Както ни напомня сайтът, предоставящ ресурси за предприемачи – Generation-Y startup – единствено успехът е от значение за стартиращите компании. Това, че сте се опитали да направите нещо, че сте привлекли първите си клиенти, но нещата след това не са потръгнали или че сте намерили рисково финансиране, но после не сте се наложили на пазара, не ви прави предприемач.
Ако се интересувате от темата, е много вероятно вече да сте посещавали семинари или конференции, посветени на предприемачеството у нас. Напоследък StartUP конференциите и тези на Start IT Smart се превърнаха в отлични примери за популяризирането на успеха на стартиращите предприемачи. Тяхната цел е именно да вдъхновяват, да ни внушат, че притежаването на собствен бизнес е прекрасно, че всеки има силата да управлява живота си, а защо не и да промени света следвайки добрите примери (справка героите от популярния филм Social Network). Значението на тези събития е огромно, особено за българското общество, в което инициативните и предприемчиви хора са капка в морето. Желанието да вдъхновяват младите хора обаче е причина стартъп конференциите често да се фокусират предимно върху положителната информация и примери.
На страниците на NewBusiness.bg не еднократно сме писали, че започването на бизнес е много рисково и не всички компании или основатели на такива стават мултимилионни бизнеси. Въпреки това именно историите за успех привличат младите студенти да възприемат тази информация и да я направят съставна част от визията за собственото си бъдеще. В крайна сметка колко хора се захващат с дадено начинание, ако не смятат че то ще завърши успешно?
Сред многото речи става ясно че в бизнеса провалите са част от живота. Изключително лесно е да се фалира веднъж. Следващият път ще ви бъде по-трудно но не и невъзможно. И както някои взимат листовките за КАТ не от първия път, така и много успешни бизнесмени могат да се провалят многократно преди да реализират идеята си и да имат собствен печеливш бизнес. Как се получава? Те не се отказват. Падат и стават, докато се научат да бъдат конкурентоспособни и да тичат, за да спечелят състезанието. Know-how се изгражда с опита, а той се придобива чрез грешките и научените благодарение на тях уроци за бизнеса. Най-важното при фалитите е, когато те се случат, да имаш силата да разбереш какво ги е причинило и да го изпозваш като предимство следащият път. Както бебето се учи да живее, така и предприемачите се учат да печелят.
Тази тема е обсъждана многократно, но продължава да бъде интересна защото предприемачите които се провалят в началните си опити, впоследствие успяват доста бързо да възстановят позициите си и дори да задминат тези, които никога не са се проваляли. Има и изследвания, според които успелите предприемачи е твърдо вероятно да успеят отново. Пресен пример в това отношение е напускането на един от създателите на Facebook играта FarmVille, създал нова компания в съвсем различна сфера. Защо го прави, защо не се развива в същата сфера, в бизнес среда която познава? Едва ли става въпрос за печеленето на пари. По-скоро желанието да изследва нови ниши, да създаде продукт, който успешно да запълни дадена празнина и да бъде полезен на хората го води по този път. А фактът че не се страхува да рискува и стремежът му новата компания да бъде успешна допълнително ще му помогнат да преодолее трудностите пред които предстои да се изправи.
Изглежда за някои хора не е ок да се провалят за да направят нещо полезно. Те могат да го правят дори и когато са успешни. Стартирането на бизнес или изграждането на нова компания от нулата може да се окаже трудно занимание, но това едва ли е проблем за онези, които носят духа на пионери. Това че 9 от 10 фирми се провалят, не значи че вие няма да сте сред останалите 10 процента. Предприемачите разполагащи с позитивна нагласа, които са доказани оптимисти имат много по голям шанс да успеят отколкото песимистите, особено подкрепяни и от песимистични бизнес ангели. Именно и затова успехът е основният измерител за една компания. Не са приходите, методите на управление или харизмата на ръководителите й. Успехът е това което привлича и задържа хората да се справят с ежедневните трудности на бизнеса, да се доказват постоянно и да продължават да вървят напред!