Росен Цветков
Предните материали по темата може да се открият тук и тук.
MySpace – основният конкурент на Facebook
в момента има над 200 млн. потребители. На него се дължат 4.46 % от всички посещения на сайтове в Америка, както и 80% от влизанията в страници от типа социални мрежи в страната.
Но нека да видим, кой стои зад възхода на този проект, който беше първият, наложил понятието онлайн социална мрежа в публичното пространство. Крис де Улф е роден през 1966 г. и през 1988 г. се дипломира в университета „Вашингтон“, (където е член на Братството Beta Theta Pi) а след това следва и в университета на Южна Калифорния. Далеч по-противоречива е информацията за неговия партньор Том Андерсън. Според едни, той е роден на 8 ноември 1975 г., а според други е с около пет години по-възрастен. Още по-загадъчна аура му придават писанията, че през 1985 г., още като 14 годишен ученик в гимназията „Сан Паскуал“ в Ескондидо, Калифорния, Андерсън се е подвизавал като
компютърен хакер под името Lord Flathead
Твърди се, че той е водачът на отбора, който успява да проникне в компютрите на Chase Manhattan Bank, променя регистрите и оставя съобщение, което гласи, че ако не му бъде осигурен свободен достъп до системата ще унищожи всичко. Но и до сега обвинение не му е предявено.
Преди създаването на популярната днес социална мрежа, домейнът MySpace се е развивал като място в Интернет за обмен на файлове. Регистриран е през 1998 г., и е предоставял свободен достъп и малко дисково пространство за потребителите, които са имали възможност да го увеличат, ако привлекат нови членове. Поради слабите приходи обаче, собствениците на проекта са се принудили да го продадат през 2001 година.
В сегашният си вариант Myspace е създаден през юли 2003 година от Андерсън и Де Улф и е сред
петте най-посещавани уебместа в САЩ.
Успехът на проекта се дължи на един съвсем обикновен факт: оказва се, че младите хора умират да си показват снимки и да си разменят мнения. През 2005 г. Рупърт Мърдок купува компанията Intermix, която управлява Myspace за 580 млн. долара. Заради това на десетото издание на годишните награди Webby, което се състоя през юни 2005 г., Андерсън и Де Уолф са избрани за победители в категория „Пробив на годината“. Въпреки сключената сделка, двамата милионери и доскоро
запазваха ръководните си длъжности
в компанията. През април бившият оперативен директор на Facebook Оуен Ван Ната замени на поста изпълнителен директор Крис Де Улф, а бившият шеф на интернет гиганта AOL Джонатан Милър пое позицията на президент от другия основател на сайта Том Андерсън. Само преди дни пък вестник Guardian съобщи, че MySpace ще съкрати 30% от своите 1600 служители. Причината е, че в последните месеци страницата загуби голяма част от трафика и рекламните си приходи и остана далеч зад основния си конкурент Facebook. Засега съкращенията са само в САЩ, но според непотвърдена официално информация на Guardian, предстои закриването на европейските офиси в Италия, Франция и Испания.
Twitter набира скорост
След успехите на YouTube, MySpace и Facebook, следващата тенденция за социални контакти в мрежата, на която се възлагат големи очаквания, безспорно са микроблоговете. И по-конкретно един от тях – Twitter, наричан понякога „SMS-ът на Internet“. Накратко казано става дума за безплатна социална мрежа и микро-блог услуга, която позволява на потребителите да изпращат и четат статус съобщения, познати като туийтове. Текстовете са до 140 символа, съхраняват се в страницата с потребителския профил на автора им и се изпращат към другите потребители –
известни като последователи,
които са се абонирали за тях. Изпращачът може да ограничи достъпа до статус съобщенията си до кръга от свои приятели или да позволи отворен достъп до тях. Туийтовете могат да се изпращат през уеб страницата на Twitter, през SMS или през приложения написани от трети лица с помощта на публикуваното от Twitter API. Услугата е достъпна безплатно през Интернет, но изпращането на туийтове през SMS се облага с такса от страна на GSM оператора.
В края на юни „Файненшъл таймс“ писа, че притиснатите от кризата младежи в САЩ са намерили ново приложение на системата. Над 6 хил. компании зад Океана вече прилагат функциите на социалната мрежа, за да намерят по оригинален и достъпен начин новите си служители сред възрастовата група с едни от най-сериозните проблеми на пазара на труда. Последователите на определено дружество вече могат да разбират моментално за
освобождаване на позиции в структурата
на организацията и в най-кратък вариант – за характеристиките на търсения кандидат. Този иновативен подход за търсене на работна ръка получава много добро оценка от младежите в САЩ. Новата функция на социалната мрежа стартира през февруари 2009 г. и вече набира огромна популярност. Потребителите на услугите на социалната мрежа са се увеличили с 83% само за април, надминавайки 17 милиона души и регистрирайки постоянен растеж.
Основателите
Джак Дорси, Биз Стоун и Евън Уилямс вярват, че са създали следващата вълна в комуникациите, нещо средно между електронна поща, текстови съобщения и социална мрежа. Уилямс е бизнесменът зад Twitter. На 37 години той има солиден опит като изпълнителен директор в Силициевата долина, работил е в Google и мнозина го смятат за автор на термина „блогър“. Роден в Небраска, той си пробива път към Силициевата долина в края на 90-те като създател на компютърни кодове на свободна практика. През 1999 г. регистрира Blogger.com, оригиналната фирма за блог – софтуер, която е купена от Google точно след като Уилямс наема Стоун. Двамата напускат след продажбата, за да се присъединят към Twitter на
изобретателя му Дорси.
„Какво искате да знаете? – пита Стоун. – Какъв е трафикът? Или пък какво мислят хората за iPhone, Гордън Браун, за най-добрата кръчма или срещата на Г-20? Всичко това се обсъжда в Twitter. Не можем всички да се търсим по телефона едновременно. Twitter е врязваща се технология на момента, която работи в реално време.“
Как печели компанията?
Съсобствениците казват, че търсят всякакъв възможен източник на доходи – от реклама до такси за частни вътрешни Twitter мрежи или процент от транзакциите, които се правят чрез Twitter. „Опитваме различни неща. Някои ще проработят, други не. Ще минем през същите процеси като всяка друга компания. Google не знаеха отначало модела си за приходи. Facebook все още изработват техния. Те са на 5 години, ние – на 3. Винаги има начин да направиш пари, ако имаш нещо ценно и хората го харесват“ – твърди Стоун.
Големите акули в бранша
обаче вече обикалят около тях. В края на миналата година Facebook отправи неуспешна оферта за Twitter, възлизаща на 500 млн. долара в акции. Тя обаче бе отхвърлена след няколко седмици преговори. Според съобщението главната причина, поради която сделката е пропаднала, е цената. Наред с това акционерите на Twitter искали да доразвият бизнес модела на сайта и да започнат да генерират приходи, каквито в момента няма, писаха западни медии.
Други анализатори предполагат, че Twitter може би все още не се интересува от продажба на предложената цена, предвид факта, че тя е в акции на Facebook.
Оценката на социалната мрежа,
която дойде от инвестицията на Microsoft в нея (през миналата година компанията на Бил Гейтс придоби 1.6% от Facebook и правото да помества своя реклама там до 2011 г. срещу 246 млн. долара), е 15 млрд. долара и според Twitter е завишена. Според акционерите, реалната цена на Facebook е по-скоро 5 млрд. долара, което означава, че офертата е на стойност около 150 млн. долара.
Засега обаче няма причини да се бърза. Постепенно все повече водещи компании осъзнават потенциала на Twitter и възможностите да рекламират в него (като например компютърния гигант Dell). А на вратата вече чука и Google с нова оферта за придобиване на компанията.