Мобилното банкиране е един от най-перспективните сектори на клетъчните комуникации и банковите технологии през последните месеци. В САЩ и Азиатско – тихоокеанския регион този сектор вече се развива с бързи темпове – от приложения за мобилно управление на банковите сметки, до такива за безконтактно заплащане с мобилен телефон в магазините и другите точки за продажба. Според анализаторите именно следващата година ще постави началото на бърз растеж в мобилното банкиране, който ще доведе до революция, аналогична с развитието на онлайн банкирането преди едно десетилетие. Очакванията са само в САЩ този нов сегмент да нарастне три пъти през следващите четири години. Телеком операторите там отдавна са се позиционирали в него, а всеки месец чуваме за нови стартиращи фирми, които разработват приложения в тази област. За развиващи се страни, като нашата мобилното банкиране би могло да бъде още по-важно, защото банковата инфраструктура не е толкова добре развита, колкото в САЩ и Западна Европа, интернет банкирането все още не се е превърнало в масов навик сред потребителите, а същевременно почти цялото население използва мобилни телефони.
„Този вид банкиране може лесно да даде на една финансоа институция много голям обхват, тъй като тя ще използва за достъп до клиентите си съществуващата мобилна инфраструктура, както и закупените от потребителите мобилни телефони, PDA – устройства или таблети. Това им дава много по-голямо покритие на услугите, в сравнение с мрежата от банкомати и банкови клонове в страната. Самото внедряване на платформа за мобилно банкиране струва много по-малко от достигането до същата потребителска група чрез други видове банкова инфраструктура“ – посочва Цветомир Досков, Изпълнителен директор на консултантската компания Сирма Бизнес Консултинг.
Разработеното от фирмата решение SBC M-Banking съчетава всички предимства на мобилното банкиране – удобство, възможност за използване по всяко време, през всякакво устройство и от всяка точка с достъп до мобилен интернет, като същевременно отговаря на притесненията на потребителите, свързани със сигурността, предлагайки криптография от край до край и аутентикация на две нива.
Досков посочва осем ключови предимства на мобилното банкиране, които според него ще се окажат решаващи за широкото навлизане на този тип решения у нас:
1. Използването на мобилната инфраструктура драстично намалява разходите на банките, и позволява обслужването на повече потребители, с по-малко ресурси (човекочасове труд, режийни разходи, функциониране на банкови клонове и др.)
2. Разширява групата от потенциални клиенти на банкови услуги, превръщайки в такива всички потребители на мобилни комуникации, независимо дали живеят в отдалечени селища, без банкови клонове и банкомати. В някои отдалечени села мобилното банкиране би могло да се превърне в единствена алтернатива за бързи и лесни безкешови разплащания.
3. Увеличава удобството при използване на банкови услуги, позволявайки на клиентите да правят това от дома, офиса или ресторанта, без да се налага да ходят до близкия банков клон и дори да сядат пред компютъра.
4. Дава по-голяма надеждност и сигурност на извършваните транзакции, в сравнение с тези при интернет банкиране или при използване на банкомат.
5. Позволява на клиентите да банкират, без значение от географското им местоположение и работното време на банката. За потребителите това означава повече удобство и независимост, а за финансовите институции – възможност да печелят дори и в извън работно време.
6. Увеличава разнообразието от услуги, достъпни за клиентите и повишава добавената стойност, която те получават от банките.
7. Позволява на разработчици от трети страни да създават специфични приложения, които да бъдат интегрирани с базовите банкови услуги.
8. Отличава банките като иновативни играчи в този сектор и им позволява да се възползват от всички предимства на бързо развиващите се комуникационни технологии.