Министерският съвет прие предложения за изменения и допълнения на Закона за данък върху добавената стойност, свърани с необходимостта от хармонизация на данъчното ни законодателство с изискванията на европейските директиви и решения на Съда на ЕО в областта на косвеното облагане.
В законопроекта се изменят основните правила, приложими към определяне мястото на изпълнение на доставката на услуги. В сега действащия закон има едно основно правило – мястото на доставка на услуги е там, където е установен доставчикът. С новите изменения мястото на доставката на услуги ще зависи от статута на клиента. Когато услугите се предоставят на данъчно задължено лице, действащо като такова, мястото на доставката на тези услуги ще бъде там, където клиентът е установил своята стопанска дейност. Когато услугите се доставят на данъчно незадължено лице, се запазва старото правило – мястото на доставката остава там, където доставчикът е установил своята стопанска дейност. За част от доставките на услуги се запазва принципът мястото на данъчно облагане да е там, където се извършва фактическото потребление.
Въвежда се ново понятие „услуга по краткосрочно отдаване под наем на превозни средства”. Мястото на изпълнение в този случай ще е там, където превозните средства фактически се предоставят на получателя по услугата.
Предвидено е в случаите на доставки с непрекъснато изпълнение с продължителност за период по-дълъг от една година, за които не е налице дължимост на плащане за период по-дълъг от една година, данъчното събитие да настъпва в края на всяка календарна година. Промяната се налага поради изискването на Директива 2008/117/ЕО на Съвета.
Направени са следните промени според изискванията на Директива 2006/112/ ЕС: обхватът на освободените доставки (от освободените доставки е изключено процесуалното представителство, с което се осъществява правото на защита на физически лица в досъдебни, съдебни, административни и арбитражни производства); нулевата ставка, свързана с международен транспорт ще се прилага само по отношение на плавателни средства в открито море и за въздухоплавателни средства, използвани от авиационен оператор, извършващ предимно международни рейсове; отменя се „име и фамилия на съставителя” при задължителните реквизити във фактурите.
Направени са промени относно лицата, прилагащи специален ред на облагане на маржа на цената. Премахнати са ограниченията за правото на данъчен кредит за получени доставки от дилър, които той използва за осъществяване на продажбата на стоки втора употреба. При продажба на стоки по общия ред на закона от дилър данъчната основа ще се формира по общия ред. Промените са във връзка с писмо на Европейската комисия за несъответствия на текстове в закона с Директива 2006/112/ ЕС.
Направени са промени по отношение на срока за упражняване правото на приспадане на данъчен кредит. Срокът от тримесечен е променен на 12-месечен. С предложението ще се спази принципа на ефективност, като с предложения срок няма да се затруднява упражняването на правото на приспадане на данъчен кредит.
Предвижда се данъчната основа по доставка при условията на бартер да бъде пазарната цена за всяка една от получаваната стока или услуга.
Други промени се отнасят за дерегистрацията на лица по инициатива на приходната администрация. Предвижда се когато в един и същ данъчен период лицето бъде дерегстрирано и се регистрира отново доброволно, да се подава само една справка декларация за периода.
Предприети са промени, които са свързани с борбата с данъчните измами. Лицата, които се регистрират по закона, ще декларират електронен адрес за кореспонденция с приходната администрация.
Органите по приходите ще могат да отказват или прекратяват регистрация по закона на лица, които имат публични задължения, събирани от Националната агенция за приходите. До сега мярката се прилагаше само по отношение на данъчни задължения. С направеното изменение органът по приходите ще може да отказва или прекратява регистрация и при неспазване на задължението за внасяне на задължителни осигурителни вноски. Друга промяна е свързана с правото на избор на приходната администрация „да може да отказва” регистрацията или прекратяването на регистрацията при особени случаи. Новата редакция няма да дава възможност на лицата умишлено да се поставят извън обхвата на ЗДДС и на практика да извършват облагаеми доставки без да начисляват данък за тях.
Относно получател по облагаема доставка, отговорен за дължимостта и невнасянето на данък от друго регистрирано лице, са отменени разпоредбите определящи поредност на лицата, от които следва да се търси отговорността за данъка. За всяко едно от тези лица ще е налице основание за реализиране на отговорност. Тази отговорност следва да има характер на солидарна и да може да се реализира по отношение на което и да е лице по избор на кредитора – фиска.
Във връзка с мерките за борба със сивата икономика ще се изгради дистанционна връзка между Националната агенция за приходите и фискалните касови устройства, използвани от лицата.
За намаляване на административната тежест при изпълняване на дейността и задълженията на институциите на ЕО в Република България е направена промяна по отношение документите, необходими за доказване на нулева ставка от доставчика, за доставка на стока или услуга с място на изпълнение на територията на страната.