Захари Димитров
Във всеки един бизнес, дори положително развиващите се идва момента в който се запитваме дали не е по-добре само ние да ръководим нещата. Независимо дали имате конфликт с вашите бизнес партньори, или работите като добре смазана машина, това твърде човешко качество на гордостта и превъзходството изплуват някъде из дълбините на ума ни и не ни дават мира.
Дори да имате перфектните съдружници, започвате да си мислите за много решения в правилността на които е трябвало да ги
убеждавате, малки грешки които са допуснали или техни незначителни забележки по ваш адрес. В живота обаче нещата никога не са идеални, затова едва ли сте от щастливците работещи с най-добрите възможни партньори във вашата бизнес сфера, без които дейността ви няма да бъде същата. Най-вероятно си мислите какво може да направите за да продължите сам и необезпокоявани пътя към богатството и славата?
Най-добрия момент да се отървете от вашите съдружници е началото на дейността. Всъщност въобще не почвайте бизнес с други хора. Това едва ли е възможно, разбира се. Много е вероятно да не ви достигат средства, нужните умения, опит или просто се нуждаете да вървите съвместно с други хора по трънливия път към успеха. Не забравяйте обаче, че трябва да се съобразявате с всеки един от вашите съдружници при взимането на решения относно дейността и изпълнението на задълженията ви в общата фирма. И докато отначало сте единодушни по повечето въпроси, то впоследствие мнението ви дори по тривиални теми почва да се различава значително. В миналия брой имахме публикация на тема „Въпросите които всеки предприемач трябва да си зададе“, в която голяма част от решенията за бъдещето на даден бизнес е свързан именно с отношението между партньорите в него. Дори да сте разпределили равни дялове от собствеността – респективно задълженията и отговорностите, не трябва да забравяте, че хората не са равни. Винаги един ще върши повече работа от друг и това е сериозна опасност от възникване на постоянни конфликти. Помните принципа на Парето? Трудностите стават още по сериозни с нарастване броя на съдружниците. Ако имате за партньори 10 човека, имате 10 пъти повече проблеми за разрешаване. И то това е само в сферата на взимането на решения – т.е. преди началото на същинската работа, която трябва да се свърши.
Съставяне на екип
Една от най-сложните задачи за предприемачите е изграждането на стабилен екип, който да доведе бизнес начинанието ви до печалба. В много случаи обаче това е невъзможна мисия. Често се случва отлични солови играчи, да опитват да налагат мнението си в екип, или пък да има толкова различни мнения, че да не може да се стигне до конкретно решение. Не е случайно че организациите основани на йерархичен принцип са водещи в своите области от дълго време насам. Част от съвременните бизнес гурута ще ви убедят, че това е благодарение на лидерите, стоящи начело на тези корпорации. Самите лидери пък ще ви обяснят, че са нищо без екипа си. Създаването на добър екип и организация, в която процесите да протичат плавно е изключително трудоемко. В днешно време с пропагандирането на свобода и демокрация и създаване на хоризонтални йерархични връзки, или мрежести организации, младите предприемачи са повече от объркани относно как да ръководят бизнеса си. Ако съдружието ви е с партньори, които не познавате или познавате бегло, тогава нещата допълнително се усложняват. Най-малкото не знаете какво да очаквате от тях. Добра идея би било в началото да се избере и посочи човек който да се грижи за организацията и да дава тон на дейността, независимо дали има равен дял с останалите съдружници. Ако не се справя със задълженията си в тази област, може да се смени, или дори да се потърси независимо мениджър, който да управлява компанията. Това е подценявано от голяма част от българските бизнесмени. Всеки има нагласата, че може сам да се справи и не му е необходимо специален организатор на дейността. На практика за някои е възможно това да е така, но има множество примери в които професионални мениджъри успяват да сплотят и насочат разнородни екипи в правилната посока. Средствата за подобен избор вероятно ще са сериозни, но от друга страна може да предложите дял от бизнеса или да изтеглите кредит, който ако имате късмет задължително ще ви се изплати.
Това не трябва да ви отчайва или да ви демотивира да стартирате собствен бизнес. Нито пък целя да ви убедя да стартирате задължително самостоятелно. При започването на бизнес партньорите могат да допринесат много за неговото бързо и успешно развитие, особено ако знаят силните и слабите си страни и взаимно се допълват. Трябва обаче да се съобразявате не само с ограничените си финансови, но и с времевите ресурси.
Приятели != Бизнес партньори?
Голяма грешка е избирането на приятели за бизнес партньори. Въпреки, че правилото не е сто процента валидно, това е предпоставка за изграждането на слаби екипи. Много хора са ми казвали „Не започвай бизнес с твои приятели, освен ако не искате да се скарате“. Това може както да бъде вярно така и грешно в зависимост от много други фактори. Факт е обаче, че много хора избират приятели за общи бизнес дейности защото им имат доверие или смятат, че няма да ги подведат. Не трябва да се бърка приятелството и дори доверието с бизнес отношенията. Когато става въпрос за пари, за много хора нещата се усложняват излишно. Това че даден човек е ваш близък, или приятел, може да си споделите с него интимни неща или да му се оплачете от несполуките си, не означава, че той е подходящ за обща бизнес инициатива. Затова, когато решавате кой да включите в плановете ви за собствена фирма, обмислете внимателно дали човека има необходимите качества за мястото, което сте нарочили да му предложите и след това обърнете внимание дали „може да разчитате на него или не“. При сформирането на бизнес екип е по-важно как ще работи той като цяло, а не толкова какви са отношенията ви с отделните му членове.
С поглед в бъдещето…
Когато избирате партньори за началния екип на компанията гледайте в бъдещето. С течение на времето хората се променят, никога не остават тези с които сте се запознали. Плановете за компанията и развитието на бизнеса също. Разбира се не може да предвидите всичко, но е безсмислено да привличате за съдружници хора от които няма да се нуждаете в дългосрочна перспектива. Дори в началото да се нуждаете от подкрепа или тяхната роля в компанията да е важна, помислете какво би станало в един бъдещ момент. Ако те повече ще ви пречат, отколкото помагат, то по-добре намерете начин да ги привлечете под друга форма. Или да им плащате заплата, докато се нуждаете от техните услуги. Има възможност и да сключите предварителен договор, в който да бъдат описани условията при които те ще напуснат компанията. Например след изтичане на определен период от време или постигане на даден резултат. Наистина звучи неприятно да се възползваш от хората за да развиеш бизнес, но в крайна сметка целта е да изградим гъвкава и успешна компания.
Взимайте решенията в последния момент
Наистина е трудно да се отървем от нашите съдружници дори много да ни се иска, затова е важно още преди да стартираме съвместен проект да се замислим дали те наистина са подходящи за него. Хубаво би било ако имате възможност да избирате между повече хора. Така може да представите плановете си в общи насоки и да видите реакцията и заангажираността към идеята ви. А най-хубавото, е че може да решите в последния възможен момент, когато сте претеглили по-добре възможни да и против.
Не правете компромиси!
Помислете добре преди да вземете за съдружник човек, който не познавате достатъчно, или който ви препоръчва друг приятел. По този начин единственото, което ще постигнете е да имате повече хора с които да аргументирате тази или онази идея. Това води до излишно загубено време. Да вземете допълнителен партньор, защото някой от избраните от вас настоява или поставя условието, че не би се включил без него е най-малкото несериозно. Замислете се за човека, който се държи по този начин. Има случаи в които допълнителния съдружник може да ви е от голяма полза, но съществува и вероятността да се скарате сериозно заради него, особено ако по някаква причина той не ви е симпатичен.
Когато стигнем до момента на раздялата…
Не смятам, че той е неизбежен, но наистина съществуват хора които пречат на даден бизнес да се развива в правилната посока. Затова не е необходимо да се чака последния момент за да се вземе решение за тяхната съдба. По-добре е да се разделите при първите сигнали за несъответствие на мнението ви, отколкото да продължавате да работите в различни посоки. Това не е добро нито за бизнеса ви, нито в личностен план. Наистина решението може да бъде трудно, но в крайна сметка ако искате да успеете, трябва да сте готови да се справяте с подобни ситуации.