Един от парадоксите в развитието на куриерските услуги  през последните години е, че приходите от такава  дейност се увеличиха, въпреки възхода на електронната  поща, която обезсмисли изпращането на чиста информация  на хартия. Въпреки това именно интернет спомогна  куриерските услуги да се развиват с бързи темпове,  поради ръста при електронната търговия и много по- бързата глобализация на икономиката. В резултат на  това обемът на приходите от такива услуги в национален  мащаб се увеличава ежегодно, а в добавка у нас пазарът  на универсални пощенски услуги се определя като слабо  конкурентен. Какво по-хубаво за навлизането на нови  играчи в сектора? Още повече, че предлагането на  различни нови услуги с добавена стойност дава  възможност за запазване и увеличаване на оборотите на  фирмите от бранша, въпреки кризата. Нови възможности  има например в сфери като плащането на битови сметки  за ток, вода, парно, стационарни и мобилни телефони,  данъци, интернет и др.

Ако имате желание да стартирате подобна дейност, но  осъзнавате, че изграждането на национална куриерска  мрежа и лицензирането от държавата е скъпо начинание,  бихте могли да се присъедините към някоя вече  съществуваща марка. Чудесна възможност предлага

франчайзинг програмата на T –POST

– мрежа от пощенски станции на територията на  България. Собственикът на търговската марка T–POST –  Тип Топ Куриер АД – е първият лицензиран за  предоставяне на услуги, включени в обхвата на  универсалната пощенска услуга частен пощенски оператор  с лицензия номер №1-002 издадена на 21.09.2006 г. Към  момента веригата с марка T – POST включва над 60  пощенски станции в 51 населени места.

Компанията е една от първите куриерски фирми, които  оперират на българския пазар с 15 годишен опит в  доставката на куриерски пратки. Дружеството разполага  със собствена логистична мрежа за транспортиране на  пратки и товари до всяко населено място в страната.  Особено внимание се отделя на внедряването на  съвременни информационни технологии за извършване  услугите, по уникална за страната, заявена за  патентоване, технология. Тип – Топ Куриер АД има  въведена система за управление на качеството за  универсалната и неуниверсалните пощенска услуга ISO  9001:2008. Сред

предимствата на компанията

са също индивидуална лицензия за извършване на  пощенски парични преводи, възможност за електронно  насочване и проследяване на всяка пратка, както и 100%  собствени транспортни средства, офиси и хъб. Тип Топ  Куриер доставя над 25 000 пратки всеки ден и  осъществява 100% покритие на територията на страната  до 48 часа. Компанията може да се похвали и с над 7  000 000 разпространени рекламни материалa всеки месец.  Тип Топ Куриер АД е регистрирано през 1996 г.  Активната франчайзингова кампания на куриерската фирма  стартира в началото на 2010 г. Решението за това е  продиктувано от регулаторната рамка в страната и  монопола на Държавните пощи, върху кореспондентските  пратки до 50 гр. до

31 декември 2010 г., като от 1 януари 2011 г.  пощенската мрежа на Т-Post вече има възможност да се  развива на либерализиран пощенски пазар, като  равноправен конкурент на

държавната поща. Към настоящия момент броят на  франчайз офисите на компанията в страната е 54.

Каква дейност могат да развиват франчайз партньорите?

Ставайки част от Първата частна пощенска мрежа като  франчайзер предприемачите могат да продават пълната  гама от предлаганите от дружеството услуги. Тя включва  пощенски пратки (кореспондентски пратки, препоръчани  пратки, препоръчани пратки с известие за доставяне),  пощенски колети, куриерски услуги (пратки за страната  със или без наложен платеж, обявена

стойност, плащане при получателя или трета страна със  срок на доставка на следващ

работен ден, изпращане на международни куриерски  пратки, както и бързи градски куриерски услуги в  рамките на населеното място). Други възможности пред  франчайзополучателите са платежните услуги,  включително изпращане и получаване на пари за страната  и чужбина, плащане на битови сметки към почти всички  основни и регионални доставчици на услуги, превод по  банкови сметки и др. Сред допълнителните дейности,  които могат да се извършват под марката T-Post, са  абонамент за печатни издания, продажба на стоки и  консумативи, заплащане на Екотакса, както и приемане  на заявки за безадресно разпространение на рекламни  материали по пощенски кутии.

Първоначалната такса

за стартиране на франчайз бизнес към куриерската  верига е едва 1500 лв. Изисква се и депозит от 1000  лв, който се актуализира в зависимост от оборота.  Хубава новина за франчайзополучателите е, че няма  месечни такси. Допълнителната инвестиция в старта на  бизнеса включва офис помещение на приземно ниво с  минимална площ от 20 кв.м., на атрактивно място с  пътникопоток и възможност за инсталиране на рекламна  табела. Желателно е до него да има възможност за  спиране на товарни автомобили. От Тип Топ Куриер  изискват всяко работно място задължително да е  оборудвано с компютър, метрологично заверена  електронна везна, лазерен принтер и баркодчетец.  Помещението отвътре трябва да е боядисано в тъмно жълт  цвят (боята се предоставя безплатно) и

с подходящо вътрешно обзавеждане цвят „махагон”.  Франчайзодателят осигурява възможност за получаване на  мебелировката под наем или на изплащане. Необходимият  софтуер за извършването на услугите се предоставя за  ползване безплатно. Друго условие е наличието на  интернет връзка със статичен IP адрес. Ако се събират  пратки от адреси на клиенти, франчайз партньорът  трябва да има автомобил, брандиран с логото на Т –  Post.

Какво ще спечелите от партньорството?

Очакваният оборот и печалбата на франчайзополучателя  зависят от уменията му да привлича клиенти и  потребители на услугите. Ориентировъчни параметри за  малко населено място са между 1000 и 5000 лв. месечен  оборот. По оценка на франчайзодателя, срокът на  възвръщане на инвестицията е максимум една година.  Франчайзът се предлага за всяко населено място в  страната, където няма открит такъв обект. Важно е  обаче офисът да бъде на удобно за потребителите място  и с подходящ външен вид, одобрен от Тип-Топ Куриер АД,  посочват представители на фирмата.

Ексклузивитет

Когато разкрие офис в даден район на града,  франчайзополучател получава ексклузивитет за  съответната територия, който се изчерпва с това, че в  района няма да се предоставя франчайз на друг  франчайзополучател без съгласието на първия. Това  обаче не означава, че франчайзополучател на друг район  не може да сключи договор и да обслужва клиенти с  офиси на територията на въпросния обект. Срокът на  договора е три години, като подновяването му се  извършва три месеца преди изтичането му при съгласие  на двете страни.

Как изглежда перфектният франчайзополучател?

Той трябва да разполага с помещение на комуникативно и  достъпно място, а като предимство се счита да има опит  в ползването или предоставянето на пощенски и  куриерски услуги. Дейността може да се съчетава и с  други търговски дейности или с предоставяне на други  услуги, но в този случай, трябва да има обособено  работно място за предоставяне на услугите на Т – Post.  „Лицата прадоставящи услугите на първия частен  пощенски оператор трябва да са с чувство за  отговорност, комуникативни, усмихнати и любезни“ –  обясняват от компанията. Като част от партньорството  един или няколко служителя на франчайзополучателя ще  преминат задължително обучение в най-близкия  регионален център на Т – Рost, каквито има в градовете  София, Благоевград, Враца, Пловдив, Плевен, Бургас и Варна. Обучението е безплатно, но разходите  за транспорт, нощувки и командировъчни са за сметка на франчайзополучателя.  Обучението е със срок от 5 до 10 дни и завършва с изпит.

Рекламна подкрепа

При стартиране на бизнеса франчайзодателят предоставя  безплатно рекламна табела, съобразена с външния вид на  помещението, вътрешни информационни и указателни  табели, лицензи и сертификати. Обектът се включва в  другите рекламни материали и инициативи на компанията.  Отпечатването на визитки е за сметка на  франчайзополучателя. Предимство е, че пощенските  станции на Т – Post в цялата страна са свързани в  единна компютърна мрежа и екипът на фирмата знае в  реално време всичко за пратките, които доставя и така  може да следи и управлява всички процеси.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *