Като се има предвид, че продажбите са от особено значение за успеха на всяко бизнес начинание, е доста озадачаващ начинът, по който много търговски служители и мениджъри подхождат към тази дейност.
Спомняте ли си вица за рицаря, който се опитвал по всякакви начини да ангажира вниманието на принцесата и накрая дори решил да боядиса коня си зелен. Помислил си: „Ще мина под прозореца на принцесата и тя като ме види, ще каже „Хей рицарю“. Аз ще отговоря „Да, принцесо“. Тя ще каже „Защо си боядисал коня си зелен“, а аз ще отвърна: „Защото те обичам принцесо“. Речено – сторено. Възседнал рицарят своя зелен кон, минал под прозореца на принцесата и тя възкликнала: „Хей, рицарю“. Той отговорил: „Да, принцесо“. Тя казала: „Аз те обичам, рицарю“, на което той залисан в първоначалния план отвърнал: „Добре де, а не видя ли, че конят ми е зелен“ ….
Нещо подобно правят и повечето специалисти по продажбите, когато се срещат с потенциални клиенти. Те често планират срещата до последната подробност, подготвят презентация и в разговора непрекъснато се стремят да следват плана, който са си начертали предварително. Понякога се придържат толкова педантично към него, че дори клиентът още с първоначалното стискане на ръцете да каже направо „Съгласни сме да подпишем договор с вас“, не е изключено да се стъписат и да му предложат първо да види презентацията.
Това фокусиране върху предварителния план не само не е нужно, но често е и вредно. Просто защото естествените разговори никога не протичат според предварително начертани планове. А без естествен разговор много трудно някой би се съгласил да купи нещо от нас. Затова забравете продажбените клишета! Изхвърлете изкуствената усмивка и заучените фрази в кошчето и бъдете естествени, когато говорите с потенциалните си клиенти! Повярвайте ми, те ще оценят това отношение!