Александър Александров
Ако сте създали наскоро Интернет медия или портален сайт от който смятате да печелите, вие сте един от стотиците българи, направили това през последната година. Броят на новинарските и специализирани сайтове, комерсиалните блогове и различни други онлайн медийни проекти се увеличава в пъти всеки месец. Много от тях вече имат собствен облик, рапознаваеми са и постепенно сформират общности около своите сайтове. Единственият въпрос, който продължава да стои с пълна сила пред тези предприемачи от нов тип, е „Къде са парите?“ А това със сигурност е
най-важния въпрос
за всяко бизнес начинание. Проблемът е, че ако преди година – две рекламодателите се чудеха в какво по-интересно начинание да вложат своите маркетингови бюджети и възприемаха оптимистично всякакви нови възможности, то днес на мнозина им се струва, че „рекламодател“ е по-скоро име на птица, вписана в книгата на видовете, застрашени от изчезване.
В интерес на истината, стартирането на Интернет бизнес поне в дългосрочен план е по-скоро успешен ход, тъй като кризата няма да продължава вечно, а рекламата се премества бавно, но сигурно в мрежата. И ако днес рекламните и медийни агенции гледат все още със скептицизъм към онлайн възможностите да популяризират своите клиенти, то след пет години едва ли ще е така. Освен това практиката показва, че ако успеете да привлечете сериозна
общност около вашия сайт,
дори и да не печелите регулярни приходи от това, вероятността след няколко години да го продадете за пет или шестцифрена сума, не е никак малка. Последният пример за това беше продажбата на портала BGMAMA, която според някои медии е била на стойност 700 000 лв. При това в края на миналата година, когато кризата отдавна беше се превърнала в сериозен фактор и у нас.
Ако в дългосрочен план възможностите да капитализирате труда си, вложен във вашия Интернет проект не са никак малко, обаче в краткосрочен такива почти няма. Затова не е чудно, че все повече Интернет предприемачи залагат на една относително нова концепция за монетизиране на съдържание и услуги в мрежата: микроразплащанията по SMS. Тя е изключително проста и би могла да се приложи при много различни типове уеб бизнес. Става въпрос за предоставяне на възможност на потребителя да заплати много малка сума (най-често от порядъка на стотинки или 1 лев.), за да получи
достъп до конкретна статия
или друга информация. Изпращането на кратки текстови съобщения е едно от най-популярните средства за комуникация в наши дни и е достъпно на практика до всеки потребител. Това прави SMS съобщенията с добавена стойност мощно средство, което дава на доставчиците на съдържание, приложения и услуги множество нови възможности да получат възвръщаемост от своята работа. Тази технология е най-подходяща за заплащане на достъп до сайтове, закупуване на виртуални предмети и виртуална валута за онлайн игри, информация за валутни курсове, за борсови котировки и др. Подобни разплащания са подходящи за суми не по-големи от 5 лв. Важно е да се знае, че мобилните оператори вземат голяма част от всяко SMS плащане (40% – 50% в зависимост от държавата и тарифата на SMS-а).
Какви са предимствата?
Системите за микроразплащания по SMS имат две ключови преимущества. Първо, те позволяват на потребителите да заплатят малка сума (която обикновено не би ги притеснила финансово), при това – за точно определено съдържание, което ги интересува. За сравнение при сайтовете с абонаментен достъп клиентите заплащат някаква фиксирана месечна сума, за да могат да четат всички статии, без значение дали ги интересуват 100 материала, или например само два. А и без да знаят какви точно ще са темите, които ще се появят през следващия месец.
Второто голямо предимство е лекотата. Повечето варианти за плащане чрез абонамент предполагат потребителят да има или банкова сметка, или например да се разходи до офиса на фирмата, за да плати на място. И така всеки месец. Напротив – използвайки SMS микроразплащания, той трябва
само да изпрати едно кратко съобщение
на номер на Мобилтел, Глобул или Виваком, след което може да получи парола за прочитане на статията. А както всички знаем, лекотата е най-добрият начин да привлечем и задържим един потребител и понякога този фактор е дори по-важен от цената на услугата. Има обаче и нещо още по-важно – микроразплащанията по SMS представляват това, което в продажбите се нарича „да пъхнеш продукта в джоба на клиента“. Т.е. потребителите получават възможност да заплатят за определена интересуваща ги статия, точно в момента, когато тя е пред тях, прочели са заглавието и кратко резюме и трябва само да изпратят едно кратко съобщение от своя телефон, за да получат достъп до цялото съдържание. Мотивацията да го направят е много по-голяма, отколкото ако трябва просто да се абонират за едномесечен достъп до някакъв сайт, без да знаят точно какво получават. Моментът
когато един клиент е заинтригуван
и иска да си купи нещо, е ключов за продажбите, а микроразплащанията по SMS позволяват той да бъде използван всеки път по съвсем естествен начин. Съществуват много форми на електронни микроразплащания, но тези чрез кратки съобщения са най-лесни за използване, достъпни са за всеки потребител с мобилен телефон и не на последно място – при тях заплащането става чрез инфраструктурата на клетъчните оператори, без необходимост от банкова сметка или друг разплащателен акаунт. Всичко се включва в месечната сметка за мобилни услуги на потребителя.
У нас двете най-популярни компании за SMS микроразплащания са Mobio и Fortumo, а според мнозина, те са и най-бързо развиващите се играчи на този нов пазар.
Mobio.bg
представлява система за SMS разплащания и създаване на интерактивни SMS приложения, специално разработена за собственици на уеб-сайтове, които се интересуват от този начин на монетизиране на труда си. „Главната ни цел е да ви предложим лесно и бързо решение, чрез което да трансформирате генерирания от вашия сайт трафик в реални доходи. При разработката на нашите услуги сме водени от изискванията на клиентите и се стремим да предложим не просто услуги, а решения. Смятаме, че най-ценният актив на компанията са нашите доволни клиенти и във всяко наше начинание се стремим да отговорим на високите очаквания на настоящи и бъдещи клиенти. Обичаме клиентите да споделят с нас както нашите недостатъци, така и техните идеи за подобряване на услугите“ – посочват от компанията. Екипът започва да работи по системата през 2005 г., а през август 2006 г. стартира услугата за микроразплащания. Днес Mobio.bg предлага SMS плащания за България, Македония, Румъния, Германия и Полша. Компанията не изисква инсталационни или месечни такси за подръжка.
„Стартът не беше лесен.
На пазара вече работеше конкурентна система за SMS микроразплащания, изборът на име не беше особено сполучлив (по-късно променихме името), а уеб-мастърите подхождаха с недоверие към този нов вид електронни разплащания. Въпреки това, в процеса на работа не спирахме да развиваме услугите, които предлагаме. Бързо се научихме, че отзивчивостта към идеите и проблемите на потребителите и коректното отношение са едни от най-важните предимства, които притежаваме“ – се посочва в постинг на блога на Mobio.bg, по случай рождения ден на компанията, на 2 август.
Другият ключов играч в сегмента на SMS микроразплащанията е
Fortumo
– международен портал за създаване на SMS – услуги. Сайтът принадлежи на Fortumo Ltd., която е дъщерна компания на Mobi Solutions Ltd – водещият доставчик на мобилни услуги с добавена стойност в прибалтийските държави. „Ние вярваме, че създаването на мобилни услуги трябва да е лесно и безплатно. По този начин, ще имате повече време и ресурси да промотирате и подобрите вашия бизнес“ – посочват от компанията, която позволява на всеки, от студенти и хора, работещи от вкъщи, до уеб предприемачи, да създаде своя собствена SMS услуга бързо и да започне да реализира приходи. Предлаганите от Fortumo услуги имат серия развити елементи и конкурентоспособно разпределяне на прихода, което ги прави добър избор за мобилни услуги с голямо покритие. Неотдавна порталът стартира дейност в Източна Европа, включително България, Румъния и Сърбия. „Fortumo позволява на всеки да създаде своя собствена SMS услуга за 5 минути без да е нужно да има каквито и да е технически умения“ – казва Райн Ранну, главен изпълнителен директор на компанията – „Създаването на мобилна услуга не трябва да е по-трудно от това да си направиш блог.“
Типичните потребители на Fortumo са както притежатели на уеб – страници и портали, така и радио станции, местни вестници и рекламни агенции, а и обикновени
хора, които имат добри идеи.
До момента, повече от 25 000 души са създали над 65 000 печеливши SMS-услуги в 19 държави. Днес компанията развива дейност в България, Румъния, Сърбия, Китай, Финландия, Швеция, Дания, Норвегия, Естония, Латвия и Литва. „Намираме България за важен пазарен елемент за нас в региона, поради добре развития й мобилен пазар и постоянните икономически тенденции“ – казва Бранимир Парашкевов, Маркетинг мениджър на Fortumo за страната ни. Според представителите на фирмата, едно от ключовите предимства на системата е, че потребителите могат да създават SMS-услуги без да имат технически познания. „SMS-инфо, SMS-кампания, SMS-чат, „pay for video“ услугите са насочени точно към тези хора, докато Premium SMS-свързаност позволява на опитните сървис провайдери да печелят от повече държави, гъвкав потребителски интерфейс и конкурентно разпределение на приходите“ – добавят от Fortumo. А фактът, че наскро фирмата стартира дейност и в Западна Европа (за сега във Франция, Испания и Португалия), показва, че и потребителите са съгласни с това мнение.
Технологиите за разплащания се развиват бързо, а интеграцията им с мобилните комуникации е на път да предостави така търсения от медийните компании алтернативен приходоизточник в ерата на Интернет и свободното разпространение на информация. SMS микроразплащанията вече са тук и всеки може да ги интегрира в сайта си за много кратко време. Екипът на NewBusiness.bg обаче съветва Интернет предприемачите да заложат преди всичко на качеството на своето съдържание или услуги. Защото именно това е ключовия фактор, който ще определи дали някой ще иска да им плаща, или не.
Повече по темата може да прочетете в интервюто „SMS разплащанията са възможност да се монетизират усилията на предприемачите“ с Веселин Кънев, собственик на Mobio.bg