Как да създадем успешен екип и как да направим добър бизнес план – това бяха двете водещи теми във втората месечна среща за наградата Empower. Събитието събра над 450 млади предприемачи, които се включиха в дискусията за качествата, нужни на лидерите, както и за степента на свобода, която трябва да дадем на екипа си.

В предприемачеството няма лесни рецепти и готови отговори, всеки трябва сам да открие работещия модел за своя бизнес и да опитва, без да се страхува от грешките. Може би това беше най-важното послание от втората месечна среща на млади предприемачи, организирана преди конкурса за наградата Empower. Събитието, чиято тема беше „Как да изградим екип от световно ниво и как да разработим печеливш бизнес план“, събра над 450 млади хора на 11 март 2010 г. в Зала 6 на НДК. За презентатори бяха поканени: Васил Терзиев – изпълнителен директор на „Телерик“ АД, Ивайло Славов – генерален директор на „Адеко България“ ЕООД, Станислав Сираков – изпълнителен директор на „Бизмарт Кредит“ АД и Томас Хигинс – председател на Фондация „Empower United“, която организира конкурса за едноименната награда. Модератор на събитието бе Светлозар Петров – управител на JobTiger.bg.

В България съм виждал много прекрасни бизнеси, които обаче са зависими от един човек,

най-често техен създател“ – посочи Том Хигинс. Често притежателите на малки фирми преминават в отбора на предприемачите, без да се замислят по въпроса за растежа на тяхната компания и създават модел, при който сами са ангажирани ежедневно с нейното развитие. Клиентите и доставчиците свикват с тях, те самите стават още по-добри в това, което правят и им е все по-трудно да се отделят от компанията, делегирайки на своите служители повече задачи. Към това трябва да добавим и традиционното за много български управители недоверие към служителите, страх, че някой ще им открадне бизнеса или че техен служител може да бъде привлечен от конкуренцията и да предаде всичките им тайни. „Помнете, че ако вашият бизнес зависи от вас, вие нямате бизнес, а имате работа“ – обясни Хигинс и добави, че собствениците на компании, които зависят от тях, също така никога не могат да ги продадат.

Именно затова повечето време на втората среща за награда Empower беше отделено на темата за създаването на успешен екип. Как да ръководим своите служители, до каква степен да им даваме свобода за действие и как да търсим подходящи членове на екипа си – това бяха част от дискутираните въпроси. Беше отделено внимание и на въпросите: от какво има нужда един добър екип, за да бъде максимално полезен; дали екип от световно ниво се изгражда или събира; как се решават възникнали проблеми при работата в екип?, Какви са възможните грешки при изготвянето на бизнес плана и как се подготвя финансовата част?

Строга йерархия или по-голяма свобода на служителите?

Това беше една от най-интересните теми, касаещи сформирането на бизнес екип, които бяха обсъдени на срещата. Според водещите, ключов фактор в това отношение е мениджърът да направи своите служители достатъчно силни в това, което правят. Да получат „empowerment“, за да могат да изпълняват по-добре задачите си. И ако това става със строга йерархия – значи тя е по-добрия вариант, но ако за целта е нужна повече свобода на всички нива – в такъв случай не бива ръководството да лишава служителите си от нея. Беше даден и негативен пример със социалистическата система, властвала у нас преди около 20 години, в която свободата на взимане на решения е била ограничена максимално и резултатите не са били добри. „Важно е също да създадем усещането на хората, че могат да вземат решения и трябва да го правят. Създавайки грешна йерархия или грешна структура, вие просто можете да убиете таланта на хората си“ – обясниха участващите мениджъри и добавиха, че по този въпрос също

няма готова рецепта,

а зависи както от естеството на бизнеса, така и от това какви са служителите – дали обичат ясно дефинирани задачи, или предпочитат свободата сами да решават. „В сектора на информационните технологии, където креативността е от огромно значение, например не е добре служителите да бъдат ограничавани, докато в други системи, като например армията – това е от ключово значение. В крайна сметка най-важното е да се постигне резултатът.“

Според лекторите, за да бъде създаден един екип на световно ниво, трябва предварително да бъдем сигурни, че хората са съвместими, имат сходна култура и въпреки различията между тях, са на лице поне няколко основополагащи неща, които ги обединяват. Важно е също да имат повече общи разбирания за това какво е правилно и какво не е. Фактор, който е от още по-голямо значение когато се работи в условията на икономическа криза.

 
Това, което правите за себе си, го правете и за екипа. Ако вярвате, че
 
почивката ражда шампиона“,
 
давайте им почивка. Лидерството означава, ако искате хората да правят нещо, да го правите първи вие“ – посочиха водещите и направиха аналогия с ръководството в армията, където важи принципът: „Води отпред и хората ти ще те следват!“. Според тях именно лидерството е есенцията на успеха на един бизнес, а хората се ориентират именно по лидера, защото най-често те търсят нещо или някой, в който да вярват, независимо дали става въпрос за идея, или човек. Мениджър далеч не означава лидер, защото първото е длъжност, а второто – призвание, което не можеш сам да си напишеш на визитката. Трябва другите да ти го дадат. За да бъдеш лидер, едно от най-важните условия е, да няма двойни стандарти и за теб да важат едни правила, а за останалите – други. Трябва да ръководиш със своя собствен пример. Освен това трудно можеш да бъдеш успешен в бизнеса, който ръководиш, ако ти самият не разбираш от него, макар и не в детайли. „Хората искат да усетят, че правят нещо, което е важно. Ако фирмата има важна мисия, те ще я подкрепят“ – добави Том Хигинс.

Не се страхувайте от грешките, те са ваши приятели!

Според Хигинс, предприемачите не трябва да се страхуват да правят грешки, защото те са част от играта и са от важно значение за успеха. Най-големият проблем на съвременната образователна система е, че създава внушението, че трябва да се пазим от грешките. Затова, често най-големите отличници никога не си признават, че правят грешки и се страхуват да сбъркат. Единият проблем с този страх е, че той често действа като спирачка и ни пречи да стартираме бизнес. Почти всеки, който е планирал такава стъпка, си е казвал поне веднъж „А какво ще стане, ако не успея?“. Повечето хора оставят този въпрос да ги парализира и да играе водеща роля при взимането на това важно за живота им решение. А всички знаем, че не можеш да се научиш да караш колело, без да си ожулиш коленете поне веднъж. Вторият проблем със страха от грешки е, че от тях се научава много и онзи, който греши, често печели важно познание в замяна.

Когато става въпрос за мотивацията на служителите, може би най-важното послание от втората месечна дискусия беше, че
 
няма хора без мотивация.
 
„Те просто може би имат грешната мотивация за съответния момент. Тогава вие няма смисъл да им лепвате етикет, казвайки: „Този не е мотивиран“, а просто да намерите начина, по който да го мотивирате.“Според участниците в дискусията, да бъдеш предприемач означава да забравиш за фиксираното работно време „от девет, до шест часа“ и трябва да можеш да свършиш нужните неща, без значение кое време е. „Това разбира се не означава да работиш по шестнадесет часа на ден, защото така не правиш добра услуга нито на себе си, нито на своите близки, нито на фирмата.“ Времето е най-ценният ресурс и когато се чудите как точно да го оползотворите, ключовият принцип е: Инвестирайте си времето в неща, които могат да станат по-големи! Такива могат да бъдат както развитието на един бизнес, така и придобиването на нови познания или умения, но не и работата на сигурна заплата.

Как се прави бизнес план?

„За да имате успешен бизнес план той трябва да бъде добре обмислен, с аналитични и силни доводи, подкрепящи идеята, която искате да реализирате“ – сподели Станислав Сираков. Том Хигинс от своя страна призова участниците да бъдат смели и да развият своите идеи: „Планът не е просто няколко листа написана хартия, той е в основата на онова, което трябва да изградите. Онзи бизнес, който трябва да е работещ и успешен. Това е вашата идея, която трябва да се превърне в реалност.“

Често стартиращите предприемачи осмислят бизнес плана просто като необходимо условие, за да получат едни пари, без значение дали при участие в конкурса за награда Empower, или при кандидатстване за банков кредит. Вместо да осъзнаят, че всъщност става въпрос за техния собствен бизнес и за начина, по който ще се развива той в бъдеще. Планирането може да им даде ценни насоки и да спомогне за създаването на фокус върху лесно измерими цели. Затова, според участниците в срещата, всеки кандидат трябва

да си направи свой собствен план,

вместо да взима на готово такъв от Google. От голямо значение е всеки участник да възприеме тази задача не просто като формалност по пътя към наградата, а по-скоро като самата награда, която със сигурност ще спечели. Защото един добре развит бизнес план дори и да не бъде награден, лесно би намерил финансиране в бъдеще. Създаването на хубав бизнес план може да отнеме около две – три седмици, но не е изключено да бъде направен и за по-кратко. Най-често срещаните грешки в бизнес плановете, според водещите, са липсата на анализ на конкуренцията и проучване на пазара. Стартиращите предприемачи обикновено са толкова концентрирани върху уникалността на тяхната собствена идея, че отделят малко време да се поинтересуват какво правят другите по въпроса.

До май 2010 г. ще бъдат организирани още два свободни обучителни семинара, на които ще може да присъства всеки, който има желание да научи повече за предприемачеството. На тях ще са поканени като гост лектори изявени бизнес лидери и експерти. Тези семинари ще помогнат на младите предприемачи да структурират своите идеи и да ги оформят в бизнес план. Част от предвидените теми за дискусии са:

финансиране, ефективен маркетинг и продажби,

и други, които ще са полезни на участниците при подготовката им за конкурса. Крайният срок за подаване на кандидатурите е 1 юни 2010 г.

Наградата Empower за изключителни млади предприемачи се организира от фондация Empower United с подкрепата на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Първата награда в конкурса е в размер на 100 000 лева. Тази значителна сума е солидна основа за развитието на една добра идея в успешен бизнес. В допълнение, победителите ще имат възможност да се възползват от практическите съвети от страна на опитни професионалисти. Общите условия и документите за участие в най-голямото национално състезание за бизнес идеи на млади хора, са вече достъпни на сайта на фондация Empower United.

Какво е Наградата Еmpower?

Наградата Еmpower е наследник на най-добрите практики на наградата „Най-добър млад предприемач„, организирана от Българо-американския инвестиционен фонд в продължение на 13 години. Програмата се провежда с подкрепата на Фондация Моторола, Си Ем Ес Камерън Маккена, AES (Ей И Ес) и Екобулпак. Организационни партньори на Наградата Empower са JobTiger, Центъра за предприемачество и управленско развитие (СЕЕD),Асоциацията за подпомагане на академичната общност (АПАО) и Маркетор. Медийни партньори на инициативата са вестник Дневник, Дневник.бг, Дир.бг и телевизия EBF.

Empower United е нестопанска организация, чиято мисия е да създава възможности за българските граждани и компании да реализират пълния си потенциал. Тя обединява съмишленици с богат опит и фокус върху най-добрите световни практики и новаторски методи в полза развитието на лидерските и предприемачески умения и професионалната квалификация в България.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *