SMS микроразплащанията – алтернативен приходоизточник за собствениците на сайтове

Александър Александров

Ако сте създали наскоро Интернет медия или портален сайт от който смятате да печелите, вие сте един от стотиците българи, направили това през последната година. Броят на новинарските и специализирани сайтове, комерсиалните блогове и различни други онлайн медийни проекти се увеличава в пъти всеки месец. Много от тях вече имат собствен облик, рапознаваеми са и постепенно сформират общности около своите сайтове. Единственият въпрос, който продължава да стои с пълна сила пред тези предприемачи от нов тип, е „Къде са парите?“ А това със сигурност е

най-важния въпрос

за всяко бизнес начинание. Проблемът е, че ако преди година – две рекламодателите се чудеха в какво по-интересно начинание да вложат своите маркетингови бюджети и възприемаха оптимистично всякакви нови възможности, то днес на мнозина им се струва, че „рекламодател“ е по-скоро име на птица, вписана в книгата на видовете, застрашени от изчезване.
В интерес на истината, стартирането на Интернет бизнес поне в дългосрочен план е по-скоро успешен ход, тъй като кризата няма да продължава вечно, а рекламата се премества бавно, но сигурно в мрежата. И ако днес рекламните и медийни агенции гледат все още със скептицизъм към онлайн възможностите да популяризират своите клиенти, то след пет години едва ли ще е така. Освен това практиката показва, че ако успеете да привлечете сериозна

общност около вашия сайт,

дори и да не печелите регулярни приходи от това, вероятността след няколко години да го продадете за пет или шестцифрена сума, не е никак малка. Последният пример за това беше продажбата на портала BGMAMA, която според някои медии е била на стойност 700 000 лв. При това в края на миналата година, когато кризата отдавна беше се превърнала в сериозен фактор и у нас.
Ако в дългосрочен план възможностите да капитализирате труда си, вложен във вашия Интернет проект не са никак малко, обаче в краткосрочен такива почти няма. Затова не е чудно, че все повече Интернет предприемачи залагат на една относително нова концепция за монетизиране на съдържание и услуги в мрежата: микроразплащанията по SMS. Тя е изключително проста и би могла да се приложи при много различни типове уеб бизнес. Става въпрос за предоставяне на възможност на потребителя да заплати много малка сума (най-често от порядъка на стотинки или 1 лев.), за да получи

достъп до конкретна статия

или друга информация. Изпращането на кратки текстови съобщения е едно от най-популярните средства за комуникация в наши дни и е достъпно на практика до всеки потребител. Това прави SMS съобщенията с добавена стойност мощно средство, което дава на доставчиците на съдържание, приложения и услуги множество нови възможности да получат възвръщаемост от своята работа. Тази технология е най-подходяща за заплащане на достъп до сайтове, закупуване на виртуални предмети и виртуална валута за онлайн игри, информация за валутни курсове, за борсови котировки и др. Подобни разплащания са подходящи за суми не по-големи от 5 лв. Важно е да се знае, че мобилните оператори вземат голяма част от всяко SMS плащане (40% – 50% в зависимост от държавата и тарифата на SMS-а).

Какви са предимствата?

Системите за микроразплащания по SMS имат две ключови преимущества. Първо, те позволяват на потребителите да заплатят малка сума (която обикновено не би ги притеснила финансово), при това – за точно определено съдържание, което ги интересува. За сравнение при сайтовете с абонаментен достъп клиентите заплащат някаква фиксирана месечна сума, за да могат да четат всички статии, без значение дали ги интересуват 100 материала, или например само два. А и без да знаят какви точно ще са темите, които ще се появят през следващия месец.
Второто голямо предимство е лекотата. Повечето варианти за плащане чрез абонамент предполагат потребителят да има или банкова сметка, или например да се разходи до офиса на фирмата, за да плати на място. И така всеки месец. Напротив – използвайки SMS микроразплащания, той трябва

само да изпрати едно кратко съобщение

на номер на Мобилтел, Глобул или Виваком, след което може да получи парола за прочитане на статията. А както всички знаем, лекотата е най-добрият начин да привлечем и задържим един потребител и понякога този фактор е дори по-важен от цената на услугата. Има обаче и нещо още по-важно – микроразплащанията по SMS представляват това, което в продажбите се нарича „да пъхнеш продукта в джоба на клиента“. Т.е. потребителите получават възможност да заплатят за определена интересуваща ги статия, точно в момента, когато тя е пред тях, прочели са заглавието и кратко резюме и трябва само да изпратят едно кратко съобщение от своя телефон, за да получат достъп до цялото съдържание. Мотивацията да го направят е много по-голяма, отколкото ако трябва просто да се абонират за едномесечен достъп до някакъв сайт, без да знаят точно какво получават. Моментът

когато един клиент е заинтригуван

и иска да си купи нещо, е ключов за продажбите, а микроразплащанията по SMS позволяват той да бъде използван всеки път по съвсем естествен начин. Съществуват много форми на електронни микроразплащания, но тези чрез кратки съобщения са най-лесни за използване, достъпни са за всеки потребител с мобилен телефон и не на последно място – при тях заплащането става чрез инфраструктурата на клетъчните оператори, без необходимост от банкова сметка или друг разплащателен акаунт. Всичко се включва в месечната сметка за мобилни услуги на потребителя.
У нас двете най-популярни компании за SMS микроразплащания са Mobio и Fortumo, а според мнозина, те са и най-бързо развиващите се играчи на този нов пазар.

Mobio.bg

представлява система за SMS разплащания и създаване на интерактивни SMS приложения, специално разработена за собственици на уеб-сайтове, които се интересуват от този начин на монетизиране на труда си. „Главната ни цел е да ви предложим лесно и бързо решение, чрез което да трансформирате генерирания от вашия сайт трафик в реални доходи. При разработката на нашите услуги сме водени от изискванията на клиентите и се стремим да предложим не просто услуги, а решения. Смятаме, че най-ценният актив на компанията са нашите доволни клиенти и във всяко наше начинание се стремим да отговорим на високите очаквания на настоящи и бъдещи клиенти. Обичаме клиентите да споделят с нас както нашите недостатъци, така и техните идеи за подобряване на услугите“ – посочват от компанията. Екипът започва да работи по системата през 2005 г., а през август 2006 г. стартира услугата за микроразплащания. Днес Mobio.bg предлага SMS плащания за България, Македония, Румъния, Германия и Полша. Компанията не изисква инсталационни или месечни такси за подръжка.

Стартът не беше лесен.

На пазара вече работеше конкурентна система за SMS микроразплащания, изборът на име не беше особено сполучлив (по-късно променихме името), а уеб-мастърите подхождаха с недоверие към този нов вид електронни разплащания. Въпреки това, в процеса на работа не спирахме да развиваме услугите, които предлагаме. Бързо се научихме, че отзивчивостта към идеите и проблемите на потребителите и коректното отношение са едни от най-важните предимства, които притежаваме“ – се посочва в постинг на блога на Mobio.bg, по случай рождения ден на компанията, на 2 август.
Другият ключов играч в сегмента на SMS микроразплащанията е

Fortumo

– международен портал за създаване на SMS – услуги. Сайтът принадлежи на Fortumo Ltd., която е дъщерна компания на Mobi Solutions Ltd – водещият доставчик на мобилни услуги с добавена стойност в прибалтийските държави. „Ние вярваме, че създаването на мобилни услуги трябва да е лесно и безплатно. По този начин, ще имате повече време и ресурси да промотирате и подобрите вашия бизнес“ – посочват от компанията, която позволява на всеки, от студенти и хора, работещи от вкъщи, до уеб предприемачи, да създаде своя собствена SMS услуга бързо и да започне да реализира приходи. Предлаганите от Fortumo услуги имат серия развити елементи и конкурентоспособно разпределяне на прихода, което ги прави добър избор за мобилни услуги с голямо покритие. Неотдавна порталът стартира дейност в Източна Европа, включително България, Румъния и Сърбия. „Fortumo позволява на всеки да създаде своя собствена SMS услуга за 5 минути без да е нужно да има каквито и да е технически умения“ – казва Райн Ранну, главен изпълнителен директор на компанията – „Създаването на мобилна услуга не трябва да е по-трудно от това да си направиш блог.“
Типичните потребители на Fortumo са както притежатели на уеб – страници и портали, така и радио станции, местни вестници и рекламни агенции, а и обикновени

хора, които имат добри идеи.

До момента, повече от 25 000 души са създали над 65 000 печеливши SMS-услуги в 19 държави. Днес компанията развива дейност в България, Румъния, Сърбия, Китай, Финландия, Швеция, Дания, Норвегия, Естония, Латвия и Литва. „Намираме България за важен пазарен елемент за нас в региона, поради добре развития й мобилен пазар и постоянните икономически тенденции“ – казва Бранимир Парашкевов, Маркетинг мениджър на Fortumo за страната ни. Според представителите на фирмата, едно от ключовите предимства на системата е, че потребителите могат да създават SMS-услуги без да имат технически познания. „SMS-инфо, SMS-кампания, SMS-чат, „pay for video“ услугите са насочени точно към тези хора, докато Premium SMS-свързаност позволява на опитните сървис провайдери да печелят от повече държави, гъвкав потребителски интерфейс и конкурентно разпределение на приходите“ – добавят от Fortumo. А фактът, че наскро фирмата стартира дейност и в Западна Европа (за сега във Франция, Испания и Португалия), показва, че и потребителите са съгласни с това мнение.
Технологиите за разплащания се развиват бързо, а интеграцията им с мобилните комуникации е на път да предостави така търсения от медийните компании алтернативен приходоизточник в ерата на Интернет и свободното разпространение на информация. SMS микроразплащанията вече са тук и всеки може да ги интегрира в сайта си за много кратко време. Екипът на NewBusiness.bg обаче съветва Интернет предприемачите да заложат преди всичко на качеството на своето съдържание или услуги. Защото именно това е ключовия фактор, който ще определи дали някой ще иска да им плаща, или не.

Повече по темата може да прочетете в интервюто „SMS разплащанията са възможност да се монетизират усилията на предприемачите“ с Веселин Кънев, собственик на Mobio.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *