Въпросите зададе Александър Александров
Г-н Горчилов, във вашия блог вие пишете, че в България не съществува екосистема за създаване и развитие на стартиращи компании. Какво според вас трябва да включва тя?
Пет са основните фактори за развитие на такава екосистема: предприемачи, университети, бизнес ангели, рискови фондове и големи компании от съответния бранш. Нека да видим защо.
Всичко започва с критичната маса предприемчиви и интелигентни млади хора без професионален опит. Основна роля за високата концентрация на такива хора се пада на висшите учебни заведения. Моментът на приключване на обучението е възможно най-подходящ за старт. Излизайки от университета, младият човек все още не е обременен със семейни агажименти и може да се отдаде на каузата си напълно и безрезервно. Второ, на тази възраст няма какво да изгуби, освен личното си време. И трето, все още не знае, че това което е измислил просто „няма начин“ да се случи. А понякога се оказва, че начин все пак има.
Тъй като под 10% от университетската „продукцията“ ще стартира собствен бизнес, останалите 90% служат като банка за кадри. Следващият важен елемент от веригата са бизнес ангелите. Това са хора с пари и евентуално опит, които „осиновяват“ стартиращи компании. И както родителят ще помогне с каквото може на своето дете, така и ангелът е готов да се притече на помощ – дали с пари, дали със съвет или контакт. Бизнес ангелите извършват adult supervision в най-ранната детска възраст на един стартъп.
Едва 10% от стартиралите компании ще тръгнат по треактория на север. Обикновено в този момент се намесват фондовете за рисково финсиране или така наречените VC. Чрез своите „умни пари“, венчър капиталистите превръщат гаража в истинска бизнес организация с три основни цели: ръст, ръст и пак ръст. Понякога това изисква допълнителни рундове на финсиране, но схемата общо-взето се повтаря. Венчър фондовете имат важната задача да „реализират“ успешните компании на следващата, финална стъпка.
Какво се случва след това с компанията?
Ако предприемачът за пореден път мине ситото от 10% и в крайна сметка се окаже, че е сътворил нещо значимо има две алтернативи пред себе си. Най-често получва предложение за изкупуване от голяма компания, на което не може да откаже. Ако е по-смел, отива на борсата и евентуално доживява до двадесетата година начело на своята компания, влизайки в клуба на колосите, редом с Бил Г., Стийв Дж. и Майкъл Д.
В България терминът „бизнес ангел“ все още не е широко разпространен. Бихте ли обяснили на читателите на NewBusiness.bg какво означава той?
„Бизнес ангелите“ са основният източник за външно финансиране на стартиращи компании. „Ангел“ може да намерим от три посоки. Най-често, това са роднини и приятели, хора от най-близкия кръг на предприемача. Те се характеризират с най-малки финансови възможности, но при тях финансирането е срещу най-малки ангажименти на основателя.
Втората група са най-общо казано хората с пари. Обикновено това са успели бизнесмени, висши мениджъри и представители на свободните професии – адвокати, лекари, счетоводители и пр. В този случай таванът на финансиране е значително по-висок, но и изискванията към предприемача се увеличават. Основателите трябва да са готови да загубят повече дялове в дружеството си и да имат значително по-малко свобода в управлението.
Третата група „бизнес ангели“ са предприемачи и ключови служители от големите фирми в съответната индустрия. Да ги убедиш да ти дадат пари е много сложно, защото често разбират повече от теб и задават много трудни въпроси. Ако минеш теста обаче можеш да разчиташ на значително финансиране, в съчетание с много ноу-хау и безценни контакти. Освен в оперативен план, този вид „ангели“ могат да изиграят ключова роля в следващите фази на привличане на капитал.
Каква би могла да бъде ролята на „бизнес ангелите“ за преминаване на икономиката ни по-лесно през периода на криза?
Смятам, че кризата и ограничените възможности за лесни и бързи печалби ще конвертира доста хора с пари в „бизнес ангели“. Това означава повече стартиращи компанни, повече работни места, по-голям шанс за скорошно излизане от ситуацията.
Какви са вашите планове и в какви проекти сте готови да инвестирате средства в бъдеще?
Моите инвестиционни интереси са изключително в областта на онлайн услугите, защото само те могат да стартират с относително малък начален капитал и в крайна сметка да променят света. Във всички други области са необходими колосални инвестиции, преди първите сигнали за мащабен успех. Интересувам се от проекти, сравними с YouTube, Skype и Facebook, но преди да са се родили. Заедно с няколко приятели със сходни интереси и възможности търсим усилено такива млади екипи със свежи идеи за световна онлайн революция. Като доказателство за нашата сериозност е организацията на OpenCoffee Club – ежеседмични отворени сбирки на хай-тек предприемачите. Всеки който има идея или вече е започнал да я реализира е добре дошъл да я сподели на хора със сходни интереси, да получи обратна връзка, а защо не да си намери и подходящ „бизнес ангел“.
Бихте ли разказали по-подробно какво представлява OpenCoffee Club?
OpenCoffee Club е отворен формат за регулярни и неформални срещи, на които предприемачи, инвеститори и разработчици обменят опит, контакти и идеи. Вярваме, че това е първата, най-проста и бърза крачка към създаване на подходяща екосистема за развитие на стартиращи компании. Постигаме го чрез катализация на съществуващите процеси по сформиране на стартъпи и обграждането им с енергията на много хора със сходни интереси в областта на Интернет и високите технологии. Сред организаторите на клуба са Богомил и Виктор от Нетинфо, Боян от ISC BG, Вальо и Иван от Lessno.com, Вальо от Start UP, Васко от Грамма, Виктор от AllTelecoms, Дидо от Нетейдж, Драго от DGM, Косьо и Павел от NEVEQ и др. колеги.
Какви са конкретните цели на инициативата?
Надяваме се, че чрез нея всеки ще открие по нещичко за себе си. Предприемачите ще могат да споделят идеи, да събират обратна връзка и да установяват начален контакт с потенциални съдружници, партньори, инвеститори, съветници, служители и клиенти; техничарите може би ще открият нови и интересни проекти, към които биха могли да се присъединят, да консултират или да изпробват. Като потенциални предприемачи, те ще се запознаят с хора, готови да им помогнат в областите, в които нямат увереност; инвеститорите от своя страна ще намерят куп предприемчиви хора, ще чуят техните идеи в най-ранна фаза и ще могат да им помогнат със съвет, контакти и конструктивна критика.
В резултат на интензивната обмяна на идеи, опит и енергия очакваме по-голям брой и по-качествени проекти. Кой знае, може следващия голям хит на световния Интернет да се роди на някоя такава среща.