Може би си мислите, че е страхотно нещо да бъдете шеф и да управлявате собствена фирма. Работата на шефовете е да командват, да назначават готини секретарки, да се забавлавят и да правят пари. Да, но само по филмите 😉 Блогът съдържащ съвети от предприемачи за предприемачи OnStartups е събрал интригуваща порция съвети за стартиращите бизнесмени на тема как правилно да управляват фирмата си. Сред основните правила е да
поддържате визията на компанията
и тук не става въпрос за следващите няколко месеца, а цялостната визия за вашата фирма. Как я виждате след година, след пет, след двадесет. Управителят трябва да съобразява всички текущи задачи на служителите с дългосрочните цели на компанията, така че те да бъдат успешно достигнати. Само шефовете които имат изградена в ума си визия за компанията им в бъдеще време могат да насочват развитието на фирмата си в правилна посока.
Вие сте виновен не само за успехите, но и за провалите
CEO-то (Chief Executive Officer), както е модерно да се пише при ИТ компаниите е лично отговорен за всички успехи и неуспехи на фирмата която управлява. Хората които решат да се правят на бизнесмени трябва да могат да издържат на много стрес, болка и лишения, докато взимат важни решения. Не може да натоварвате с тези неща вашите служители. За добрите началници е нужно да играят ролята на психолози привличайки към себе си негативните емоции на персонала, без това да ги натоварва. Това не означава че трябва да прикриват трудностите за компанията или да манипулират служителите си. А по скоро да се поставят на мястото на всеки един от тях и подобно на старшината в казармата да играят ролята и на мама и на татко във фирмата. По този начин служителите няма да се притесняват и да работят в стрес, което означава и че ще бъдат една идея по продуктивни, отивайки щастливи на работа.
Открийте най-умните хора в различни професионални области с които да работите
По темата е говорено многократно. Въпреки това основната отговорност върху намирането на качествени кадри е върху управителя. Ключът е да привлечете хора, които разбират повече от вас по дадена тема. Те могат да бъдат тийм лидери или началници на различни отдели, когато компанията се разрастне. Добрите управители имат нужната интуиция за да открият подобни служители и са готови да направят всичко възможно за да ги привлекат и задържат на работа във фирмата. В началото може да ви се наложи да използвате повече емоционални моменти и ентусиазъм за да ги убедите да се присъединят към вас напускайки, скъпо платената си и сигурна работа. Но ако и те изпитват същата страст като вас това няма да е толкова трудно. Не трябва да забравяте също така да се доверявате напълно на вашите служители в областта в която са експерти. Може би в началото ще ви се иска да контролирате всичко и това ще е изключително трудно за вас решение, но делегирането на права води и до делегирането на отговорности.
Грижете се добре за комуникацията между вас и вашите инвеститори
Ако имате щастието във вас да инвестира някой от модерните фондове за капиталови инвестиции, то едва ли ще сте единствената компания в списъка с вложения на фонда. Дори да гледат на вас с предимство, най-вероятно имат още дузина компании за обгрижване и редица потенциални нови инвестиции. Добрите инвеститори избират две до три компании на годишна база с които да работят. Добрите управители трябва да поддържат на отлично ниво комуникацията с инвеститорите си относно прогреса на фирмата, евентуалните проблеми и областите, където имат нужда от подкрепа.
Грижете се за репутацията на вашата марка
Доста често компаниите са свързвани с продуктите или услугите които предлагат. Така името на фирмата ви става запазена марка и за вашата дейност. Независимо дали играете ролята на управител във вашата фирма или сте поверили това задължение на професионалист вие трябва постоянно да се грижите за името на вашата марка. За пример може да се подсетите как имената на световно известни корпорации са симбиотично свързани с тези на техните основатели. Бил Гейтс и МайкроСофт, Стийв Джобс, и Епъл, Марк Цукърбърг и Фейсбук са само няколко примера за това как създателите трябва да се грижат за своята компания. Това е свързано с визията и идеята за бъдещето на фирмата ви. Трябва постоянно да ползвате и подобрявате продуктите и услугите, които искате да продавате на вашите потребители.
Учете се в процеса на работа
Повечето основатели на фирми, особено в България, нямат MBA диплома или опит в създаването на компании от нулата. Затова най-ценното им качество е желанието и възможността да се учат в процеса на работа, така че чрез грешките си да стават по-добри. Например Марк Цукърбърг е стартирал на 19 годишна възраст и сега, едва седем години по-късно управлява една он най-мощните компании онлайн. Не се притеснявайте дали сте „достатъчно квалифицирани“, защото трудно може да се определи нужната квалификация за подобен тип работа. Това което е важно е желанието постоянно да се самоусъвършенствате и учите нови неща. Добрите управители се заобикалят с умни ментори, от които не само получават правилни съвети, но и придобиват отлични личностни качества.
За предпочитане са неопитните
Почти винаги е за предпочитане да нямате опит като основател на нова компания. Ако започвате с вече придобити очаквания и лоши практики от минали фирми, те повече ще ви пречат отколкото помагат. Традиционното образование обучава как да бъдете ръководител в голяма компания, а не на млада фирма с персонал под 50 души. Става въпрос за различен вид управление и дейност.
Научете се да казвате Не
Пригответе се да бъдете залети от списък с искания и всевъзможни молби от потенциални патньори, инвеститори, служители и други. И всички те ще имат общата характеристика да звучат страхотно. Докато се развивате, най-вероятно ще имате ресурсите да заводолите повечето от тях. Недейте. Лесно е да казвате да, но е много трудно да казвате не. Ако придобиете качеството да отказвате когато се налага, ще успеете да управлявате успешно компанията си в желаната посока. Това ще мотивира допълнително вашите партньори и ще ги кара да се чувстват възнаградени, когато удовлетворявате молбите им. Много стартиращи компании са фалирали заради шефове, които не знаят кога да кажат НЕ.
Трябва да имате известни технически познания и опит в дадена област
За да станат добри основатели на ИТ компании, желаещите трябва да разбират от езици за програмиране и да не се притесняват да ползват свободно популярни компилатори. Не е нужно по цял ден да гледат програмен код, но е добра идея да разбират техническите изисквания за дадени проекти. Лесно е да се каже „направи това“, но е съвсем друго да се обясни как точно трябва да бъде направено. Това което изглежда лесна задача, може да е доста трудно за реализиране от техническа гледна точка, особено ако не са правилно съобразени наличните ресурси и се гонят крайни срокове. Добра идея е да се наемат и няколко програмисти още в началния етап на развитие на компанията.
Разделяйте задачите на отделни компоненти и крайни цели
Не забравяйте за основната идея за фирмата ви. Най-вероятно тя има смисъл единствено за вас и другите съдружници. Трябва да я разделите на малки изпълними задачи и отделни крайни цели за достигане, за да може да я предадете правилно на останалите хора от екипа. Освен това трябва да сте готови да знаете кога и къде да действате стратегически. Не може да говорите с еднакви думи пред програмистите и пред тийм лидерите. Когато имате необходимите ресурси за дадена задача, трябва да знаете как да я изпълните в срок с най-малки разходи.
Казвайте нещата с истинските им имена
Не всичко ще върви по план. Текущите задачи могат да изостанат, хора да напуснат компанията, сървърите да се развалят, или да се случат други непредвидени обстоятелства. Ще трябва да се справяте с тях бързо и правилно. Когато се изправяте срещу даден проблем не се опитвайте да увъртате а го назовете с истинското му име. Мислете бързо, изхарчете повече от предвиденото за да наемете качествени служители или дори прекратете работата по проект, който отнема твърде много ресурси.
Мотивирайте отбора дори в трудни времена
Хората обичат да говорят за бизнес. Те още повече преувеличават нещата когато компанията не върви добре. Успешните ръководители могат да преодолеят тези моменти на трудни времена и да поддържат екипа фокусиран върху задачите му. За да сте добър управител трябва да може да разобличите слуховете и да може да се справите бързо с тях. Подобряването на информираността на служителите може да им помогне да допринесат за бързото излизане на фирмата ви от кризата. Това може да стане с кратки пет минутни речи обясняващи им ситуацията или с мотивационна писма по електронната поща. Най лошото нещо, което може да направите е да се опитвате да избегнете да говорите за случващотот се и да бъдете пасивно агресивен.
Бъдете отличен медиатор
Трябва да се научите да насочвате енергията и страстта която вие изпитва в посока на другите, отново и отново при това всеки ден. Този начин на мотивация ще ви позволи като основател на нова фирма да предадете по-лесно визията за бъдещето на компанията ви към вашите служители. За целта трябва да може да обяснявате вашите идеи като отделни подцели, така че и незапознати с бизнеса ви да могат да ги разбират. Не трябва да говорите на технически жаргон или с твърде много професионални термини. Трябва да се изразявате семпло и ясно и в същото време да завладявате сърцата на аудиторията. Ако нямате възможност да измислите нещо подходящо, може отново да гледате „Смело Сърце“ с Мел Гибсън. Вашата аудитория често ще се опитва да ви обори за да види колко силни са аргументите ви. Уважавайте публиката си, но бъдете уверени във отговорите си. По-добре да сгрешите някой път, отколкото да се съмнявате в това, което имате да кажете.
Не бъдете фалшиви
Марк Пинкъс, CEO на Zynga, обяснява какво означава да не бъдете фалшиви. Накратко трябва да се съсредоточите върху нещата които произвеждат резултат, а не слава. Ако трябва да избирате между това да давате интервю за известно списание или да сключите сделка изберете сделката. Не я оставяйте на някой друг да я приключи вместо вас. Трябва да работите здраво всеки изминат ден.
Това не са единствените неща, които са желани ако смятате да създавате собствена фирма. Но тези няколко идеи могат да ви помогнат да бъдете наистина продуктивни и да работите по-добре. Сега е време да се замислите наистина какви положителни качества виждате в основателите на компании и да не мислите за тази работа единствено като за забавление.