Когато през октомври миналата година Леонардо Ди Каприо обяви, че ще вложи 4 млн. щ. долара в стартиращата фирма Mobli, мнозина се изненадаха от новото влечение на звездата. Проектът представлява нещо като Twitter, но с възможности за споделяне на видео и снимки, а артистът обяви, че е привлечен от него, защото „… позволява на хората по света да споделят момента“. Всъщност сред инвеститорите в Mobli е и Тоби Макгуайър, по-известен като Spide-man.
Истината е, че звездата от Титаник далеч не е единствената знаменитост, която влага парите си във фирми от Силициевата долина. Технологичните стартъпи предоставят добри възможности за възвръщаемост на инвестициите и хората с много пари все по-често поглеждат към новите обещаващи проекти в Калифорния. Ето и някои от примерите за „брак по сметка“ на шоу-звезди и ИТ предприемачи:
Всеки знае, че Боно от U2 е сред най-богатите музиканти, но едва ли са много тези, които са на ясно, че всъщност най-голямото богатство на певеца – филантроп идват от … Facebook. Точно така, Боно е един от ранните инвеститори в социалната мрежа с дял от 1.5% и вложението му в нея вече се е изплатило многократно, въпреки някои борсови неуспехи на компанията през последните дни.
Всъщност Боно инвестира предимно чрез специално създадения си фонд Elevation Partners. Сред фирмите, в които той е инвестирал, са също Palm, Yelp, Forbes Media и др. Преди два месеца самият Боно обяви, че ще вложи пари и в услугата за „облачно“ съхраняване на файлове Dropbox, в която той участва като индивидуален инвеститор, заедно с китариста на U2 Едж.
Актьорът Уил Смит също има афинитет към технологичните стартъпи. В партньорство с рапъра Jay-Z той влата пари във Viddy – приложение за iOS, което позволява създаването и споделянето на малки клипове. Услугата вече има над 10 милиона потребители.
За разлика от тях, мускулестият актьор Вин Дизел предпочита малко по-различен подход. Вместо да инвестира в чужди компании, той е основател на две собствени – OneRace Films и Tigon Studios. Втората е перспективно студио за видеоигри, сред чиито първи проекти разбира се, са … игри за Ридик – едно от най-популярните превърплъщения на героя.
18 – годишният Джъстин Бийбър също не остава на зад от своите звездни батковци. Певецът съвсем наскоро обяви, че ще вложи голяма част от парите си в няколко технологични стартъпа, сред които шведската платформа за онлайн достъп до музика Spotify, разработчик на онлайн игри, както и стартъпа Viddy, за който писахме малко по-нагоре.
Този тип дялови инвестиции, не влизат точно в определението за „smart money“, тъй като вложителите най-често не са опитни предприемачи и мениджъри, който да могат да предложат заедно с парите си и менторство. Всяка подобна инвестиция обаче върви с допълнителни екстри като реклама и ПР, както и възможност за привличане на нови клиенти сред феновете на съответната звезда. А и все пак си е друго, да сложиш на сайта си снимка на Боно, който пожелава успех на проекта 🙂