SEO – Search Engine Optimization (Оптимизация за Интернет търсачки)

Захари Димитров

zak@newbusiness.bg

Всеки начинаещ предприемач знае колко трудно е да намери първите си клиенти, да се представи в добра светлина – да стане достъпен в нишата, в която е насочил своята компания. Тези на пръв поглед рутинни задачи стават още по-трудни за изпълнение в настоящата глобализираща се икономика, в която един български предприемач може неочаквано да се окаже в конкуренция с фирма от САЩ, Европейския съюз или примерно Виетнам. Ако се замислите, вероятно и във вашия квартал ще откриете много добра малка фирма за ИТ услуги, съществуваща от дълги години, но не успяла да премине локалното си ниво на развитие. Може би в нея работят много добри специалисти, услугите, които предоставят, са достъпни и си струват, но лошото им позициониране на пазара ги обрича, да останат посредствен играч в този динамичен и конкурентен сегмент.

Липсата на инвестиции в маркетинга

на едно предприятие, независимо дали то е най-обикновена баничарница, или софтуерна компания с възможности за международна дейност, рано или късно води до лоши последствия за бизнеса. Замислете се защо Microsoft толкова години успява да държи едно от водещите места в ИТ пазара и ще проумеете една част от общата картина. Успехът на корпорацията се корени в постоянно променящия се и адаптиращ се към новите условия маркетинг, а не в качеството на техните продукти и услуги.
Добрата новина е, че

в Интернет ерата

съществуват много повече технологии за промотиране на продукти и услуги. В последните години най-голямо внимание сред тях се обръща на SEO оптимизацията. Заклеймявана от някои като поредния рекламен блъф и превъзнасяна от други като мана небесна за онлайн маркетинга, където с нейна помощ Давид може лесно да се изправи срещу Голиат, тази функционалност със сигурност е изключително привлекателна за нововъзникнали компании.
SEO (Search Engine Optimization) представлява съвкупност от методи и средства за постигане на

по-добро позициониране на даден уеб проект

в списъка от търсещи резултати на глобалните търсещи машини като Google. Казано с обикновени думи това позволява, когато някой зададе търсене по ключова дума, вашият сайт да се появи сред първите резултати по релевантност.
Създаването на уеб сайт не води автоматично до увеличаването на неговата популярност особено в кратки срокове. Инвестицията в онлайн рекламна кампания е ефективно, но от друга страна сравнително скъпо начинание за всеки млад предприемач. Възможно е обаче с използването на техниките за SEO оптимизация да постигнете добри резултати за промотиране на вашия бизнес, при това в сравнително кратки срокове. Използването на SEO методи е изключително важно, за да стъпите крачка пред вашите конкуренти, дори и те да са много по-големи корпорации с дългогодишно присъствие на пазара.

Защо в крайна сметка е важно да използвате SEO?

За един нов бизнес не е от значение, само предоставянето на качествен продукт или услуга, но и разпространението на знание за него между потенциалните му клиенти. Фактът, че имате уникален моден бутик, не означава автоматично, че хората ще започнат да прииждат на тълпи към него, най-малкото, защото още не го знаят. Разбира се винаги може да разчитате на viral marketing или както е известен в България – популяризиране от уста на уста, но за всеки сериозен инвеститор е ясно, че за постигането на конкретни резултати, трябва да се положат по-големи усилия.

Как може да ни бъде полезна SEO оптимизацията?

 От самото име на процеса става ясно към какво е насочен той – осигуряване на по-високо ниво в крайното класиране на търсещите машини. Спомняте ли си как при вписване в Google на думата „провал“, първата страница, която се появяваше, бе тази на българското правителство? Това е отлична демонстрация за техниките на SEO услугите. Самият процес цели увеличаване на обема трафик към вашия сайт, чрез използване на определени ключови думи. Това се постига с познаване на методите, по които търсещите машини агрегират и сортират резултатите от тяхното търсене (за повече информация вижте ръководства за SEO оптимизация, някои от които съм цитирал по-долу). Теоретично,

колкото по рано страницата ви се появи

в резултатите от търсенето, толкова повече посетители може да привлечете от търсещата машина. За да измервате тези показатели можете да използвате различни онлайн броячи на посещения като например CQ Counter (cqcounter.com) който показва отпратките от търсещите машини (Search Engine) към вашия сайт. Използването на подобни метрики е задължително за отчитане на ефикасността на SEO оптимизацията преди и след нейното изпълнение. В противен случай няма как да знаете, дали интересът към вашия сайт се дължи на неговото самостоятелно нарастване, или благодарение на използваните SEO методи.
Вече е време да направя и едно уточнение относно понятието Search Engine – в случая това е сайт или интегрирана услуга за търсене на информация в Интернет по ключови думи. Подобни системи са популярните Google, Yahoo!, Microsoft Live Search и от българските Jabse, Гювеч, Dir.bg, All.bg, Search.bg, както и не толкова популярни като Mahalo.com, Wikia Search и други подобни. В момента най-голямата част от този пазар е заета от Google, а интеграцията на техния продукт с други подобни и използването му като back-end го обуславя като еднозначен лидер на пазара на търсещи машини. Поради тази причина и често под Search Engine Optimization се разбира именно оптимизирането на сайт, така че той да излиза

на предно място в Google.

Не трябва обаче да се подценяват възможностите и на останалите търсачки. Например ако сте създали програмен продукт или добавка към софтуер за Windows, е добра идея да се използва SEO оптимизация за Microsoft Live Search за по-добро таргетиране на потенциалните клиенти.
SEO може да се нагласи и за различни видове търсения в това число за търсене на изображения и снимки, локално търсене във вътрешен портал и други в зависимост от желания резултат. Не бива да се пропуска и локалната SEO оптимизация – например използване услугите на търсенето в ABV или Dir.bg в България, Yandex.ru в Руската Федерация, Baidu.com за Китай и Япония и други доминиращи на местните пазари търсещи машини.

Какво се случва на практика?

Техническата реализация обхваща редактиране на съдържанието на даден сайт, така че да се увеличи значението на специфични ключови думи и да се улеснят индексиращите ботове на търсещите машини. Уеб търсачките използват собствени ботове, известни още и като паяци – автоматизирани програми които разглеждат уеб съдържанието автоматично по определени критерии. При обхождането на дадени страници те изваждат връзките към други страници и връщат информация към търсещата машина, която индексира съдържанието на посещавания сайт, така че той за бъде лесно откриван. Понякога процесът включва изтегляне на целия ви сайт на сървър на търсещата машина, където се стартира друг процес необходим за индексацията на вашето съдържание. По този начин в системата Google Cache могат да се открият стари копия на огромно количество информация. Индекс процесът извлича разнообразна информация за страниците като съдържание и местоположение на различни думи, честота на тяхното присъствие,

линкове към други страници

и служебна информация от таговете на HTML и XML код. Тези които са учили HTML знаят за наличието на мета тагове указващи съдържанието на създаваните страници. Тези тагове обаче лесно могат да се манипулират от уеб дизайнерите, поради което тяхното значение все повече намалява от гледна точка на търсещите машини. С развитието на търсещите машини, за да предоставят по-точни резултати на своите потребители те постоянно създават и усъвършенстват сложни алгоритми за сортиране на крайните резултати. Базиращи се на множество взаимосвързани фактори тези алгоритми стават неподатливи за манипулиране от хората, които не ги познават. Поради тази причина SEO оптимизацията не трябва да се разглежда като еднократен процес, а като постоянен елемент от Интернет маркетинг стратегията на компанията.

Добрата срещу лошата SEO оптимизация

Както и при много други използвани техники, прекаляването със SEO оптимизация за вашия сайт може да доведе до неговото изключване от резултатите на търсещите машини. Подобно на всяка друга дейност, трябва да се търси разумният компромис и да не се използват всички възможни позволени и непозволени техники и трикове за да достигнете до първите меса в класациите на търсачките. Агресивният подход е удачен само в началния етап, когато е важно да достигнете до известно ниво на разпознаваемост. След като си осигурите желаната потребителска база към вашия сайт, е редно да се премине към процес на утвърждаване на бранда или подсилването му чрез добавена стойност. В случая при SEO, ако успеете да наложите няколко основни

ключови думи за вашия бизнес,

е добра идея, след като се появите на първите страници да се опитате да приложите същата тактика и при някои второстепенни думи, но също достатъчно описателни. По този начин едновременно развивате по-богато покритие и може да достигнете до добри резултати, ако конкурентите не са се сетили за близки по значение ключови думи, които да ползват. В англоезичните медии разделят добрата и лоша SEO оптимизация, наричайки ги „бяла“ и „черна“. Идеята на бялата оптимизация е да се постигне дългосрочен ефект от присъствието в търсещите машини, докато черната включва агресивни методи за налагане на откриваемост с голям рисков потенциал за включване на сайта ви в черен списък.

Ръководства за SEO оптимизация

Ако сте се убедили в предимствата на SEO оптимизацията и имате достатъчно познания, за да се опитате сами да увеличите посещаемостта на вашия сайт, добра отправна точка са официалните ръководства на търсещите машини:

 

Дайте работа на професионалистите!

Вместо да губите времето си, за да четете различни книги и ръководства, без да сте сигурни в крайния резултат, по-добър вариант е да поверите SEO оптимизацията на вашия онлайн проект в ръцете на професионалистите. Ако потърсите в Google, ще откриете редица сайтове, предлагащи ви да оптимизират повече или по-малко вашия сайт. Дейността им включва много от техниките и методите за SEO, като изграждане на мрежа от линкове към вашия сайт, оптимизация на съдържанието, изчистване и валидизиране на код, авторитетност на домейна, ключови думи в съдържанието. В крайна сметка, ако сте разбрали мощта на това какво представлява SEO, трябва да сте наясно също, че предварителното планиране и дългосрочните инвестиции в подобна услуга определено е изгодно и има доста по-голяма възвръщаемост, отколкото директното наливането на пари в реклами. При избора на фирма, която да разработи SEO концепцията на вашата компания може да разгледате другите й проекти или просто да се доверите на тези, които се появят като първи резултати в Google (все пак ако не могат да позиционират добре себе си, едва ли ще се справят перфектно и с вашия сайт). Добра идея е също, да разгледате резултатите от търсени ключови думи в Google и кой е правил сайтовете, които не излизат като спонсорирани връзки.
 Независимо от това дали ще изберете сами да популяризирате вашия сайт или ще платите за SEO оптимизация, предприемането на действие е винаги по-добър вариант от изчакването, за да станете популярни. Своевременното планиране и контролиране на подобни услуги дава реална възможност на модерните компании да изпреварят своите конкуренти в бизнеса, при това за много кратки срокове. Добрата новина в случая е, че не е от голямо значение, кой се е сетил пръв да използва този ресурс за установяване на бизнес надмощие – вие или вашите опоненти, а кой го използва по-добре 😉

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *