Ученическият отбор No Excuses от МГ „Д-р Петър Берон”, гр. Варна, и студентите от Olive Mobile от Софийски университет „Св. Климент Охридски” спечелиха призовете за „Най-добра учебна компания на България 2012” и „Най-добра студентска компания на Българя 2012”. Наградите бяха раздадени в петък по време на младежкия бизнес форум „Изгряващи звезди”, организиран от Джуниър Ачийвмънт България под патронажа на Президента Росен Плевнелиев. Победителите ще представят България на европейското издание на състезанието, което ще се проведе за учениците в Букурещ, Румъния, а за студентите – в Скопие, Македония.
Prep4school – проектът, с който спечели ученическият отбор, представлява онлайн училищен органайзер, който ще допринесе за по-добрата информираност и организираност на учениците и ще насърчи включването им в различни извънкласни събития. Органайзерът е разработен като уебсайт, който дава възможност за публикуване на информация за учебния материал, контролни, извънкласни дейности, обществени и културни събития, спортни мероприятия, дейности на различни неправителствени организации. Приложението включва и електронен дневник, в който да се публикуват оценките на учениците, както и отсъствията им.
Идеята на студентите от Olive Mobile е да разработят “What to Eat” – мобилно приложение, което има за цел да олекоти всекидневието на младите хора със забързан начин на живот, като ги улесни в избора им и приготвянето на качествена храна. Приложението е пригодено за смартфон и предлага уникални възможности на потребителите си като търсене по няколко хранителни продукта, запазване на любими рецепти, собствен списък за пазаруване, таймери при готвене и социални интеракции с другите готвещи хора по света. Посредством приложението всеки със смартфон ще може лесно и удобно да намери рецепта, подходяща за неговите умения и вкусове.
Тази година общо 45 ученически и 27 студентски компании от страната се състезаваха за призовете компания на годината. Събитието се организира като кулминация на обучението на младежите по програмите на Джуниър Ачийвмънт България „Учебна компания” и „Учебна компания за студенти”. В рамките на учебната година участниците основават своя учебна фирма по модел на дружество с ограничена отговорност като набират дялове помежду си. Следвайки модела на „учене чрез практика” екипът генерира бизнес идея, организира работата във функционални отдели, провежда маркетингово проучване, разработва прототип на продукт/услуга, подготвя бизнес план и осъществява продажби.
По време на събитието участниците имаха възможността да представят своите бизнес идеи, както и резултатите от работата на учебната компания през годината пред широка публика. Независимо жури, съставено от представители на бизнеса, неправителствени организации и държавните институции, с отношение по темата за предприемачеството сред младите хора, оцени тяхното представяне и излъчи победителите.