Искате ли да започнете бизнес, като част от концепцията Smarter Planet на IBM? Ако отговорът е „да“, новините са добри за вас. „Голямата синя“  обяви началото на глобална програма за сътрудничество с нови фирми, готови да променят света

Американският компютърен гигант IBM стартира програма в подкрепа на иновативни млади предприемачи, които се вписват в неговата визия Smarter Planet за бъдещето на градовете и планетата. В рамките на инициативата IBM Global Entrepreneur компанията ще предоставя на независими нови фирми безплатен достъп до своите бизнес софтуерни решения, човешки ресурс, както и подкрепа в сферата на продажбите и маркетинга. Програмата е част от IBM PartnerWorld – глобална инициатива за привличане на бизнес партньори.

На практика IBM е готова да обезпечи цялата инфраструктура на участниците в програмата, без обаче да ги финансира директно с пари. За мнозина  начинаещи бизнесмени парите може би са

предпочитаната форма на подкрепа,

вместо технологии, които те едва ли биха внедрили в компанията през първите пет години от нейното съществуване. Истината е обаче, че дори и ако бяха получили финансиране, те щяха да го вложат в съвсем конкретни пера (екип, технологии, маркетингови услуги) и едва ли някой би им позволил да си закупят с парите новия модел на Мазерати :). А предлаганата от IBM подкрепа на практика включва най-необходимите компоненти от съществуването на една бизнес система и то в съчетание с бизнес ноухау, каквото най-често липсва на стартиращите предприемачи.

„Това, което ние предоставяме на предприемачите с анонсираната от IBM инициатива Global Entrepreneur е точно

това, от което имат нужда.

Първо те искат достъп до софтуер  на IBM, без значение дали по модела „on-premise“ или като част от някакви „облачни“ услуги, и по-точно те го искат безплатно. Освен това ние ще прикрепим към идеите им реални мениджъри на проекти от IBM, които ще си сътрудничат с тях в рамките на това, което наричаме SmartCamps (умни лагери)“ – посочва Джим Коргъл от IBM ISV and Developer Relations.

„Някои от класическите проблеми в ранното развитие на стартъпите са наистина много прости. Много  от стартъпите, които виждаме например в Силициевата долина, са създадени  от хора на технологиите и те имат проблем да помнят винаги, че изграждат бизнес. А бизнесът включва всички аспекти от работата с клиентите, решаването на проблемите и осмислянето на пазара“ – добавя Сюзън Лукас – Конуел, която е партньор на проекта.

Каква подкрепа предлага IBM?

На участниците ще се предложи безплатен достъп до продуктовите линии Information Management, Lotus, Rational, Tivoli и WebSphere, насочени към бизнес клиенти. Партньорите ще могат да използват тези продукти за демонстрация, оценка, разработка на търговски приложения, тестове, както и за обучителни цели. Благодарение на партньорството си с Amazon Web Services (AWS) и Novell, IBM ще даде възможност на екипите от разработчици да използват и „облачните“ инструменти за разработка DB2 Express-C и WebSphere sMash. Освен това те ще могат да се възползват и от различни браншови инициативи за разработка на приложения в сферата на енергетиката, комуналните услуги, здравеопазването, телекомуникациите, както и електронното правителство.

Особено важно е, че участниците  в инициативата ще получат освен  безплатен софтуер, също и разнообразни инструменти за разработка и тестове на IBM. Освен това те ще бъдат подкрепени в усилията си и от

екип на Big Blue,

започвайки от ментори в сферата  на бизнеса и маркетинга, до проджект мениджъри на всички нива на проектите им. В рамките на т.нар. „умни лагери“, организирани от IBM те ще могат да получават съвети дори от рискови инвеститори, висши мениджъри на големи компании, бизнес ангели и успешни предприемачи.

Вероятно за някои предприемачи обаче най-ценни ще бъдат възможностите за обучение и консултации, при това съобразени със спецификите на конкретния бранш, в който ще развиват своите проекти. В рамките на партньорството те ще получат достъп до онлайн курсове и анализи на пазарните тенденции. Накрая IBM ще подкрепи промотирането и маркетирането на готовите продукти или услуги, и ще ги популяризира като част от своята концепция Smarter Planet. В добавка стартиращите бизнесмени ще могат да включат своите проекти в специална директория към програмата Global Entrepreneur.

За кого е предназначена програмата?

Не всеки предприемач обаче  може да получи подкрепа в рамките  на програмата Global Enterpreneur. Желанието  на IBM е да си партнира със собственици  на стартиращи фирми за софтуер, които  биха спомогнали за осъществяването на визията на компанията за една по-умна планета и общество. Те могат да разработват решения в сферата на строителството, благоустройството, банките и финансите, образованието, енергетиката, хранително – вкусовата промишленост, здравеопазването, инфраструктурата, държавната администрация, cloud – технологиите и много други сектори, но задължително условие е да са достатъчно иновативни. Подходящи са също и проекти, които променят условията в сектори, като телекомуникациите, управлението на автомобилния трафик и водоснабдяването.

„Бих посъветвал всеки предприемач  да помисли за няколко ключови  неща. На първо място вие трябва да сте сигурни, че

гледате голямата картинка

и обмисляте решение, което е  много иноватовно. То не трябва да е  решение от типа me-too (букв. „и аз също“ – т.е. такова, което ни нарежда сред другите играчи в един вече съществуващ пазар). След това трябва да се убедите, че тази концепция или решение могат да бъдат успешни, като говорите с потребители за тях. Друг съвет, който бих дал на този тип предприемачи, е да си партнират активно“ – обяснява Промод Хак, представител на Norwest Venture Partners при анонсирането на програмата.

Някои анализатори вече побързаха  да сравнят програмата IBM Global Entrepreneur с инициативата Microsoft BizSpark, обявена преди малко повече от година. Последната също има за цел да подкрепя стартиращи предприемачи в сферата на иновациите с технологична инфраструктура и ноухау в сферата на разработката, продажбите и маркетинга.

Инициативата на IBM е насочена към компании, които работят на софтуерния пазар не повече от три години.

Стартъпите ще могат да останат  в програмата в продължение на три години, след което сътрудничеството ще може да бъде продължено, според условията  на партньорската програма IBM PartnerWorld.

Защо е създадена инициативата?

„Нашата визия за умната планета  е изцяло базирана на сътрудничеството. Тя е тясно свързана с партньорства във всички аспекти на екосистемата: академичната общност, правителствата и най-важното – с истинските новатори“ – обяснява Клаудия Фан Мунсе, представител на IBM Venture Capital Group. Според някои наблюдатели обаче решението на IBM да подкрепя технологичните стартъпи се обяснява първо с интереса на компанията да внедрява своите софтуерни решения и концепции в колкото може повече офиси и бизнеси. Като втора възможна причина се посочва фактът, че до сега „Голямата синя“ така и не успява успешно да привлече в своята екосистема малкия и среден бизнес, чиито представители често се плашат от силния корпоративен характер на нейните услуги и продукти. „Ние знаем, че ако работим заедно, можем да променим нещата. Светът става все по-свързан и интелигентен, и точно сега е моментът да използваме технологиите, за да отговорим на много от

днешните социални предизвикателства“

– се казва в официалното изявление на компанията.

IBM е една от най-старите технологични  корпорации с близо 80 годишна  история, която е преминала  успешно през индустриалната  епоха. Днес обаче с навлизането  на бизнеса в информационната  ера, големите корпорации постепенно отстъпват част от влиянието си на по-малки и гъвкави пазарни субекти – фирми, неформални екипи и общности за разработка. Нови компании, създадени само преди няколко години, като YouTube, Skype и Facebook, днес се оценяват на милиарди долари и тепърва ще видим още технологични стартъпи, които за кратко ще преминавад границата от 1 милиард долара. Изглежда в IBM учат бързо този урок и предпочитат да бъдат начело на новата вълна, привличайки на своя страна колкото може повече от иновативните стартъпи с голям потенциал за успех. Каквито и да са мотивите на ръководството на компанията, новата инициатива със сигурност може да отвори вратата на много стартиращи компании към по-бързо и целенасочено развитие.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *