Накратко казано, бизнес планът е описание на бъдещето на вашия бизнес. Документ, който разписва какво планирате да направите и как точно да го направите. Ако нахвърляте няколко параграфа на гърба на плик описвайки вашата бизнес стратегия, вие сте написали план, или поне вече имате зародиша на такъв.
Подреждането на дейностите помага при изпълнението на редица задачи за този който ги пише или пък чете. Всъщност бизнес планът е от полза най-вече за предприемачи, които се опитват да привлекат инвеститори представяйки им чрез него идеите си. Той е от голяма полза и за фирми, които се опитват да привлекат ключови служители, търсят възможности за нов бизнес, да се справят с многото си доставчици или пък просто желаят да управляват компаниите си по-добре.
И така, какво се включва в един бизнес план?
Със сигурност в него трябва да са отразени вашите бизнес цели, стратегията която ще използвате за да ги постигнете, възможните проблеми които ще срещнете и начина, по който ще ги решите. Също така и организационната структура на бизнеса ви (включително правата и задълженията) и накрая количеството капитал, което ще е необходимо за да се финансира първоначално начинанието, докато излезе на печалба. Звучи добре, нали? Със сигурност може и да бъде ако всички изброени елементи се съберат правилно. Добрия бизнес план следва всепризнати правила за форма и съдържание, и задължително включва три основни части.
На първо място е концепцията,
в която се разглежда производството, структурата, конкретния продукт или услуга и как точно планирате да изведете вашия бизнес до успеха. Второто задължително условие е пазарната секция, в която се описват и анализират потенциалните клиенти – кои са, откъде са, какво ще ги накара да купят предлагания от вас продукт или услуга и т.н. Тук също така може да се опише конкуренцията и как точно вие виждате позицията си помежду им и начините да предложите нещо по-добро от тях. Последната част е финансовата – тя трябва да съдържа ясен разчет за вашите приходи и разходи, очакван паричен поток, баланс и други финансови показатели, за които вероятно ще трябва да потърсите помощта на счетоводител или добър счетоводен софтуер.
След като вече имате тези три основни секции, следват още седем ключови компонента за всеки бизнес план.
1. Резюме
2. Описание на бизнеса
3. Пазарна стратегия
4. Сравнителен анализ
5. Проект и план за развитието му
6.Оперативен и управленски план
7. Финансови фактори
В добавка към всички тези сектори, един бизнесплан трябва да има и заглавна, титулна страница и съдържание.
Колко дълъг трябва да е един бизнес план
В зависимост от това за какво ще го използвате, един наистина полезен план може да бъде с най -различна големина – от няколко драсканици на гърба на плик, а в по-сложните начинания да достигне дори до 100 страници. Но най-често типичната големина за бизнес план е от порядъка на 15 -20 страници, макар че както вече обяснихме има доста широки вариации от тази норма.
Всичко разбира се зависи от естеството на бизнеса, който развивате. Ако имате проста концепция, вероятно ще можете да я онагледите с по-малко думи. От друга страна, ако предлагате напълно нов вид бизнес или дори нова индустрия, със сигурност ще са необходими по-подробни обяснения за да скицирате идеята си.
Дължината на плана зависи и от неговата цел. Ако искате да го използвате за да привлечете милиони левове, долари или евро за да започнете рисково начинание, ще са необходими много обяснения и убеждения. И обратно – ако ще ползвате плана си за вътрешни цели – да управлявате един вече стартирал бизнес, една много по лека версия на плана ще е далече по-удачна.
Кой се нуждае от бизнес – план?
От такъв определено не се нуждаят хора, които няма да се занимават с бизнес. Но всеки, захванал се да стартира или разширява дадено начинание, което ще погълне значително количество пари, енергия или време и от което се очаква възвращаемост, трябва да отдели време и да направи някакъв план.
Най-често хората, които пишат бизнес планове са предприемачи, търсещи финансиране за да започнат ново начинание. Много големи компании са започнали да функционират на хартия, под формата на план, използван за да убеди инвеститорите да вложат необходимия за начинанието капитал. И повечето книги за бизнес планиране са насочени именно към тези предприемачи. Разбира се затова си има причина – те нямат необходимата подготовка и най-добре оценяват и приемат написаното. Въпреки това е погрешно да се смята, че само настървени за пари старт-ъпи се нуждаят от бизнес планове. Те са полезни и за фирмите, които отдавна работят на пазара, защото улесняват вземането на стратегически решения. Като например къде да се търси допълнително финансиране или в какво да се инвестира излишък от средства.
Типовете планове
Минипланът се състои от максимум десет странички и трябва да съдържа задължително бизнесконцепция, финансови нужди, маркетингов план и очаквани приходи плюс баланс.
Работният план е инструмент да се движи бизнеса. Той е сравнително по-подробен като детайли, макар че може да е кратък като представяне. Този тип бизнес план е насочен само за вътрешно ползване и в него може да се пропуснат някои елементи, ако ще се представя на човек извън фирмата. Например в него не е необходимо да се включва резюмета или пък съдържание.
Планът презентация е подходящ за показване на банкери, инвеститори и други външни за компанията хора. Почти цялата информация в него съвпада с тази от работния план, въпреки че може да бъде представена по различен начин. Използва се стандартния бизнес речник, като се изоставя професионалния жаргон и сленга. Голямата разлика между двата типа документи е във външния вид. Работния може да е на какъвто и да било лист, докато презентацията задължително трябва да е отпечатана на висококачествен принтер, като е много желателно да е цветна и трябва да включва графики, карти, таблици и илюстрации. И най-важното – в него не трябва да се допускат никакви грешки, защото това ще отблъсне потенциалните инвеститори, на които го показвате.
Последния вид бизнес план е електронния. Все повече и повече информация, която преди се представяше на хартия сега вече се обменя в реално време. Затова винаги трябва да имате електронна версия на вашия бизнес план под ръка.
Ако изпълните всички тези изисквания, шансовете ви да намерите финансиране и да организирате рационално работата на фирмата ви ще нараснат значително.