Люба Спасова
Намирането на подходящ екип, който да превърне в реалност всяка идея за собствен бизнес, е колкото лесна, толкова и трудна задача. Без значение дали се търсят един, десет или сто души, подборът на персонал е необходимост, от която никой работодател не може да избяга. Добрата новина е, че той може да не даде и стотинка за това, а лошата – че може да се раздели с цяло състояние. Всичко зависи от целите, които фирмата преследва, от дейностите, които извършва, както и от резултатите, които очаква. И за да нямат предприемачите усещането, че търсят игла в купа сено, пазарът сам е създал достатъчно възможности за подбор на служители.
Безспорно, най-лесният начин за справяне с проблема са обявите за работа, които традиционно се публикуват или в пресата, или в интернет, а не рядко и в двата типа медии. Разграничението не е маловажно, защото двете медии обикновено обслужват различни групи хора. Ако търсите например строители, заварчици, хлебари, продавачи, шивачи, автомонтьори или други представители на традиционни професии, трябва да имате предвид, че те получават информация за свободните работни места главно от вестниците и много рядко този тип служители браузват в глобалната мрежа. За разлика от тях младите компютърни специалисти, брокерите на ценни книжа, банковите служители или маркетинг практиците разчитат предимно на сайтовете, защото и без това прекарват голяма част от деня си онлайн. Разбира се, всяко правило си има изключения, но е добре да се знае, че интернет не винаги е универсалното решение за търсене на персонал.
Независимо дали са печатни или електронни, обявите имат едно основно предимство – могат да бъдат напълно безплатни, а това е изгодно на всички работодатели. На пазара има достатъчно издания, като в. „Позвънете” (разпространяван в София и Варна) и в. „АЛО” (с тираж в Бургас, Пловдив, Стара Загора, Сливен и Ямбол), които публикуват безплатни съобщения след телефонно обаждане. Неудобството при тях е, че тези обяви се задържат на страниците им само за ден, тъй като системното публикуване се заплаща. Подобна е политиката и на останалите вестници с такива секции. Що се отнася до интернет пространството,
сайтовете за безплатни обяви
са стотици и публикуват буквално всичко. Такива са bgobiavi.net, obiavite.eu, dalavera.net, obiavite.info, bezplatniobyavi.com и други. Проблемът е, че приоритетът им съвсем не са предложенията за работа, а търговията и размяната на стоки. Освен това там, където ги има, съобщенията са с големината на sms и не предлагат много информация за работното място. А това затруднява не само работодателите, но и търсещите работа. Със същия успех всеки би могъл да си направи собствено проучване, като разпита тук – там кой е безработен и с какво би искал да се занимава.
В тази ситуация доста по-полезни могат да се окажат взаимоотношенията с учебните заведения, тъй като са чудесна алтернатива на безплатните обяви. Почти всички големи университети в страната днес поддържат кариерни центрове, които информират студентите за подходящи стажове и свободни работни места на пазара. Фирмите получват достъп до
база данни с регистрирани младежи
и техните автобиографии, за да подберат най-подходящите. Тази възможност е от полза за работодателите, които търсят млади и амбициозни служители, за да ги обучат сами. За никого не е тайна, че трудът на студентите е по-евтин от този на специалистите, а когато става дума за стаж или обучение, може да излезе и напълно безплатен.
В случай, че разходите за подбор на персонал не са проблем, едно от добрите решения са онлайн трудовите борси. Най-популярните са JobTiger.bg, karieri.bg, jobs.bg, rabota.bg, Zaplata.bg, bestjobs.bg и други. Разликата е само в цената на услугите (без ДДС) и вида им. Срещу скромната сума от около 300 лв., например, фирмите получават месечен абонамент за базата данни с автобиографиите на регистрираните потребители, търсещи работа и могат сами да подберат хората, които да поканят на интервю. Иначе имат избор между три типа обяви за работа – безплатни, които се показват последни при търсене, стандартни (с етикет “silver”), на които се дава известен приоритет и специални (или т. нар. gold), които винаги се появяват на първо място. Публикуването на обикновени съобщения за период от една седмица струва около 20-25 лв., а тарифата за месец скача между 50 и 70 лева. Цената на специалните обяви за двата периода обикновено е двойно по-висока – около 40-50 лв. за седмица и средно 130 лв. за месец. Сайтовете JobTiger.bg, Zaplata.bg и Jobs.bg предлагат допълнителни VIP съобщения, за които взимат и повече пари. В JobTiger.bg такива са
корпоративните обяви
с цена 450 лв. на месец, тъй като могат да се изработват по поръчка и са с различна визия. В Zaplata.bg тези публикации струват 448 лв. месечно (и 160 лв. седмично) и се показват на мястото на основния банер на сайта, получават лого на първата му страница и се появяват на ротационен принцип в няколко информационни портала. Услугата в Jobs.bg излиза 420 лв., без особени предимства. Публикуването на корпоративно лого на първата страница в сайта се заплаща допълнително и струва 1000 лв. за седмица. Добрата новина е, че почти всички трудови борси предлагат предплатени пакети с отстъпки, които в зависимост от броя публикации стигат и до 60 процента. Любопитното е, че
същата услуга работодателите могат да получат и от онлайн трудовата борса на Агенцията по заетостта,
при това без да дадат и стотинка. Достатъчно е само да се регистрират в сайта и си осигуряват безплатен достъп до профилите на всички лица, регистрирани в бюрата по труда и в интернет борсата. Позволено им е също да публикуват собствени обяви за работа. Става дума за по-удобния аналог на бюрата по труда в страната, чиято дейност и без това се свежда само до регистриране на безработни и предоставяне на информация и връзка с тях на бизнеса. Услугата е напълно безплатна, защото Агенцията по заетостта е на държавна издръжка.