През последните месеци на младите предприемачи не им липсват възможности. Фондация Empower United обяви награда от 100 000 лв. за най-добра бизнес идея, Сирма Груп създаде своята партньорска програма Sirma Young Spirit, в рамките на която ще подкрепя нови бизнеси в сферата на технологиите, а Българска Мрежа на Бизнес Ангелите продължава активно да свързва бъдещи предприемачи с неинституционални инвеститори. Най-новата възможност за по-предприемчивите млади хора пък е първото състезание за иновативна бизнес идея Idea Challenge. То ще се проведе под мотото „Как бих променил света си?“, което само по себе си вдига доста летвата в сравнение с останалите конкурси. Надпреварата има за цел да провокира активност сред студентите с желание и потенциал, „които желаят да бъдат част от решението, а не от проблема.“ Те ще могат да представят идеите си за жизнеспособен бизнес, който има положителено
въздействие върху заобикалящата го среда
– технологии, университет, общество, околна среда. Очаква се официален гост на награждаването да бъде министърът на финансите Симеон Дянков.
За участие в състезанието не се изискват уникални или феноменални идеи, тъй като ще спечелят участниците развили най-необикновено добре своите бизнес концепции. Изисквания са: всички участници да са студенти, да имат желание и амбиция да стартират собствен бизнес, да предадат кратко описание на развитата от тях бизнес идея и да осъзнават, че идеите са в ефира и не струват нищо докато не се реализират. „Още 100 души по света имат същата идея, но само 10 правят нещо по осъществяването й, а само един успява. Няма гениални идеи, има гениални хора. Целта на състезанието е да помогне на хората с желание да направят нещо необикновено“ – посочват организаторите.
Що се отнася до наградата – тя ще бъде комбинация от менторство, контакти, знание и пари
– всички необходими компоненти за стартирането на един нов бизнес. Все още не е ясно какви ще бъдат паричните награди. Организатор на инициативата е Клубът по предприемачество към Софийски Университет „Св. Климент Охридски“ – Start It Smart. Според неговите представители, мисията на организацията е „да подкрепи иновативно мислещи млади хора от всички университети да изявят идеите си и да развият визията си за света. Целта е да се изгради мост между утрешните успешни компании, университетите и прогресивно мислещите български бизнес организации.“ Клубът е сравнително млада организация, в която правят впечатление ентусиазмът, енергията и желанието на тези момчета да събудят повече свои връстници и да ги подтикнат към предприемаческа инициатива. Организацията е съставена от студенти с различни интереси, като преобладават тези от технологични специалности. Сред тях са Димитър Караманчев, студент по Информатика, Евелин Велев (Лино), разработчик на софтуер и студент по Информатика, Димитър Пантелеев, програмист, студент и Junior Entrepreneur, Иван Пантелеев, студент в Стопанския факултет към СУ и др. Това е може би най-свежата студентска организация, появила се от създаването на StartUP Foundation насам и екипът на NewBusiness.BG ще продължава да ви информира за бъдещите й дейности.
Какво предстои?
От сайта на надпреварата научаваме, че първият етап по регистрация на идеите е приключил успешно на 28 февруари и към момента тече обработка на предложенията. Предстои вторият етап – Обявяване на финалистите и подготовка за финала, което се очаква да стане днес (29 март). Третият етап включва провеждането на Idea Challenge Day, в рамките на който ще бъде осъществено публично представяне на идеите (elevator pitch) и официално награждаване на петте победители, съчетано с презентации, дискусии и networking изненада. Събитието ще започне в 10:00 ч. на 8 май и ще продължи през целия ден. Последният, четвърти етап включва менторство на петте победителя в продължение на шест месеца, предоставено от партньорите на състезанието. Това е може би
най-ценната награда
за един предприемач без опит, тъй като често хората, стартиращи бизнес, не са запознати в детайли с особсностите на фирменото управление, лидерството и ръководенето на хора, финансите, маркетинга, продажбите и останалите аспекти на бизнеса. Ментори на победителите ще бъдат представители на Start UP Foundation (в сферата на networking & entrepreneurship fundamentals), Ideas-BG (idea facilitation), CEED – Център за предприемачество и управленско развитие (за бизнес планиране), Strategize! (финанси), Център за Трансфер на Технологии (за intellectual property), Българска Мрежа на Бизнес Ангелите (помощ за привличане на инвестиции), регионалният фонд за инвестиции в нови технологични компании NEVEQ (venture capital guidance), NLP.BG – Институт по невролингвично програмиране, първата и единствена организация в България провеждаща редовно обучения по тази иновативна наука за влияние на околните с международно призната сертификация, Bulgarian Institute for Management and Technology, както и VP Consulting. Освен това участниците със сигурност ще срещнат голяма група хора, вибрираща на същите честоти и по този начин ще имат шанса да изградият безценни бизнес контакти; посочват организаторите. В зависимост от нуждите си победителите ще могат да търсят помощ в различни експертни области. Сред спонсорите и партньорите на проекта са също Софийският университет „Свети Климент Охридски“, както и Българската асоциация на софтуерните компании BASSCOM.
Могат ли да откраднат идеята ми?
Често срещано притеснение сред хората с иновативно мислене у нас е, че някой ще вземе тяхната идея и ще я реализира той. От NewBusiness.BG вече сме писали на тази тема, поддържайки тезата, че идеите не струват нищо без своите създатели – хората, които имат цялостна визия за тяхната реализация и които биха вложило цялата си енергия за това. Затова по-вероятно е ако някой човек с пари хареса вашата идея, той да не открадне нея, а да открадне вас … Разбира се в добрия смисъл на този израз :). Същевременно ако се оставите на страха да ви откаже от реализацията на идеите ви, най-вероятно човекът, който ще ги „открадне“, ще бъдете вие самите. Сходни са и вижданията на клуб Start It Smart. „Традиционен принцип на предприемачеството е, че всяка идея не струва нищо, докато не бъде реализирана“ – се посочва на сайта на организацията, след което е показан като пример линк, на който всеки може да даде една идея, получавайки десет обратно.
Защо това е така?
На първо място, ако идеята за бизнес е такава, че само споделянето й може да доведе до това, някой друг да я реализира, тогава вероятно има проблем със самата идея или с качествата на предприемача, обясняват от Start It Smart. „Да предположим, че човек стартира собствен бизнес въз основа на ревниво пазена дотогава тайна. Фактът, че някой вече е стартирал не означава, че няма да го последват и други. Напротив – веднага ще се появи конкуренция. При това, колкото повече потенциал има дадена бизнес идея, толкова по-бързо пазарът ще се развие с нови играчи, освен ако няма съществени бариери за вход в отрасъла. Това, че някой е пръв в избраната пазарна ниша е несъществено предимство, което обикновено бързо се стопява. Когато бизнес идеята е представена пред инвеститор, той ще изготви преценка и за нивото на въвлеченост и ангажираност на предприемача.
Има само един човек на света,
който е способен да осъществи замисленото от предприемача толкова бързо, толкова ефективно и толкова самостоятелно, колкото никой друг – и това е самият предприемач. Реално най-ценното нещо на идеята е самият предприемач – защото това ще е най-мотивираният човек / екип, който може да реализира проекта. Стартиращи предприятия трудно оцеляват с наемни работници. Това е задължително, макар и недостатъчно условие за успех. Разсъждението на един инвеститор е „инвестирам, за да спечеля от свежестта, заряда и мотивацията на предприемача, а не само от идеята. Имам си собствени …”“.
Според младежите от клуба, в състезанието Idea Challenge репутацията на журито и организациите е достатъчно висока, за да може да бъде допуснато, че някои идеи ще бъдат откраднати. „Журито и партниращите компании са с доказано положение и име в бизнеса. Репутация не може да се купи. Тя се изгражда и то дълго. Инвестицията в собствения имидж, съответно потенциалната загуба е много по-голяма от възвръщаемостта, която дадена идея би могла да реализира, независимо колко иновативна и мащабируема е тя. Никой не би рискувал да предприеме подобна стъпка.“
В крайна сметка, ако човек не сподели идеята си, никой няма да разбере какво иска да прави, как може да се включи и как да помогне, посочват от клуба. Според тях, ключова реплика в случая е: „Ако с ръцете си само криеш идеята си, как ще успееше да ги протегнеш за помощ?”. Все пак организаторите на състезанието посочват, че с оглед минимизиране на рисковете, проектите няма да бъдат представяни публично в дълбочина. Победителите ще бъдат обявени на специална церемония, но конкретиката по тях няма да бъде публикувана.