похарчат пари за да развият бранда си точно сега. Възможностите са за тези, които намерят начин да се справят без да влагат твърде много капитал“, казва Хайди.
Така, че въпреки неблагоприятната ситуация, видно е, че възможностите да се увеличават продажбите по време на криза съвсем не са толкова свити, колкото мнозина други твърдят. Всичко опира до гъвкавост, желание и внимателна преценка на ситуацията.
по материали от www.entrepreneur.com