Пазаруването по интернет на електронни стоки като цифрови камери и музикални плеъри вече е много по-сигурно, след като 26 държави членки на ЕС, Норвегия и Исландия взеха мерки срещу проблемни сайтове за онлайн търговия, съобщават от Асоциация „Активни потребители“. През май 2009 година организациите за защита на потребителите в цяла Европа проведоха акции с внезапни проверки на сайтове, които предлагат електронни стоки. Интернет страниците често съдържаха подвеждаща информация за правата на потребителите, некоректно обявени цени или липсваха данни за контакт с търговеца и др.
По данни на Европейската потребителска консултативна група (ECCG) от 369 първоначално проверени уебсайта 310 (84%) в момента изпълняват общоевропейските правила за защита на потребителите, в сравнение със само 163 сайта (44%) през май 2009. Сред изрядните сайтове още миналана година са се наредили 12-те български интернет страници, които търгуват с електроника и са проверени в рамките на кампанията. На нарушителите от други държави са наложени санкции и глоби, а някои сайтове са затворени.
В резултат на мерките сега 86% от проверените страници дават ясна и точна информация за правото на потребителя да върне продукта, без да посочва причина, в сравнение с 64% през май 2009. По отношение на цената в момента 94% от сайтовете информират и за общите разходи (включително разходи за доставка и др.), в сравнение със 75% през май 2009 г. 95% от проверените сайтове предоставят необходимата информация за връзка с търговеца (име, адрес, имейл), в сравнение с 82% през май 2009 година.
Какво предстои?
Организациите за защита на потребителите от държавите членки на ЕС продължават да правят внезапни проверки и да работят съвместно за по-голяма сигурност на пазаруването онлайн. В момента се провеждат акции срещу нередовни сайтове за продажба на билети за културни и спортни събития. От 414 проверени сайта, 167 (40%) са в нормите, но 247 (60%) са набелязани за по-нататъшно разследване, защото при тях са установени различни нарушения на правата на потребителите. Сред основните проблеми са:
– Непълна или заблуждаваща информация за цените (например скрити данъци и разходи за обработка) – 74% от проблемните сайтове.
– Неравноправни клаузи и условия (напр. доставката на билети не е гарантирана в определен интервал от време, няма гаранция, че търговецът ще върне парите при отмяна на проявата и др.) – 73% от проблемните сайтове.
– Информация за търговеца липсва или тя е непълна и подвеждаща (например търговецът твърди, че е упълномощен представител, без това да е вярно) – 48% от проблема уебсайтове.