Навлизат ли стартъпите в своеобразен Златен век? Задайте този въпрос на инвеститор в рискови капитали или на банкер и вероятно ще получите “не” като отговор – и поради липсата на първични публични предлагания, както и поради промените, които виждаме в тази индустрия. И отговорът съвсем няма да е особено изненадващ. Попитайте обаче един предприемач и ще видите една съвсем различна картинка. Това е защото днешните собственици на стартиращи фирми генерират идеи, произвеждат продукти и мащабират техния бизнес по-добре и по-бързо от когато и да било преди това.
И за това изглежда има пет основни фактора:
Честотата на добри идеи
Чуват се доста приказки за “осланяне” и “центриране” на стартъпите, но ако нямате добра идея, с която да започнете, цялото центриране и осланяне в света няма да ви послужи за нищо. В началото на всеки бизнес мощта на добрата идея, независимо колко елементарна е тя, е това, което помага за определянето на правилния път. Днес тези добри идеи се случват по-бързо от всякога.
Интернет и по-специално общностите от предприемачи, които се свързват в Интернет, сведоха периода на “бременност” на добрите идеи от години до месеци. Тези общности разграждат, комбинират и миксират нови идеи с темпове невиждани досега, в процеса на, преобразявайки идея, както казва Стивън Джонсън, от “бавна интуиция” (slow hunch) към “бърза интиуиция” (fast hunch).
От недостиг към изобилие
Преди 5 години започването на бизнес изискваше много време, пари и усилия за неща, които нямаха голямо значение. Функции като да измислиш как да се обработват заплатите или как да се направи информационен център изискваха много внимание от предприемачите. В последните няколко години ние сме в състояние да се включим в изобилие от изчислителни и бизнес ресурси, които са били оскъдни преди това.
Но не само изчислителните ресурси са в изобилие. Евтините, ценни услуги се развиха за почти всичко, свързано със стартиране на бизнес – от реклама на самообслужване до начини за снабдяване със суровини от другия край на света. Това означава, че предприемачите могат да се фокусират върху нещата, които имат истинско значение – изграждане на добри продукти, помощ на клиентите и създаване на стойност.
Ранният етап на чистия цикъл
Разработването на продукти и коментарите на клиентите са станали висок приоритет в началното развитие на компанията. Тези две неща формират това, което може да се нарече стартиране чист цикъл – колкото повече ангажирате клиентите си, толкова по-добър продукт ще имате. И колкото по-добър е продуктът ви, толкова повече клиентите ще се ангажират с вас.
За да успеете с това, помага да разберете и да повярвате в горепосочените “осланяне” и “центриране”. Да бъдете умни на този етап помага много, но да бъдете бързи и схватливи е може би по-важно.
Най-важното нещо, което трябва да направите тук, е да измислите как да изградите малък екип, който да е едновременно способен бързо да разработва продукти и да ангажира клиенти. Това не е никак малка задача, имайки предвид, че наемането на подходящите хора бързо е оксиморон.
Единицата на единия
Днес една от най-мощните динамики, формиращи общността на стъртъпите, е скоростта на мащабиране. Докато Groupon и Zynga са два от най-известните примери, има десетки нови дружества, които са преминали прага от 1 млн. долара месечни приходи за по-малко от 2 години. Всички тези компании са установили тяхната “единица на единия”, тактика, която могат да повторят по желание и по мащаб, които носят предвидим растеж в критична метрична система като доходите на купувачите например.
Единицата на единия може да приеме и други форми, като например да измислим къде да наемем добри специалисти, които отговарят за продажбите на продукта, и как тези специалисти ще се развият с времето.
Каквато и да е формата му, тази единица може да бъде измерена и повторена.
Финансова рационализация
Много от тези промени завинаги промениха начина на започване на бизнес на стартъпите и връщането на парите на инвеститорите. Пазарът на ранния етап на финансиране отчетливо се променя с финансови поддръжници, пишещи чекове за 500 000 долара вместо за 5 000 000 долара, каквито се даваха в традиционните фирми от сферата на рисковия капитал. Тези по-малки чекове имат смисъл като се замислите за скоростта и честотата, които стартъпите могата да генерират днес.