МВА и ЕМВА програмите - бърз начин за изграждане на успешен собствен бизнес
За осма поредна година в София ще се проведе събитието Access MBA, което предоставя възможност на кандидати за МВА да се срещнат индивидуално с представители на водещи международни университети. Събитието ще се проведе на 22 ноември в София хотел Балкан и ще събере представители на 20 престижни бизнес училища от целия свят.
Какъв е интереса на българите към бизнес образование и как се променя в годините, кои университети и държави са най-предпочитани и какво мотивира българските мениджъри да инвестират в образование - разказва Дирадж Саха, Маркетинг директор на Access MBA.
Въпрос: За поредна година организирате в София събитието Access MBA. Тази година какво да очакват хората, които се интересуват от бизнес образование? Има ли нови моменти във формата и какво се запазва непроменено?
Организираме Access MBA Tour в София за десети пореден път. Форматът на събитията ни се е утвърдил през годините, затова и в основата си той остава непроменен. Персоналните или т.нар. One-to-One срещи с представители на водещи международни университети са в основата на събитието. Форматът и предварителният подбор на кандидатите ни отличават от традиционните изложения за образование. На всеки кандидат се обръща индивидуално внимание от нашите консултанти, а компютърната програма за организация на срещите, която въведохме наскоро, прави процеса много ефективен. Друг нов момент този сезон е мястото на събитието – за първи път тази година то ще се проведе в конферентния център на София хотел Балкан.
Въпрос: Колко университети ще се представят в София тази година?
Всяка година броят на бизнес училищата, които участват в Access MBA събитието в София се увеличава. Вече имаме 20 бизнес училища, които са потвърдили участие на събитието на 22 ноември. Ще има представители на престижни бизнес школи като INSEAD (Франция), Ashridge Business School (Великобритания), IE Business School (Испания), ESMT-Berlin (Германия,) MIP Politechnico di Milano (Италия), Vlerick Business School (Белгия), Nottingham University Business School (Великобритания), Hult International Business School (САЩ), както и MBA програми, базирани в страната и региона, като тези на American University in Bulgaria и The University of Sheffield International Faculty, CITY College. Общото между участващите университети е практическата насоченост на програмите, които включват много проекти и стажове – както в страната, където е базиран университета, така и в чужбина. Те са и училищата с едни от най-високите проценти на заетост на своите възпитаници.
Въпрос: Към кои университети и кои държави има най-голям интерес от страна на българските мениджъри и наблюдавате ли промяна в техните предпочитания през годините?
По-високо класираните университети винаги са по-популярни сред кандидатите, но не винаги са най-добрият избор. Всяка MBA програма има своите специфики и трябва да се подхожда строго индивидуално когато се подбира, вземайки предвид профила и личните цели на всеки кандидат. Консултациите с нашите експерти преди и по време на събитията са много ценни за кандидатите, тъй като ги ориентират и насочват към подходящата за тях програма. Българските кандидати за MBA основно се насочват към университети във Великобритания, САЩ, Германия, България, Австрия, Холандия, Испания, Швейцария, Франция и Италия. Последните няколко събития се наблюдава лек спад в търсенето на бизнес програми във Франция и България за сметка на Великобритания и Германия.
Въпрос: МВА и ЕМВА програмите отскоро са познати у нас. Какво показват вашите наблюдения, променя ли се това според интереса към събитието в България?
Определено се променя, тъй като вече седма година броят на регистрираните кандидати за участие в Access MBA Tour в София е стабилен и дори нараства на фона на икономическата ситуация. MBA образованието е станало нарицателно за успех и лидерство в света на международните корпорации. За много от кандидатите, които посещават събитието, това е шанс да обогатят профила си и да излязат на международния пазар на труда.
Въпрос: Обучението по MBA и ЕMBA изисква определена инвестиция. Какви са диапазоните, в които варират таксите и можем ли да кажем някаква средна сума за ориентир?
Цената силно варира в зависимост от локацията, престижа на училището, дали има ротационни занятия в чуждестранните кампуси на училищата и още ред подробности, така че е доста трудно да се даде усреднена стойност на една такава програма. Локалните програми, разположени в страната или региона по правило са по-евтини тъй като разходите за живот не се променят съществено, докато престоят в чужбина е свързан с повече разходи. Цената също зависи и от типа програма. Определено EMBA програмите са чувствително по-скъпи, тъй като се предполага, че участниците работят паралелно с ученето и имат стабилен доход.
Въпрос: Кои са факторите с най-голяма тежест за българските мениджъри при избора на МВА и ЕМВА програма?
Най-голяма част от българските кандидати, както и тези от други страни по света се интересуват от възможностите за реализация, което е и ключов фактор при избора на програма. Университетите, предлагащи качествено бизнес образование, имат много силни центрове за кариерно развитие и много помагат на завършващите в това отношение.
Въпрос: Забелязвате ли промяна в тежестта на различните фактори през годините?
В последните години се забелязва спад в тежестта на Класациите на световни медии като Financial Times и Business Week, тъй като кандидатите са по-добре информирани и разбират, че фактори като локация и добро съвпадение с личните цели и профил са по-важни. Българските кандидати са все по-малко чувствителни към цените на международните MBA програми.
Въпрос: Вие организирате събития от този формат в държави по целия свят. Ако сравните България с други страни къде бихте класирали желанието на българските мениджъри да получат бизнес образование и каква е разликата в мотивацията в различните държави?
Мотивацията е различна в различните региони от света. Преобладаваща мотивация за българските кандидати е международна кариера и обогатяване на професионалния профил. Голяма част от тях желаят да натрупат знания, за да основат собствена компания, по което се доближават до американските кандидати. От друга страна за кандидатите от развитите икономики MBA е инструмент за изкачване в йерархията и добро място за обогатяване, както на знанията, така и на мрежата им от контакти. Силен показател за мотивацията и качеството на българските кандидати за бизнес образование са и резултатите им на изпита GMAT – средно 582, което е един от най-добрите средни резултати в Европа през изминалата изпитна година.
Въпрос: С какво посещението на Access MBA Tour ще бъде най-полезно за тези, които са решили, че искат да продължат образованието си в някои от МВА или ЕМВА програмите и за тези, които все още не са взели решение, но го обмислят?
Събитието Access MBA е полезно и за двата типа кандидати – както за тези, които са в по-напреднал етап в своя избор на МВА или ЕМВА програма, така и за кандидатите, които са в по-начален етап и имат нужда от ориентация. Личните срещи с представители на университетите са изключително полезни за кандидатите, които са в процес на избор на училище или се колебаят между няколко програми – по време на 20-минутните срещи те могат да се ориентират в спецификите на програмите, да зададат въпросите, които лично ги интересуват и да получат незабавен отговор. Често на събитията присъстват и хора, завършили съоветната програма, които могат да споделят своите непосредствени впечатления.
Кандидатите, които все още обмислят своето решение и имат по-общи въпроси, могат да се възползват както от срещите с представители на университетите, така и от конференцията, която се провежда по време на събитието. На нея експерти от присъстващите бизнес училища дават практически съвети и отговарят на въпроси. Полезни са и безплатните консултации за теста GMAT – най-широко разпространения изпит за MBA, както и консултациите за специфични моменти в процеса на кандидатстване.
Още: интервю,
blog comments powered by Disqus-
Събития
Русенски младежи ще се докоснат до програмирането и блокчейн технологиите
Успешни професионалисти ще запознаят тийнейджърите с дигиталните технологии и с възможностите за кариера в сектора
-
Интервю
NFT e липсващият елемент в дигиталното изкуство (интервю)
Интервю с Калоян Тошев MZK, първия български артист с успешна NFT кампания
Анкета на деня
Доволни ли сте от стартъп финансирането по JEREMIE?
Производство и ремонт на авторадиатори Сливен
efbet
кърти чисти извозва софия
кърти чисти извозва
Онлайн казино Palms