Търговският мегапортал все още не е много популярна концепция в България, но е вече дългогогодишна иновация в онлайн бизнеса на Запад и в Азия. Най-просто казано това е уебсайт, на който се прави онлайн търговия и реклама. Такива мегапортали са Alibaba, eBay, Amazon, Costco и др. Това, в което те са най-добри, е да свързват продуктите/услугите на фирми с потребители. Затова фирмите масово се регистрират на тях, независимо дали имат собствен уебсайт, или не. С търговските мегапортали те развиват максимално своята бизнес дейност в Интернет и привличат много повече клиенти.
Регистрирайки се на мегапортала, фирмите (или частните лица) получават функционално, представително интернет пространство, което е леснодостъпно за потребителя, както чрез Google, така и на самия мегапортал. То е функционално, защото се управлява бързо за поддържане на актуална фирмена визия, продукти и услуги. Представително е, защото показва бизнеса в пълния му блясък – потребителят лесно се ориентира за това, което търси, тъй като получава подредена, пълна информация от уебсайта. Освен това големите търговски мегапортали предлагат и гаранция, че фирмата е сигурна и това допринася потребителите да й се доверят и да се свързват с нея. За разлика от онлайн каталозите и сайтовете за обяви и оферти, на търговските мегапортали фирмите имат оптимизирана, ясна визия, която помага на потребителите да правят бизнес с тях буквално с един клик. Мегапорталът дава индикатори за различните фирми, дали са верифицирани или не, колко осъществени поръчки имат, какви са отзивите за тях и още. Всичко това улеснява връзката между клиента и бизнеса, а и между бизнеса и бизнеса.
Резултатите от анкета, проведена с 349 български фирми показва, че и тези които притежават собствен уебсайт също намират необходимост в търговските мегапортали, защото те са най-големият проводник на онлайн търговия. Също така стана ясно, че разходите за участие в един търговски мегапортал са несравнимо по-ниски от разходите за създаването, оптимизирането и поддържането на личен уебсайт. Според анализ на Bloomberg от 2013 г. онлайн търговията занапред ще заема все по-голям дял от приходите на компаниите и частните търговци. В същото време търговските мегапортали се утвърждават като все по-доходоносни и полезни на бизнеса за директни сделки и рекламиране на фирмата като бранд. Те са удобни бизнес-до-бизнес и бизнес-до-клиент платформи и добринасят както за международната, така и за местната търговия.
В България се оказва, че все още няма търговски портал, който да дава тази функционалност, визия и гаранции, както за бизнеса, така и за потребителите. Според управителя на бизнес платформата Duplex Емил Петков, тепърва ще се налагат търговски мегапортали, които ще отменят все по-неефективните бизнес каталози и сайтове за обяви и оферти. „В България има необходимост от един такъв търговски мегапортал, който да улесни връзката между бизнеса и клиентите по Интернет – както за България, така и за Балканите. Трудно е да се създаде, тъй като изисква много голям ресурс, но смятам, че сме на прав път и скоро ще успеем да въведем първия иновативен рекламно-търговски мегасайт“, сподели г-н Петков. „Като че ли в България фирмите, които промотират интернет търговията и онлайн бизнеса са повече от потребителите, които имат реално удовлетворение, продавайки и купувайки чрез Интернет. Може би причината затова е липсата на сериозен търговски сайт, който да защитава интереса на потребителите и фирмите. Предстои тепърва да се види как ще се подреди мозайката на онлайн бизнеса, който освен големи възможности има и големи нужди“, коментира още той.