През отминалата година в българския медиен бранш се случиха няколко знакови събития, които насочиха прожекторите към големите телевизионни компании и предизвикаха коментари, че най-после предстои сериозна конкуренция на концепции и медийна продукция на малкия екран. С придобиването на ТВ2(сега Pro.bg) от СМЕ и на Нова телевизия от Modern Times Group, основните участници направиха сериозни заявки за отхапване на по-сериозен дял от и без това намалелите рекламни бюджети. А това означава само едно – в опита си да откраднат аудитория от своите конкуренти, големите телевизионни компании ще инвестират повече в качествено съдържание и най-вероятно ще са много по-отворени от преди към нови обещаващи проекти. СМЕ наскоро закупиха и най-големия играч в бранша – bTV, което предвещава сериозна консолидация на рекламния пазар.
В тези условия се налага въпросът: по-големи ли са шансовете на българските продуцентски компании да реализират нови идеи за телевизионни предавания, или в медийното пространство ще доминират главно световно известни шоута и риалити – формати, лицензирани за България. Както и какви са шансовете на един стартиращ български продуцент с добра идея за оригинално предаване да пробие на медийния пазар у нас, какво трябва да направи той и с какви потенциални проблеми трябва да се пребори. По тези и други теми потърсихме за коментар Камен Йорданов, независим продуцент, с 40 – годишен опит в Българската национална телевизия. Въпросите зададе Александър Александров.
Г-н Йорданов, увеличиха ли се шансовете за успех пред една стартираща продуцентска компания у нас, след промените, настъпили в телевизионния сектор през 2008 г.?
– Безспорно придобиванията на Нова телевизия и ТВ2 от големи чуждестранни компании създадоха нови възможности в сектора, но все още е рано да се каже как ще се развие този пазар. Досега у нас не съществуваше развит пазар на телевизионни продукти и се надявам точно това да се промени. При всички случаи, ако един млад продуцент има добра идея и положи много усилия, за нейното реализиране, той ще има и по-сериозни шансове за успешна реализация. Качествата на продуцента също са от огромно значение.
Тогава какви качества трябва да има един предприемач, за да бъде добър продуцент?
– Продуцентът е физическо или юридическо лице, което създава, организира и продава продукт, свързан най-общо с понятието култура и изкуство. Той финансира продукцията и ако е необходимо търси външно финансиране – чрез кредити, инвеститори или различни партньорства. Това означава, че изпълнява разнообразни функции – от привличането на средства, които инвестира в създаването на продукта, през реализацията му, неговото маркетиране и др. Той може да бъде носител на идеята на предаването, а може и да купи дадена идея, като най-често именно продуцентът държи авторските и сродните права. Той може да бъде както онзи, който инвестира в продукцията, така и лицето, което се занимава единствено с нейната реализация – т.нар. изпълнителен продуцент. Във втория случай той притежава познанията, опита, а често и екипа, за осъществяването на даден телевизионен продукт – т.е. разполага с готова рамка. При всички случаи продуцентът трябва да е наясно както със сценографията и другите въпроси, свързани с реализацията, така и да има опит в сферата на маркетинга, рекламата, счетоводството и правната страна.
Кои закони регулират този бранш?
– Законът за авторското право и сродните му права, Законът за киното, Законът за електронните медии, а в зависимост от тематиката на продукцията може да има и други нормативни актове.
Да допуснем, че имам интересна идея за ново предаване. Кои са стъпките, през които трябва да премина, за да я реализирам?
– Най-напред вие създавате или закупувате сценарий за предаването. След това всички останали компоненти от продукта – музика, сценография, анимация. Важен елемент е изборът на водещ. За да може всичко това да стане успешно, продуцентът трябва задължително да бъде компетентен и подготвен по тези въпроси. Най-общо създаването на едно телевизионно предаване се разделя на следните етапи: предподготвителен период, подготвителен период, реализация, довършителен период, анализ – рекапитулация на всички дейности и на финансовите аспекти на проекта. Още на идейния етап обаче трябва да се изготви маркетингова и рекламна стратегия и да се направи предварително проучване на аудиторията, както и на интереса от страна на телевизиите. Защото ако един начинаещ продуцент иска да има успех, той първо трябва да знае къде ще си продаде продукта. Добре е да следи конкурсите за нови предавания, които понякога обявяват телевизиите. Друг вариант е да се обърне към вече наложила се продуцентска компания, с която да си партнира.
Какви рискове крие продуцентският бизнес?
– Най-често целият риск при реализацията на едно предаване пада върху продуцента. Именно той е човекът, който финансира проекта, често със собствени средства и освен това ръководи екипа от хора с различни професии и подготовка, и той е този, който трябва да им определи задачите и да ги координира. Безспорно по-малък е рискът, когато се продуцира предаване по лиценз, защото тогава продуцентът получава подробни указания, които трябва да следва и вероятността от грешки е по-малка. При подписването на лицензионни договори се уточняват всички аспекти – кастингът, рекламата, създаването на материалната база, на декора, осветлението, подредбата, водещите и т.н. Всичко това липсва, ако създаваш продукт от нулата, а в добавка съществува и опасност да ти откраднат идеята.
Как може да бъде предотвратена тази опасност?
– Едната възможност е да се регистрира идеята в патентното ведомство, а другата е да се обърнете към „Филмаутор“ – организация за управление и защита на авторски и сродни права. Те срещу определена такса могат да защитят вашия сценарий и да вземат вашата страна в случай на последващ спор.