Да се увеличи на 60 дни сегашният 7-дневен срок за проверки в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) при прехвърляне на собствеността, заличаване или преобразуване, предлагат от Министерството на финансите. Корекциите в норматива вече бяха приети от депутатите на първо четене, но за второто ще има изненади, съобщи източник от ГЕРБ. Целта е с новите изменения да бъдат вързани ръцете на измамници, които прехвърлят фалиралите си компании на граждани от малцинствата, клошари и сираци. По думите на финансовия министър Симеон Дянков, дълговете на такива фирми към НАП са в размер на 1.8 млрд. лв., а от началото на 2010 г. са били погасени 1.36 млрд. лв. към бюджета от предишни години.
От записаното в законопроекта става ясно, че когато една фирма се прехвърля, заличава или преобразува, трябва да бъде изпратено уведомление до данъчните. В рамките на 60 дни, хората на Красимир Стефанов трябва да проверят
дали търговецът има задължения към хазната
(данъци и осигуровки), след което да издадат удоствоерение за Агенцията по вписванията. Ако някое дружество желае да впише промени около състоянието си в Търговския регистър, няма да може без въпросното удостоверение. Според председателя на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова подготвяните промени в ДОПК ще касаят само случаите, в които дружеството е натрупало необслужвани задължения към държавата. По думите на експертите от комисия при заявка за прехвърляне на фирма НАП ще проверява в срок от 60 дни данъчното състояние на компанията, дали тя е източвала ДДС и какъв е месечният й оборот.
В момента в Данъчноосигурителния процесуален кодекс, където е описано кой и при какви обстоятелства носи отговорност за неплатени или укрити данъци, липсва текст, който да регламентира какво се случва, когато в дадена измама са замесени пълномощници, а не самите съдружници. От корекциите в чл.19 от норматива става ясно, че когато член на орган на управление, управител, прокурист, търговски представител, търговски пълномощник, както и всяко друго лице, което е упълномощено по общ начин да управлява или представлява задължено лице, укрие факти и обстоятелства, които по закон е било длъжно да обяви пред органа по приходите или публичния изпълнител и в резултат на това не могат да бъдат събрани публични задължения, то отговаря за несъбраното задължение. В ал.2 на чл.19 се казва още, че ако се извърши
скрито разпределение на печалбата
или дивидент или се отчужди имущество на задълженото лице безвъзмездно или по цени, значително по-ниски от пазарните, вследствие на което имуществото на задълженото лице е намаляло и по тази причина не са изплатени публични задължения, то отговаря за задължението до размера на извършените плащания, съответно до размера на намалението на имуществото.
„В последните година-две стана много модерно да се регистрира фирма на името на някой пенсионер или неплатежоспособен български гражданин от малцинствата. През нея се превърта някакъв оборот, регистрира се по ДДС и в даден момент с тази фирма се извършва ДДС измама, без да се налага дружеството да бъде прехвърляно. Тук просто няма как да си съберем парите без наказателна принуда. Срещаме сериозна подкрепа от председателя на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова, но истината е, че нашите предложения се свеждат до ограничаване на стопанската свобода и инициатива. Повечето юристи не подкрепят такива мерки“, коментира заместник-изпълнителния директор на НАП Димана Митева, която отговаря за събирането на приходите.
До 3 години затвор
се предвиждат за лицата, които водят фирми до умишлен фалит. Това са част от промените в Търговския закон, които също трябва да бъдат гласувани на второ четене. Според измененията всяка фирма, която обяви несъстоятелност, ще бъде публикувана в Търговския регистър.
Запознати обаче твърдят, че когато източиш дадено дружество, а след това продадеш дяловете си, си оставаш недосегаем за данъчните, дори с новите корекции в законите, стига документите ти да са изрядни. В повечето такива случаи данъчните губят, защото сделките са перфектни. Всичките нотариални актове, договори, фактури и т.н. се подготвят много лесно, а те си имат своята тежест в съда. Но нещата стават още по-сложни, когато се появят документи, че стойността на сделката е платена в брой. Особено когато дружеството е прехвърлено на ром, много лесно се доказва, че той е получил парите, обясниха счетоводители.
Принципът на мълчаливото съгласие
ще се прилага при регистрационните режими за бизнеса, а таксите за предоставяне на държавни услуги ще се изчисляват по обща методология в зависимост от разходите за дейностите. Тези облекчения за компаниите могат да станат факт, ако правителството одобри, а парламентът приеме промените в Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, подготвени от министерството на икономиката.
Според изследване на Световната банка фирмите в България губят близо 11% от времето си за справяне с изискванията на администрацията. За сравнение, в нови държави членки като Естония и Словакия делът е 7 процента.
Какво всъщност представлява принципът на мълчаливо съгласие? Казано с просто думи, това означава, че например при регистрационните режими кандидатстващата фирма ще се счита за одобрена, ако администрацията не се произнесе в срок. В момента ситуацията е наопаки.
Друга важна промяна ще бъде въвеждането на
методология за определяне на разходоориентирани такси
Според различни изследвания държавните такси остават голяма тежест за бизнеса в страната и само за последните няколко години са се увеличили с 60% или почти двойно повече от натрупаната инфлация за периода от 36.4 процента. Методологията за размера на таксите трябва да бъде приета от правителството до шест месеца след промените в закона.
Междувременно Министерският съвет прие в сряда, 1 декември отчет за изпълнението на Плана за действие за намаляване на административната тежест с 20 на сто до края на 2012 година. Планът беше приет в края на април, а отчетът обхваща периода до 30 септември. Планът за действие съдържа 135 мерки, насочени към подобряване обмена на информация между институциите (събиране на данни от други държавни органи вместо от бизнеса); подаването на сведения по електронен и мрежов път; премахване на задължения за информиране; намаляване на честотата, разработване на инструкции, опростяване на терминологията и др. мерки.
13-те мерки, които трябваше да бъдат приключени към края на септември, представляват промяна в нормативни актове и са в процес на изпълнение и междуведомствено съгласуване. Основното намаление на административната тежест се предвижда след изпълнението на мерките през 2011 г. – общо около 17% от цялото очаквано 20-процентно намаление, тъй като тогава освен законодателни инициативи, които осигуряват правната рамка на електронно подаване и обмен на информация, се предвижда да бъде създадена и техническа възможност за тяхното практическо осъществяване.
От всичко казано дотук можем да направим извода, че управляващите наистина възнамеряват да се размърдат относно улесняването на живота на предприемачите. Дали ще успеят е друга тема. Но при всички положения не е добре да отлагат повече спешните корекции в законодателството ни, които открай време седят започнати наполовина…
Министърът на икономиката Трайчо Трайков: „Тук не говорим за това дали ще дадем пари на този или онзи, а да направим нещата по-добри за всички. Ако има някъде, където държавата може да помогне на бизнеса, това е в подобряването на административната среда. Създателите на сегашния закон са били юридически идеалисти, защото предвиденото там „мълчаливо съгласие“ важи само за изброени случаи, освен ако в специален закон не е предвидено нещо друга“.