Предвижда се годишната такса за превозните средства със стандарт Евро 3, 4 или 5 да бъде намалена с 5 процента. Това стана ясно след работна среща между министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев и представители на Агенция „Пътна инфраструктура“. Според изнесената информация ще бъдат увеличени таксите за превозни средства с екологичен стандарт на двигателя Евро 2 или по-нисък, тъй като те са неекологични. На практика това засяга всички автомобили произведени преди 2000 година. Екотаксите за автомобили се въвеждат във връзка с изменение на Закона за пътищата от 2008-а, с които се транспонират изискванията на европейското законодателство в областта на пътните такси.
И понеже от следващата година акциз за автомобилите няма да има, обсъждането на „атрактивните“ предложения как да бъде компенсирана загубата за хазната от… около 30 млн. лева започнаха още през лятото. Тогава бе създадена и работна група, в която влизат представители на министерствата на финансите и на околната среда. Членовете и трябва да решат как и с колко да бъдат обложени автомобилите с мощност над 120 kW (163 к. с.)
Най-сериозно, естествено, ще бъдат одрани собствениците на по-стари автомобили. Твърди се например, че за моторно превозно средство, произведено през 1992 г., таксата ще е 250 лв. годишно. За по-новите коли (2001-2008-а) ще се плаща 100 лева. За автомобил, покриващ стандарта „ЕВРО II“, ще се дължат 180 лв., а за „ЕВРО III“ – 140 лева. Големият удар ще е срещу собствениците на возила над 15 години, които не „влизат“ в европейските категории и са с дизелови двигатели. Не е изключено налогът за тях да стигне и 1500 лв., като ще бъдат засегнати не само леките коли, но и камионите, селскостопанската техника и автобусите. Всъщност, все още не е ясно дали това ще са окончателните тарифи или те ще скочат още…