Сред инвеститорите България изглежда като икономика, която расте и повишава привлекателността си. Това сочи последното изследване на Ernst & Young за привлекателността на Югоизточна Европа сред чуждестранните инвеститори. То има 12-годишна история и се базира на данните от Европейския инвестиционен монитор (EIM) на Ernst & Young. За анализа са използвани интервюта с 203 бизнес лидери от международни компании, направени в края на 2009.
Югоизточна Европа привлича 25% от преките чужди инвестиции в Централна и Източна Европа
В десетте държави от Югоизточна Европа живеят 57.8 млн. души, които произвеждат около 621 милиарда долара брутен вътрешен продукт. Според Европейския инвестиционен монитор, в периода от 2004 до 2008 г., една четвърт от всички проекти в Централна и Източна Европа са стартирани в Югоизточна Европа. Те създават 120 471 работни места. Проектите с преки чуждестранни инвестиции са главно в индустрията (63%), което потвърждава тенденцията за свиване на сектора на услугите в региона след 2006 година. Автомобилостроенето, хранителната индустрия и добивът на неметални минерални суровини, бизнес услугите и софтуерът са на първите пет места по привлечен чужд капитал в Югоизточна Европа.
Германия и САЩ са топ инвеститорите в региона
Инвестициите в региона остават главно европейски. Сред всички инвеститори Германия държи първенството с над 15% от инвестиционните проекти в региона (188 бр). След нея са Австрия, Франция и Италия. Американските инвестиции също имат значително присъствие – 12% от проектите с преки чужди инвестиции (143 бр.).
Възприятието на региона от страна на инвеститорите
За 2009 г. бизнес лидерите поставят Югоизточна Европа на 4 място по привлекателност за инвестиции сред всички региони в Европа. Западна Европа остава на първо място, посочена от 78% от отговорилите за най-интересно място за старт на бизнес на Стария континент. Следват Централна Европа (38%) и Русия, Украйна и Беларус (24%). 49% от участниците в изследването смятат, че ако се подобрят транспортната и телекомуникационна инфраструктура, атрактивността на Югоизточна Европа значително ще се повиши. За 34% това ще стане, ако се повиши качеството на работната сила.
“Бизнесът смята, че властите в страните от Югоизточна Европа трябва да отделят специално внимание на намаляването на бюрокрацията и да насърчат иновациите”, коментира Фабрис Рейно, старши мениджър в Ernst & Young и ръководител на екипа, създал проучването.
Истината за чуждите инвестиции в България
България е на второ място по атрактивност в Югоизточна Европа, сочат данните на EIM. 287 проекта или 23% от преките чуждестранни инвестиции в региона са привлечени в страната ни между 2004 и 2008 година. Румъния остава лидер с привлечени 612 проекта, почти половината от всички в региона. Трета е Сърбия със 164 проекта или 13% от всички инвестиции. Основните сектори, в които чуждият бизнес инвестира у нас, са машиностроене- 23%, строителство (15%) и електричество (12%).
Как чуждите инвеститори възприемат България
В региона на Югоизточна Европа България заема трето място по атрактивност след Хърватска (N 1 за 40% от респондентите) и Румъния (39%). България (34%) е непосредствено следвана от Сърбия с нейните 33%.
“Възприятието за България от страна на инвеститорите подценява действителното й икономическо представяне”, смята г-н Рейно. “ Ако властимащите успеят да подобрят условията и атрактивността на страната, разликата във възприятието и реалния брой проекти скоро ще се намали.”
България ще увеличи своята атрактивност в следващите 3 години
Над половината (54%) от инвеститорите вярват, че страната има възможност да повиши своята атрактивност през следващите 3 години. По този показател, страната ни е на първо място в региона, следвана от Румъния и Хърватска.
“Истинското предизвикателство за България е как да превърне това високо доверие на инвеститорите в реални инвестиционни проекти”, смята Джон Мистакидис, управляващ партньор в Ernst & Young Bulgaria. Той допълни, че е необходима
по-голяма активност при привличането на инвестиции в сектора на услугите и в създаването на регионални хъбове в страната.
За проучването
Изследването за привлекателността на Югоизточна Европа на Ernst & Young се базира на отговорите на 203 международни бизнес лидери, интервюирани в края на 2009 година от фирма за социологически проучвания. 51% от инвеститорите имат офиси в региона, а 49 на сто са базирани извън него. 30% от респондентите са ориентирани в потребителските стоки, 32% – в индустрията, 15% – в бизнес услугите, 12% – в телекомуникациите и високите технологии, 8% – във фармацията, 2% – в други сектори.
Ernst & Young анализира проектите с преки чуждестранни инвестиции в 43 европейски страни от 1997 година.
Проучването за атрактивността на Югоизточна Европа покрива следните страни: Румъния, България, Хърватска, Сърбия, Албания, Босна и Херцеговина, Македония, Молдова и Черна гора.