До момента са изпълнени 135 мерки от плана за намаляване на административната тежест. Това каза министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. По неговите думи изпълнените мерки до момента осигуряват намаление на административната тежест с 15%. Правителството работи по план в тази посока, според който тежестта за бизнеса трябва да се съкрати с 20% до 2012 г.

Министър Трайков открои приетите промени в закона за ограничаване на административното регулиране като един от основните лостове за подобряване на бизнес средата. Измененията предвиждат мълчаливо съгласие за всички дейности, които подлежат на регистрационен режим. Досега използването на принципа на мълчаливото съгласие беше ограничено от множество изключения в различни закони.

Според други промени в закона административните такси ще бъдат съобразени с разходите за предоставяне на услугите. Това ще доведе до намаляване на таксите за онези услуги, които досега са били натоварени с разходи, несвързани с конкретната дейност. До шест месеца от влизането на закона в сила, МИЕТ и МФ трябва да изработят съвместно методика за определяне разходоориентиран размер на таксите. След това всяко министерство ще изготви своя методология, която отчита спецификата на дейностите по режимите, за които събира такси.

По думите на министър Трайков ефектът от въвеждането на разходоориентиран размер на таксите се изразява в допълнително намаляване на регулаторната тежест с още 10-12 %. За отстраняване на нередности или при предоставяне на допълнителна информация такси няма да се събират, е записано още в закона.

Новите текстове въвеждат забрана приходите от такси да се използват за бонуси за стимулиране на чиновниците. Събраните суми ще могат да се използват само за покриване разходите на ведомството за предоставяне на услугата и повишаване на качеството на услугата.  Според друга промяна в закона всички административни органи, които издават лицензи и извършват регистрация, трябва да създадат и поддържат обособени раздели към публичните регистри с информация за движението на постъпилите преписки и вида на подадените документи. Тази информация ще бъде достъпна безплатно, а длъжностните лица, които не водят регистри, ще подлежат на административно-наказателна отговорност. Промените в закона са поредната стъпка за подобряване на бизнес средата чрез намаляване на регулаторната и административната тежест.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *