Александър Александров
Повечето страни по света отдавна са признали важната роля, която предприемачите имат за развитието на една икономика, за създаването на нови работни места, внедряването на иновации в бизнеса и появата на цели нови отрасли. Стотици компании, започнали от гаражи или т.нар. „домашни офиси“ (home office), през последните години се превърнаха в международни организации, откриващи хиляди работни места, именно благодарение на енергията на своите основатели. Списъкът започва с гиганти като Yahoo!, Google, Amazon, Skype и продължава с организации от почти всички икономически сектори и региони на планетата. В условията на икономическа криза значението на тази група от хора е още по-голямо и мнозина виждат именно в предприемачите и появата на повече стартиращи фирми рецептата за излизане от блатото на рецесията. Предприемачите са онези икономически субекти, които са способни да започнат едно начинание от нулата, да използват за офис гаража на родителите си, да увлекат със своята енергия служители, инвеститори, клиенти и партньори и в крайна сметка да видят как творението им се е превърнало в компания, даваща десетки, стотици или повече работни места. Докато повечето хора биха казали, че това не става толкова лесно, че бизнес се започва само с връзки или че биха стартирали, но определени обстоятелства им пречат, то предприемачите са онези, които предпочитат да си намерят подходящите за тях обстоятелства, а ако такива липсват – да си ги създадат сами.
Все пак, що за хора са те?
Като се има предвид, че повечето развити страни сочат стартиращите бизнесмени за изключително важни субекти, от които зависи бъдещото развитие на икономиките и много от тях създават редица финансови и други инструменти за тяхната подкрепа, логично следват въпросите: Къде да открием тези хора?; Какви качества притежават те?; От кои прослойки произлизат и с какво образование са?
За да отговори на тези питания група университетски преподаватели от САЩ осъществява проучването „Анатомията на един предприемач“ (The Anatomy of an Enterpreneur), което u1077 е публикувано през юли тази година и е насочено главно към основателите и собствениците на малки и средни фирми (с по-малко от 500 служители според американските стандарти). По данни на американската Агенция за малки и средни предприятия, този тип компании наемат 50.9% от всички служители в частния сектор в САЩ и генерират 50.7% от БВП на икономиката, което ги прави достатъчно
значими за нейното бъдещо развитие.
Въпреки това, според авторите на изследването, днес се знае много малко за мотивацията, житейския път, убежденията и социалната среда, в която са израстнали повечето предприемачи, което е пречка пред по-доброто разбиране на онези особености в мисленето на тази група хора, които са ги накарали да създадат облика на своите компании и до голяма степен – на цялата икономика. А от там – да се открият и подпомогнат бъдещите предприемачи, предоставяйки им възможност да стартират успешно. Мисия, която би могла да се окаже от първостепенно значение за излизането на много страни от рецесията.
В рамките на проучването са проведени разговори с 549 основатели на компании в различни икономически сфери, включително информационните технологии, здравеопазването, услугите и дори космическата индустрия, на които са зададени детайлни въпроси във връзка с тяхната мотивация, професионален опит и познания, когато са започнали своите начинания. Въпреки че проектът не може да даде точна преценка за нагласите на всички предприемачи в САЩ, той е показателен за някои от ключовите тенденции и насоки в мисленето на тази група от хора.
Ролята на образованието
Повечето от участниците в проучването са на средна възраст и са с висше образование, но са се справяли по-добре в гимназията, отколкото в университета. Средната възраст на предприемачите в момента, в който са стартирали своите компании, е била 40 години. 95.1% от тях към същия момент са имали бакалавърска степен то университет. Повечето от участниците в проучването произхождат от средната класа или бедните слоеве от населението и като цяло са по-образовани и предприемчиви от своите родители. Бащите на 50.1% от основателите на компании също са завършили бакалавърска или по-висока степен на образование. При майките този процент е 33.9. Общо 71.5% от запитаните са посочили, че произлизат от средната класа, а 21.8% – от по-бедните прослойки от населението. Под 1% са предприемачите, които са заявили, че произхождат от изключително богати фамилии, както и тези – от изключително бедни семейства. Повече от половината участници (51.9%) са били първите членове на своите семейства, които са стартирали бизнес.
Друга интересна тенденция е, че по-голямата част от предприемачите (69.9%) са посочили, че вече са били женени, когато са стартирали своите първи компании, а 5.2% са били разведени. 59.7% към същия момент са имали поне едно дете.
Колко рано се проявява интересът към започване на бизнес?
52% от участниците в изследването са имали някакъв интерес към предприемачеството още по време на следването си, а други 34.7% дори не са си и помисляли за това. 13.3% са тези, чиито интерес към създаване на собствен бизнес по това време е бил все още много неопределен. По това време представителите на по-бедните прослойки са имали по-ясно изразено желание в тази насока от тези, произхождащи от богати семейства. Показателно е, че близо половината (47.1%) от онези, които по време на следването си са се интересували силно от възможностите за собствен бизнес, са стартирали първите си компании още тогава. Като цяло повечето участници в проучването са хора, основали множество фирми, а средният брой на създадените от тях компании е 2.3.
Какво е накарало тези хора да стартират?
Най-голям брой (74.8%) от запитаните са посочили като основен мотив за основаването на първата си компания желанието да станат богати. Сред предприемачите, произхождащи от по-бедната класа този фактор е посочен като значим от 82.1 процента. За 68.1% от голямо значение е бил стремежът да капитализират конкретна бизнес идея. Важно място сред мотивите за стартиране на бизнес заема и желанието на предприемачите да притежават собствена компания, което е посочено от 64.2% от участниците в изследването. Не са малко и тези, които определят като важна и привлекателността на т.нар. „стартъп култура“ – 66.2%. Този фактор, който в САЩ и Западна Европа съществува от десетилетия, у нас тепърва се заражда, благодарение на усилията на организации, като StartUp Foundation, Българска Мрежа на Бизнес Ангелите и OpenCoffee Bulgaria. 60.3% от запитаните са посочили, че важен мотив за тях е било и нежеланието да работят за друг. Като най-маловажни фактори за старт на бизнес в проучването са цитирани неспособността от страна на запитаните да си намерят работа, добрият пример на друг член от семейството и разработката на нова технология, която те са искали да комерсиализират.
Какъв опит трябва да има един предприемач?
Над три четвърти от запитаните (75.4%) са работили като служителите в продължение на поне шест години, преди да започнат собствен бизнес. Близо половината (47.9%) дори са били на работа повече от десет години, а при 10.3% този показател е над двадесет години. Любопитно е, че повечето предприемачи, които са искали да започнат бизнес по време на следването си и тези, които са основали компаниите си най-рано не се припокриват.
Допълнителна информация по темата може да откриете и в статията Любопитни факти за предприемачите в Америка.