Рон Ашкенас, Harvard Business Review
Когато Google информира, че съоснователят на компанията Лари Пейдж ще замени Ерик Шмидт на поста изпълнителен директор, официално представеният мотив беше –“оптимизиране на процеса по вземане на решения” на високо ниво. Вместо триумвират, един ще носи отговорността. Спекулативните слухове подчертаха вероятността за по- дълбоки мотиви, провокирали промяната, сред които и страхът, че Google се отклонява от посоката, заложена при старата на компанията. В интервю, последвало новината за смяната в ръководството, Пейдж потвърждава съмненията, заявявайки че „една от водещите цели, които имам, е да превърна Google в голяма компания, която има пъргавината, душата и страстта на стартираща такава”.
Но възможно ли е голяма компания като Google да действа като стартираща?
Преди всичко служителите в една стартираща компания се придържат към тотално различна психология и мотивация в сравнение с тези в утвърдените фирми. Присъединяването (или основаването на) към нова компания е акт на вяра – убеждение, че една идея може да донесе търговски успех. За да превърнат това убеждение в реалност, стартиращите предприемачи помагат, където е необходимо, работят повече часове и често пренебрегват финансовата сигурност. В резултат те хвърлят зарове с надеждата да ударят джакпота, като в същото време им се иска да поемат малки рискове заради силата на увереността в новото начинание, адреналинът кипи от живота на ръба или в резултат от потенциалния размер на наградата.
От друга страна, служителите на големи утвърдени фирми действат с по- различен усет за риска и наградата, подсигурени от финансовата сигурност и структура. Те искат предприятието като цяло да е успешно, но са по- мотивирани от предизвикателствата на техните определени функции и възможности за напредване в кариерата. В този смисъл, хората от големите компании са в по- голяма степен фокусирани върху защитата и запазването на съществуващия бизнес, отколкото върху преминаването през иновации, които могат да ги унищожат.
Нека признаем: Големите компании не са същите като стартиращите и никога няма да бъдат. Това не означава, че те не могат да се обновят или да се развиват бързо като новите компании. Те просто трябва да го правят по друг начин.