Аутсорсингът на услуги по поддръжка дава добри шансове на България
Александър Александров
Когато обмисляме подходящите възможности за стартиране на бизнес, един от факторите, които непременно трябва да имаме предвид са глобалните промени в пазара на труда и пренасочването на огромни капитали от богатите икономики, към развиващите се пазари за редица поддържащи дейности. В миналия брой на NewBusiness.bg ви запознахме с темата за софтуерния аутсорсинг и лесните възможности за предприемчиви български програмисти да стартират бизнес, пишейки код като
подизпълнители на чуждестранни компании.
Сега ще обърнем внимание на един друг бързо развиващ се глобален сегмент, в който страната ни също има сериозни шансове да привлече част от пренасочващите се капитали. Става въпрос за пазара на услуги по телефонна поддръжка, маркетинг и продажби, осъществявани чрез кол – центрове. Според мнозина бизнесът на този тип организации е сред малкото, които ще се увеличават дори и в условията на финансова криза, просто защото западните компании все по-често ще търсят по-евтини варианти за изнасяне на своите поддържащи телефонни дейности, а у нас, както всички знаят, трудът е много по-ниско платен. А щом има
пари, които обикалят планетата
в търсене на нови собственици, това означава, че има възможности както за стартиране на нови компании в тази насока, така и за започване на работа, при това без да е нужна квалификация или висше образование.
Всъщност когато става въпрос за избор на дестинация за кол – център, ключовите фактори са три, а хубавата новина е, че България е добре позиционирана по отношение на всеки един от тях. На първо място от значение са хората: кол – центровете се нуждаят от млади хора, способни да използват нови компютърни решения, да контактуват спокойно с клиентите и
най-вече да владеят чужди езици.
На второ място имат значение технологиите. Днес цената на гласовите услуги през VoIP инфраструктура е почти клоняща към нула, което означава, че при наличието на модерно комуникационно решение, няма значение дали служителят по поддръжката на британска кабелна телевизия се намира в гр. Ипсуич или например в София, Варна, Пловдив и дори Момбай. Все пак предимство на страната ни е, че разполага с изключително добра международна телекомуникационна свързаност, дължаща се на близостта ни с Истанбул и стремежа на всеки голям европейски телеком да изгради свое трасе до турската столица, преминавайки през България. Третият важен фактор е свързан с културните традиции и близостта до западния начин на живот. В това отношение страната ни също има по-добри позиции, в сравнение с
конкуренти от Индия, Египет, Мароко или Виетнам например.
Към момента у нас работят няколко десетки кол-центъра, сред които има както вътрешни звена на български фирми, така и подразделения на западни компании и няколко специализирани организации, предлагащи изнесени кол-център услуги. Очакванията са поръчките на последните да се увеличат през тази и следващата година, предвид нарастващия аутсорсинг на услуги от страна на все повече американски и западно – европейски компании. Сред най-активните в тази сфера сектори са телекомуникационните оператори, Интернет и кабелните доставчици, банковите и застрахователни компании, фирмите за каталожна търговия и др. Все още над 80% от големите американски компании разполагат със собствени контакт – центрове и очакванията са скоро те да изнесат тази дейност към външни фирми, най-вече извън страната.
Освен поддръжката, все по-често кол – центровете се използват за директен маркетинг по телефона, а неотдавна у нас се появиха и фирми, занимаващи се с аутсорсинг на търговските процеси, които поемат цялата дейност по продажбите на своите клиенти. Пазарът става все по-динамичен и вероятно скоро ще видим още по-интересни нови бизнес модели.
Още: кол център, брой 3, услуги, аутсорсинг, Александър Александров
blog comments powered by Disqus-
Събития
Русенски младежи ще се докоснат до програмирането и блокчейн технологиите
Успешни професионалисти ще запознаят тийнейджърите с дигиталните технологии и с възможностите за кариера в сектора
-
Интервю
NFT e липсващият елемент в дигиталното изкуство (интервю)
Интервю с Калоян Тошев MZK, първия български артист с успешна NFT кампания
Анкета на деня
Доволни ли сте от стартъп финансирането по JEREMIE?
Производство и ремонт на авторадиатори Сливен
efbet
кърти чисти извозва софия
кърти чисти извозва
Онлайн казино Palms