За годините на съществуване на телевизията изключителна мощност и популярност придоби рекламата по нея. Родината на телевизионната реклама е САЩ, където през 40-те години на миналия век се пуска първата реклама по телевизията. В наши дни именно американците създават най-популярните и скъпоструващи рекламни видеоклипове. В САЩ се използват и най-добрите съвременни технически средства за създаване на реклама.
Разбира се, ние не сме в САЩ, но със сигурност сме се поучили от опита им. Нека поговорим за ползите от телевизионната реклама за вашия бизнес и обърнем внимание на най-интересните и полезни моменти в рекламирането на малкия екран.
Място в телевизионен рекламен блок
Рекламодателят купува място в рекламен блок, който се излъчва в рекламната пауза по време на програма или между две програми. В течение на закупеното време (10, 15, 20, 30 и в редки случаи и по-голяма продължителност) се излъчва рекламен видеоклип, предоставен на рекламодателя. Броят на показванията, както и мястото на видеото в рекламния блок (начало, среда, край) се съгласува от страните в процеса на подписване на договора за покупко-продажба на телевизионно рекламно време.
Особености на телевизията като канал за разпространение на реклами
Планирането и провеждането на рекламни телевизионни кампании изисква от рекламодателя да познава някои важни особености на телевизията, встъпваща в качеството си на рекламен носител. Сред най-важните от тях можем да отбележим следните:
– Тотален обхват. Телевизията осигурява максимално възможен обхват на аудиторията. Постига се следният ефект:
– когато една компания пуска рекламата си на различни телевизионни канали и в различни часове на деня, голяма част от целевата публика ще попадне на рекламния видеоклип на компанията по едно или друго време.
– Художествено въздействие. Телевизията притежава възможност за постигане на максимален емоционален контакт със зрителите. Съчетаването на движение, текст и музика във всеки телевизионен продукт, в това число и рекламния, може да окаже мощно въздействие на зрителя. Сред останалите медии в творческо отношение телевизията се намира най-близо до киноизкуството. Създателите на телевизионни реклами за различни брандове и компании използват значителен арсенал от художествени прийоми и средства, даващи възможност за множество различни съчетания на образи и постигането на високо ниво на съпричастност от страна на зрителя спрямо това, което се случва на малкия екран.
Създаване и изработка на телевизионна реклама
Рекламата може да бъде създавана в най-разнообразни формати. Форматът, в който да бъде създаден рекламния видеоклип се определя от нуждите на рекламата и целите, които трябва да се постигнат. За да се определи формата (дали да е заснет клип, видео анимация или комбинация от двете), на първо място трябва изключително точно да се определи целевата (таргет) група, която се стремим да ангажираме с този клип.
Процесът на създаване и изработка на заснета телевизионна реклама се състои от следните етапи:
1. Определяне на стратегия. Въз основа на всички резултати от проведени маркетингови изследвания, а също така и следвайки своя собствена рекламна стратегия, креативната група определя основната стратегия на бъдещия телевизионен сюжет. Основните точки, върху които трябва се разсъждава са върху какво точно ще бъде насочено рекламното въздействие, постигането на каква реакция от страна на аудиторията се търси и т. н.;
2. Изработка на главна идея. Главната идея представлява глобален прийом (художествен, технически, сюжетен), с помощта на който основните стратегически задачи на телевизионния видеоклип като съставна част на рекламната кампания могат да бъдат решени най-ефективно;
3. Разработка на сценарен план. След като се вземе решение каква точно ще бъде основната идея, се разработва общ сценарен план относно бъдещата телевизионна реклама. Сценарният план представлява сам по себе си основа на сценарий: в него се определят основните ключови точки на сюжета – с какво ще започне тв рекламата, по какъв начин ще завърши и какво може или не може да се случи в средата;
4. Написване на сценарий, създаване на сториборд. Сценарият на телевизионната реклама се разработва в няколко различни варианти, които по правило се придружават от сториборд – малки схематични рисунки, показващи общото съдържание на кадъра във всеки един епизод. Посредством сториборда всички елементи на сценария стават по-нагледни, което позволява с голяма точност в сценария да се внесат допълнения при необходимост.
5. Организиране на професионален снимачен екип. Почти никоя от големите рекламни агенции не разполага с постоянно действащ производствено-снимачен екип. В почти 100% от проектите за изработка на видео реклама, рекламната агенция наема външна продуцентска компания, която да заснеме и реализира измислената концепция. Рекламните агенции си сътрудничат със снимачни студия или с отделни независими продуценти. Организирането на снимачна група предполага избирането на режисьор, оператор, актьори, определянето на система за финансиране и график за изпълнение на работата и много др.;
6. Подготвителен период. Подготовката за снимките представлява сам по себе си сложен и понякога доста дълъг процес. Той се състои от създаването на режисьорски план на снимките по отделни епизоди, избор на локация на снимките, подготовка на декори, кастинг за избор на изпълнители на главните роли и масовка, тестови снимки, работа над стила, костюмите и др.;
7. Снимачен период. Заснемането на телевизионния видеоклип се случва непосредствено на снимачната площадка, в резултат на което се натрупва необходимия за създаването на рекламата снимачен материал;
8. Видео монтаж и озвучаване. В процеса на снимките всеки епизод се заснема по няколко пъти, правят му се различни дубли. По този начин при монтажа на рекламното видео режисьорът получава възможност да подбере най-добрите кадри, след което монтажистът да ги съедини последователно в съответствие с монтажния лист, подготвен от режисьора. След озвучаването, състоящо се от записа на текста и музиката и тяхното съединяване (синхронизирането на видео и аудио каналите), рекламният видеоклип се представя на клиента (рекламодателя) за одобрение.
Различните роли на рекламата
Рекламата определя нашето съществуване не само в сферата на потреблението. Всъщност тя е много по-всеобхватна, тъй като освен стоки и услуги се рекламира и самият начин на живот. Талантливо изработената реклама може да убеди човек, че за да изпита пълнотата на битието си, той трябва да пие бира или да пуши определена марка цигари, да спортува или да прави дълги и скъпи пътувания. Но рекламата може да му предложи и да бъде самият себе си, да вярва в по-доброто бъдеще, да се среща с приятели, да се наслаждава на семейното щастие, да не се разстройва заради дреболии, да гледа по-спокойно на нещата.
Телевизионната реклама играе образователна, психологическа и естетическа роля. ТВ рекламата формира определени потребности у хората, дава им нови знания и нов опит. Телевизионната реклама има активно участие във формирането на системата за оценка на човек на окръжаващата го среда и изграждането на собствената му самооценка. Рекламните послания възпитават добрия вкус на аудиторията, което от своя страна е от изключителна полза за развитието на всеки един бизнес.
Изключителен интерес предизвиква начинът, по който рекламата прониква в съзнанието на потребителя и с какви средства го убеждава да направи своя избор. Важна мотивационна роля изпълнява текстът на тв рекламата, който подбужда субекта да реализира своите желания като предприеме съответните действия.
Основна цел на телевизионната реклама е привличането на внимание и запаметяването, което се постига до голяма степен благодарение на многобройните разнообразни повторения и оригиналната форма на представяне на материала. В резултат на това аудиторията запомня не само същността на рекламното предложение, но и формата, посредством която това предложение се изразява: лексиконът на съвременния човек на практика е препълнен от рекламни фрази.
Телевизионната реклама се стреми към това да покаже възможно най-голяма достоверност. В нея е заложен т. нар. „код на реализъм“. Към създаването му се отнасят следните елементи:
– в рекламното видео участват неизвестни актьори;
– някои от изпълнителите може и въобще да не са професионални актьори;
– актьорите имитират „естествено поведение“;
– привлекателността на персонажите се гради не на отработена дикция, жестове и пози, а на емоционалното въздействие;
– действието се развива в най-обикновена обстановка, а героите са облечени семпло.
Много интересно средство за убеждаване на потребителя, че той има нужда от определен продукт е хиперболизацията. В началото си рекламният видеоклип стартира със съобщение за някаква страшна заплаха. Колкото по-голяма е угрозата, толкова по-благоприятно ще бъде възприето от потребителя средството, което ще му помогне да я избегне.
Ползата за бизнеса от телевизионната реклама
Рекламата е основният двигател на търговията. Когато говорим за реклама, ние имаме впредвид всяка една информация, която може да послужи за по-успешното реализиране на стоките и услугите на дадена компания на пазара. В наши дни съществува огромен брой компании, които се занимават с производството и предлагането на едни и същи стоки и услуги. Именно затова и телевизионната реклама се ползва с такава изключителна популярност – единствено благодарение на нея може да се привлече вниманието на потенциалните потребители и да им се въздейства така, че те да се възползват от конкретни продукти и услуги.
Телевизионната реклама обаче не си поставя за цел просто да привлече вниманието на потенциалните потребители и да ги накара да купуват, но и се стреми да формира позитивно отношение към самата компания, която предлага конкретните стоки и услуги.
Въпреки безспорните успехи на онлайн рекламата, най-ефективна в дадения момент си остава тв рекламата, която има редица неоспорими преимущества:
– възможност за обхващането на многобройна аудитория;
– визуално демонстриране на най-различни стоки и услуги;
– създаване на уникални сюжети и ярки образи;
– висока ефективност относно увеличаването на продажбите и създаването на положителен образ на компанията;
– с голяма степен на въздействие върху емоциите и чувствата на потребителя.
Телевизионната реклама притежава най-голяма убедителност сред всички останали видове реклама. Това се обяснява с факта, че рекламният видеоклип влияе на зрението и слуха на потребителя едновременно. Звукът, текстът, емоционалната игра на актьорите, движението, специалните ефекти – всичко това най-напред привлича вниманието на потребителите, след което трайно се запечатва в съзнанието им.
Ползата от тв реклама за всяка една компания е очевидна – целевата аудитория бързо и лесно получава цялата необходима информация и съвсем нагледна представа какво точно ще спечели, ако даде парите си за даден продукт. Ползата не е единствено за компаниите, в което се крие и най-голямото предимство на телевизионната реклама. Всъщност тя е от още по-голяма полза за потребителите, които се запознават с най-новите и съвременни продукти, представени на пазара, и съответно имат възможност да се сдобият с тях и да улеснят живота си.