Росен Цветков
Как да спечелим пари като си направим собствена социална мрежа – примери в това отношение не липсват и в САЩ и в Европа, а макар и в по-малки мащаби, вече и у нас. Затова сега ще обърнем внимание на една нова и оригинална идея, която обаче се отличава от всички останали – става дума за Виртландия – Виртуална държава със собствена форма на управление и политически партии, флаг, герб, документи за самоличност, парична единица и дори със свой собствен конкурс за красота. Виртландия има претенциите да е първата в света ИНТЕРНЕТ суверенна държава и да е експеримент за легитимността и устойчивостта на дадена страна без своя земя. „Макар че границите на суверенните държави стават символични в Европа, в други региони на света все повече се оспорва суверенитетът, което води до сепаратизъм, кръвопролития и тероризъм. Тези тенденции водят до сериозно преосмисляне на понятието за самоопределяне в един променящ се свят. За физическо лице, което не е активно в политическия живот, има твърде малко възможности за самоопределяне. Вярваме, че на хората трябва да се предложи по-широк избор. Много хора се чувстват безсилни, когато са несъгласни с действията на правителствата в родните им държави, така че създаването на една страна, където те могат да определят промените и да допринасят за развитието на държавата по смислен начин, ги кара да се чувстват по-добре. Тази идея може да се превърне в движение и в даден момент да въздейства на истинския свят. Виртландия е новият начин за самоопределяне на хората. Тя е демократична и мирна алтернатива“, е разписано в устава на ИНТЕРНЕТ страната.
Всъщност въпреки всички тези фрази създателите й са доста добре икономически ориентирани. Виртландия си е поставила амбициозната цел да започне да се издържа самостоятелно. ИНТЕРНЕТ-държавата е разработила своя икономическа политика, която цели да защити гражданите й от световната икономическа криза. В нея влиза създаването на нови работни места, осигуряване на консултации и обучения, издаването на специални „виртланд карти“, които ще позволяват на виртландците да пазаруват с отстъпки в ИНТЕРНЕТ пространството. Виртландия предлага също възможност на IT компании да се регистрират в нея. По този начин се формира мрежа от фирми, регистрирани в държавата, които ще помогнат за разширяване на професионалните контакти на членовете. Виртландия ще тества услугите на партньори и ще издава сертификат за качество. Идеята е с течение на времето етикетът „произведено във Виртландия“ за он-лайн услугите да се наложи като запазена марка за нещо с изключително високо качество. Държавата вече си има и собствена парична единица.
В края на юли 2009 г. на бял свят се появи „Виртландския жерав“ – първата златна монета в света, пусната от виртуална страна. На лицевата част е изобразен мигриращ жерав, който символизира широките земи и граници на държавата. Същата птица е използвана за да се илюстрира първата пощенска марка на Виртландия. На гърба на монетата е изобразен герба на страната, както и е отбелязано „Злато 999.9“.
Диаметърът на монетата пък е 16.5 милиметра, тя е от 24 карата чисто злато и тежи 3.2 грама. Цената й е 135 щатски долара и отразява текущата цена на златото. Разбира се това не е парична единица, която може да се пусне в обръщение, а има по-скоро колекционерска стойност. Успехът и обаче е безспорен, защото само два месеца след златната, държавата пусна и своята първа сребърна монета.
„Сребърният жерав“ е от най-чиста проба от благородния метал, тежи над 31 грама и е с диаметър 39 милиметра. Може да се поръча он-лайн само за 38 щатски долара от Виртландския официален монетен двор.
Всеки сам може да се досети, че от всички тези дейности се печелят пари и то съвсем не лоши. Стига да имаш добра идея няма нищо по-лесно от това да я реализираш. А, че идеята е добра доказва интересът към Виртландия.
Към 1 ноември жителите на държавата са 850, като голяма част от тях са българи. Населението всъщност се състои от гражданите на Виртландия (т.е регистрираните посетители) и туристите (гостите, които отварят сайта просто от любопитство). Но пък всеки може да кандидатства за придобиване на статут на гражданин. За да се вземе паспорт, е необходимо само да се попълни молба-образец на Wirtland.com.
Документът, който се получава си е съвсем истински при това доста добре защитен. На лицевата страна на пластмасовите карти има сериен номер, лични данни, снимка, подпис на собственика. Паспортът няма срок на годност – а е неограничен. Фотографията и подписът са защитени от няколко нива микротекст и други характеристики за сигурност. На обратната страна е посочен статута на държавата, както и двата официални ИНТЕРНЕТ адреса – www.Wirtland.com и www.Wirtland.net.
И той обаче си има цена. Тя е 12 евро, включително доставка в рамките на ЕС, или 14 евро (или 20 долара) за страни извън общността, които могат да се платят чрез кредитна карта или през PayPal. Наред с това през сайта на компанията могат да се купят най-различни артикули (тениски, шапки, ключодържатели и т.н.), на които са изобразени символите на Виртландия.
Както става ясно, икономическата насоченост е преди всичко. Идеята за подобен тип социална мрежа без съмнение е уникален и времето ще покаже дали тя може да се окаже толкова печеливша, колкото прочутия Facebook или някой друг от немалкото му конкуренти. Но поне засега Виртландия се развива добре. Доказва го непрекъснато растящия брой на жителите й, както и най-различни обяви предлагащи отстъпки за покупка на един или друг вид стока.
За страната
Страната е основана на 14-ти август 2008 г. като обществена инициатива, по време на въоръжения конфликт между Грузия и Русия. Нейни създатели са професор по политически науки, дизайнер и журналист. Професорът – Александър – днес е канцлер на ИНТЕРНЕТ – държавата. Целта обаче е съвсем скоро формата на управление да се промени на парламентарна демокрация.
Виртландия си има говорител – Кристофър Луенго и е представена чрез своя официален сайт
На български може да се използва и най-новият проект на Виртландия WitiFriends, глобално място за срещи на гражданите на уеб-страната и техните приятели. Това е сайт, регистриран във Виртландия, който помага на хората да намерят приятели или специален за тях човек, както и да популяризират Виртландия.